Iran Newspaper

روحانی در دیدار با جمعی از نخبگان سیاســت خارجی امریکا: اجرای کامل برجام، معیار اعتماد به امریکا است

-

رئیــس جمهوری شــامگاه دوشــنبه بــه وقت محلــی نیویورک بــا جمعی از نخبگان سیاســت خارجــی امریکا دیــدار و در آن، خروج از توافــق برجام، یا مقابلــه کــردن یا تضعیــف آن را به معنــای تضعیف جامعــه بینالمللی، دیپلماسی و مذاکره و تضعیف سازمان ملل و شورای امنیت دانست و تأکید کرد: خواست ما آن است که مشکالت را از طریق مذاکره و توافق حل کنیم و وقتی به توافق رسیدیم بر توافق خود پایبند بمانیم، واال این به معنای نفی کل دیپلماسی و راهحل صحیح برای حل مشکالت است.

به گزارش پایگاه اطالعرســا­نی ریاست جمهوری، حجتاالسالم حسن روحانــی اظهــار کرد: معتقدیــم اگر صاحبــان توافقی که از طریــق منطق و مذاکره به دست آمده، آن را حفظ نکنند و عهدی که بستهاند زیر پا بگذارند، این به معنای آن اســت که دیگر هیچ کس به دیپلماســی و مذاکره اعتماد نکنــد. وی با اشــاره بــه گزارشهای مکــرر آژانــس بینالمللی انــرژی اتمی مبنی بر اجرای کامل برجام از ســوی ایران، اضافه کرد: اگر بنا شــد توافقات بینالمللی بر مبنای خوشــایند یک فرد زیر پا گذاشــته شود، پس به قول ما ایرانیها ســنگ روی سنگ بند نمیشــود. یعنی هیچکس دیگر هیچ راهی را برای حل مشــکالت از طریق دیپلماســی نمیبیند. این به معنای دعوت دنیا به هرج و مرج، زورآزمایی و قدرت نظامی است. رئیس جمهوری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هیچ یک از طرفهای توافق برجام تخلف نکنند و برجام را زیر پا نگذارند، گفت: اینکه اگر امریکا از تعهد خارج شود، ایران چه خواهد کرد، در زمان مشــخص خودش، آن وقت خواهیم گفت چه خواهد کرد. طرق مختلفی وجود دارد، نســبت به آن طرق مختلف در کشور بحث کردیم. در برخی از موارد تصمیمگیری کردیم.

وی اضافه کرد: راهحلهایی پیش پای ما وجود دارد و نگران هیچ چیزی نیســتیم، به دلیل اینکه همواره اتکای ما بر مردم بوده و در این زمینه اتفاقاً همه مردم متحد خواهند بود. امریکا امروز کشــوری است که با خروجش از ایــن پیمان، کل ملــت ایران را کامالً متحد میکنــد و همه جهانیان خواهند دید آن کسی که تعهد، قانون بینالمللی و اخالق را زیر پا گذاشته، چه کسی خواهد بود. بنابراین هیچ ضرری نخواهیم کرد و این ضرر صد درصد متوجه امریکاست و ما برای هر شرایطی خودمان را آماده کردیم و مشکلی نخواهیم داشــت. روحانی در پاسخ به اینکه آیا ایران درباره سایر مسائل حاضر است بــا امریکا یا دیگران مذاکره کند، اظهار کرد: راهحلش همین موضوع برجام است.رهبرمعظمان­قالبرسماًاعالمکردها­ندکهمعیارا­عتمادمابها­مریکا، همین توافق هستهای خواهد بود. اگر امریکاییها به این توافق به طور کامل عمل کنند، به این معناست که میشود به این کشور اعتماد کرد و میتوانیم بعــداً دربــاره موضوعات دیگر هــم با امریکا صحبــت کنیم، امــا اگر امریکا تخلف کرد، معلوم است مذاکره با امریکا درباره موضوعات دیگر هم ثمره و فایدهای نخواهد داشت.

رئیــس جمهــوری در بخش دیگری از ســخنان خود با اشــاره به برگزاری انتخابــات ۹۲ اردیبهشــت اظهــار کــرد: ملــت ایــران در ۹۲ اردیبهشــت در انتخاباتی رقابتی، بســیار شکوهمند و پرشور، با شــرکت ۳7 درصد واجدین شــرایط، به دنیا نشان دادند که ایران بر مبنای اراده مردم و دموکراسی اداره مــی شــود. وی با بیان اینکــه مردم نظرات خودشــان را در ایــن انتخابات به صراحت بیان کردند، مردم ایران خواهان روابطی بسیار خوب با کشورهای مختلــف جهان هســتند و میخواهند در ســایه این روابط خــوب و همکاری ســازنده، کشــور خودشــان را بســازند، تصریح کرد: مهمترین هــدف مردم، ساخت کشور و رفاه عمومی است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran