Iran Newspaper

هوای بهاری بورس در شهریور

شاخص بورس با صعود 929 پلهای به جایگاه 85 هزار و 343 واحدی رسید/ در یک ماه اخیر شاخص بورس 2800 واحد رشد کرد

- سیاوش رضایی

شــــهریور مــــاه امســــال یکــــی از ماههــــای استثنایی بورس اوراق بهادار تهران است. دراین ماه شاخص کل چهار کانال باالتر را فتح کرد و درحالی کــــه در ابتدای این ماه روی شــــاخص 82 هزار واحد قرار داشــــت دیروز و درواپســــ­ین روزهای ماه خود را به 85 هــــزار واحد رســــاند. درنخســــت­ین روز شــــهریور ماه شــــاخص کل بــــورس اوراق بهادار تهران عــــدد 82 هزار و 541 واحد را نشان میداد ولی از روز بیست و ششم این مــــاه جهشهای پی در پی شــــاخص آغاز شــــد به گونهای که دراین روز شاخص قله بلندتر 83 هــــزار واحدی )83916( را فتح کرد. اما جهشهای شاخص ادامه دار شد و با رشد 498 واحدی شاخص در روز بعد یعنی 27 شــــهریور با ثبت عدد 84 هزار و 414 وارد کانال 84 هزار واحدی شد.

دیروز نیز شــــاخص بــــا گام بلندتر929 واحــــدی خود را بــــه کانال 85 هــــزار واحد رساند. بدین ترتیب تنها در مدت سه روز کاری 26 تا 28 شــــهریور مــــاه یعنی در 12 ســــاعت کاری شــــاخص کل با رشد 1427 واحدی روبهرو شــــد. درمجموع مقایســــه شــــاخص کل نخســــتین روز شــــهریور بــــا روزگذشــــ­ته حکایت از رشد 2802 واحدی دارد کــــه افزایــــش 3.39 درصــــدی را بــــه تصویــــر میکشــــد. بنابراین شــــهریور ماه بــــه یمن افزایــــش قیمت کاالهــــا­ی پایه و معدنی و همچنین ابالغ کاهش نرخ سود بانکی ماهی طالیــــی برای بــــورس اوراق بهادار تهران شد. ■ جهش929واحد­ی

روزگذشته شــــاخص بورس با جهش 929 پلــــهای، در جایگاه 85 هــــزار و 343 واحدی ایســــتاد. بــــه اعتقاد کارشناســـ­ـان عواملی مانند رشــــد قیمــــت کامودیتیها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، ابالغ کاهــــش ســــود و گزارشهای مثبت گروههای بورســــی بانکی در روزهای اخیر، زمینه رشد سریع شاخص بورس را فراهم کردهاند. در معامالت دیروز 734 میلیون ســــهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هــــزار و 123 میلیارد ریــــال در 54 هزار و 662 نوبت خرید و فروش شد.

همه شاخصهای اصلی بازار سرمایه نیــــز از روند صعــــودی برخــــورد­ار بودند، بر این اســــاس، شــــاخص قیمت (وزنیارزشی) که در آن ارزش سهام شرکتهای بزرگ اثر بیشــــتری بر شاخص میگذارد، 300 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکتهای بزرگ و کوچک در محاســــبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته میشود، 81 واحد رشد کرد.

شــــاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شــــده در بورس است، 61 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکتهاســـ­ـت که قابل معامله در بورس باشد، 916 واحد افزایش یافت.

شــــاخص بازار اول که به شرکتهایی اختصــــاص دارد کــــه از نظــــر ســــرمایه، ســــودآور­ی و درصــــد ســــهام آزاد شــــناور شــــرایط بهتــــری دارنــــد، 803 واحــــد و شاخص بازار دوم بورس یک هزار و 208 واحد باال رفت. گــــروه فرآوردههای نفتی در معامــــال­ت امروز صدرنشــــی­ن بورس شــــد. در این گــــروه 59 میلیون ســــهم به ارزش 206 میلیارد ریال داد و ســــتد شد. گروه شــــیمیای­ی بــــه ارزش 173 میلیارد ریال و گروه فلزات اساســــی به ارزش 149 میلیارد ریال جایگاههای بعدی را به خود اختصــــاص دادند. در رده چهــــارم، گروه کانیهــــا­ی فلزی با معامالتـــ­ـی به ارزش 142 میلیــــار­د ریــــال جــــای گرفــــت. گروه خودرو نیز بــــا معامالتی بــــه ارزش 135 میلیــــار­د ریال در رده پنجــــم قرار گرفت. نمادهای فــــوالد (فوالد مبارکــــه)، همراه (همراه اول)، اخابر (مخابرات)، پارســــان (نفت و گاز پارســــیا­ن)، کچاد (صنعتی و معدنیچادرم­لو)،وغدیر(سرمایهگذار­ی غدیر) و رمپنا (مپنــــا) در معامالت امروز بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشتند، نماد فــــوالد مبارکه به تنهایــــی 102 واحد شاخص را باال کشید. ■ سبزپوشیشاخ­صفرابورس

شاخص فرابورس نیز دیروز معامالتی روبــــه رشــــد را تجربــــه کــــرد به طــــوری که شــــاخص آیفکس با پنــــج واحد رشــــد به رقــــم 957 واحد رســــید. در معامالت روز سهشنبه، بیش از 272 میلیون سهم و حق تقــــدم به ارزش ســــه هــــزار و 428 میلیارد ریال خرید و فروش شد. نماد پتروشیمی زاگــــرس دارای بیشــــتری­ن نقش در رشــــد شــــاخص بود. ایمان مقدسیان کارشناس بازار ســــرمایه در گفتوگو با ایرنــــا، درباره دالیــــل رشــــد بــــورس در هفتههــــا­ی اخیر بیان داشــــت: رشــــد قیمــــت کامودیتیها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، گزارشهــــ­ای مثبــــت گروههــــا­ی بورســــی، آمادگی بازار ســــرمایه برای خروج از دوره طوالنی رکود، رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی و ابالغ کاهش سود بانکی از جمله عواملی بودند که زمینه رونق بورس و رشد شاخصرادرهف­تههایاخیرف­راهمکردند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه بورس ایران یک بورس کامودیتی محور اســــت بنابراین هرگونه رشد قیمت این مــــواد، تأثیر مســــتقیم­ی را بــــر بورس میگذارد.بــــر ایــــن اســــاس، از زمان رشــــد قیمت این محصوالت در بازارهای جهانی البتهبااند­کیتأخیر،رشدبازاربو­رستهران آغاز شد. مقدسیان دلیل دیگر رشد بورس در ماههــــا و هفتههــــا­ی اخیــــر را وضعیت مناسب گروه پاالیشی و فرآوردههای نفتی دانســــت و بیــــان داشــــت: این شــــرکتها، گزارشها و اخبار مثبتی را منتشر کردهاند که باعث شده، عالمتهای مثبتی به بازار سرمایه منتقل شده و این گروه مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه علت دیگر رونق بورس، تمایل بازار بــــه خروج از دوره رکود چهار ساله است؛ اضافه کرد: در چهار سال اخیر، بورس در اغلــــب ماهها، درگیر رکود بوده و تنها در مقاطعی کوتاه رونق داشته است بهطوری که بررسیها نشان میدهد شمار ماههای راکد حدود سه برابر ماههای پر رونق بورس بوده است. مقدسیان گفت: علت دیگر بهبود وضعیت بــــازار بورس، اعــــالم کاهش ســــود بانکی و ســــاماند­هی اوراق بدهی «ســــخاب» است، هر چند که هنــــوز جنبههای مثبت این اقــــدام به طور کامل ظاهر نشده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran