Iran Newspaper

گام‌بلند‌برای‌اتصال‌ایران‌به‌شبکه‌شتاب‌بی‌نالمللی

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در گفت و گو با «ایران»: با این قرارداد 11 میلیون یورویی تا 9 ماه دیگر زیرساخت ها تکمیل خواهد شد

- ریحانه یاسینی

از انجـــام خریدهـــای ســـاده از فروشـــگاه­های اینترنتـــ­ی جهانـــی و رزرو هتل برای مســـافرته­ای خارجی گرفته تا پرداخت برای فعالیتهای اقتصادی بزرگ، تمام آنها نیاز به اتصال به شبکه پرداخت جهانـــی دارد. شـــبکهای که به خاطـــر تحریـــم و دوری از تحوالت مالی و بانکـــی جهانی، ایرانیها ســـالها از آن محروم بودهاند. بعد از توافق هستهای و اجرایبرجام­نیزورودویز­اومسترکارت­به ایران، سامانههای پرداخت بینالمللی، از داغتریـــن و پرحاشـــیه­ترین بحثهـــا بودهاند. محمـــود واعظی نیز تابســـتان ســـال 95 در زمانـــی که در کســـوت وزیر ارتباطـــا­ت و فنـــاوری اطالعات فعالیت میکرد، اعالم کرده بود:«یک سال است روی مسأله کارتهای بینالمللی خرید و تسهیل تجارت الکترونیک کار میکنیم و بـــا اســـتفاده از کارتهـــای اعتبـــاری بینالمللمش­کالتمردمبر­ایسفرهای خارجـــی و پرداختهـــ­ای بینالمللی تا حدی حل خواهد شد.»

حـــاال به طور جدی، اتصـــال ایران به شـــبکه شـــتاب بینالمللی کلید خورده اســـت و احتمـــاالً تـــا یـــک ســـال دیگـــر شـــهروندا­ن ایرانی نیز به سیستم بانکی جهانیمتصلخ­واهندشد.

شـــرکت خدمـــات انفورماتیـ­ــک بـــا شـــرکت PBC روســـیه در روز 19 مهرماه قـــرارداد­ی را امضـــا کردند که بر اســـاس این قـــرارداد 11 میلیون یورویی، شـــرکت روســـی موظـــف اســـت تـــا 9 مـــاه دیگر، زیرســـاخت­های اتصال به شبکه شتاب جهانی را در ایران ایجاد کند. ■ قرارداد11م­یلیونیوروی­ی

ســـید ابوطالب نجفـــی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در گفتوگو بـــا «روزنامه ایـــران» درباره ایـــن قرارداد چنیـــن توضیـــح داد:«ابتـــدا مناقصهای بـــرای انتخـــاب شـــرکت طرف قـــرارداد برگزار کردیم و در شـــروع مناقصه حدود 9 شـــرکت از 6 کشـــور حضور داشـــتند. از کشورهای هند، فرانسه، سوئیس، روسیه، بلژیـــک و یکـــی دو کشـــور دیگـــر در این مناقصهبینا­لمللیشرکتک­ردند.»

او دربـــاره نحـــوه اجرایـــی شـــدن این قرارداد نیـــز گفت:«زمان اجـــرای طرح، حدود 9 ماه اســـت و ما برای آن 5 ســـال هم پشـــتیبان­ی در نظـــر گرفتهایم. طرف روســـی قرارداد موظف اســـت که ظرف 9 ماه زیرســـاخت­ها را به وجـــود آورد، ما هم امیدوار هســـتیم که در ســـالهای در نظر گرفته شده برای پشتیبانی، خودمان دانش کار را کسب کنیم.»

رقم قرارداد با شـــرکت روسی ،PBC 11 میلیون یورو و منبع تأمین آن، شرکت خدمـــات انفورماتیک اســـت. شـــرکتی بورســـی، که ســـهامدار­ان کالن آن بانک مرکزی،شرکتسرمایه­گذاریبانکم­لی و شرکت ســـرمایهگ­ذاری بانک صادرات هســـتند و بخشـــی نیز ســـهامدار­ان خرد بورســـی در اختیـــار دارند. نجفـــی درباره جزئیـــات پرداخت مالـــی این قـــرارداد میگوید:«مبلـــغ 11 میلیون یـــورو، برای دوره 5 ساله است. حدود 5 میلیون یورو از آن به پشتیبانیها­ی 5 ساله اختصاص دارد و در طـــول همیـــن زمـــان پرداخت میشود. 6 میلیون یورو نیز هزینه سوئیچ و ســـایر ســـامانه هاســـت که بر اســـاس پیشبرد کار پرداخت میشود.»

نجفـــی در این بـــاره که چرا شـــرکت خدمات انفورماتیک از سوی ایران مأمور اجرای این کار شـــده است، گفت:«شبکه شتاب کشـــور، شبکه شـــاپرک و چکاوک کـــه زیرســـاخت­های مهـــم و اساســـی بانکداری کشور هستند، در اختیار شرکت خدمات انفورماتیک است و این شرکت بهعنـــوان بـــازوی اجرایی بانـــک مرکزی ســـامانهه­ا را جلو میبرد. بانک مرکزی بـــا توجه به اعتماد به مجموعه خدمات و ســـرویسها­ی قابـــل توجـــه خدماتی، شرکت ما را موظف کرده است که فضای اتصال به شـــبکه پرداخت بینالمللی را فراهمکنیم.» ■ اتصال نهایـــی به شـــبکه بینالمللی؛ حدودیکسالد­یگر

بر اســـاس قرارداد منعقد شده، پس از 9 ماه زیرســـاخت­های اتصال ایران به شبکه شـــتاب بینالمللی فراهم خواهد شـــد و پس از آن، با مذاکراتـــ­ی که بانک مرکـــزی به مـــوازات اجرای زیرســـاخت انفورماتیـ­ــک بـــا شـــرکتهای خدماتی انجام میدهد، ایران به شـــبکه شـــتاب متصل خواهد شـــد. نجفـــی در این باره نیـــز چنین توضیـــح داد:«اتصال کشـــور بـــه شـــبکه شـــتاب را در دو فـــاز میتوان دیـــد، یک فاز این اســـت که همین امروز شبکههای پرداخت بینالملل مثل ویزا و مستر که از بازیگران بزرگ دنیا هستند، به ایران بیایند و با آنها قرارداد ببندیم و به ما بگویند که حاال به شبکه بینالمللی متصل شوید. برای این اتصال الزم است ایران زیرساختهای­ی را داشته باشد، که نداریم. ما بهدنبال ایجاد زیرساختهای الزم برای اتصال به این شبکه هستیم.»

او ادامه داد:«فاز بعدی کار این است که بانک مرکزی با شـــرکتهای شـــتاب بینالمللی مذاکره کند و آنها را به ایران بیاورد. بخشـــی از این کار پیش نیاز فنی است، که ما آن را فراهم میکنیم. بخش دیگر نیز نیـــاز به مذاکرات فنی، حقوقی، نحوه محاســـبه کارمزد ...و دارد که بانک مرکزی به طور مـــوازی پیگیری میکند، امیدواریم آن هم درمـــدت 9 ماه تا یک سال آینده به نتیجه برسد و بتوانیم در آن زمان به طور عملیاتی به شبکه پرداخت بینالمللیم­تصلشویم.»

اما آیا تاکنـــون گامهای عملی برای مذاکره با این شـــرکتها برداشته شده

است؟ نجفی بیان کرد:«چند ماه پیش نشستهای اولیهای داشتیم که در آن دوران ویـــزا و مســـتر راغب بـــه حضور در بازار ایـــران بودند. امـــا االن احتیاج دارنـــد کـــه خودشـــان برای حضـــور در بازار ایران با نهادهـــای نظارتی امریکا

مذاکـــره کنند. به همین دلیـــل ما با دو ســـازمان پرداخـــت بینالمللــ­ـی مثل «یوپیای» که چینی اســـت و «جی سی بی» در ژاپن، در حال مذاکره و بررسی شرایطشـــا­ن هســـتیم که شـــاید با آنها بهتر به نتیجه برسیم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran