Iran Newspaper

سیستم آب، برق، گاز و بنزین شهری به روال عادی بازگشت

گزارش «ایران» از وضعیت زیرساختهای منطقه زلزله زده غرب کشور

-

گـــروهاقت­صـــادی/دو روز از حادثــــه زلزلــــه اســــتانه­ای غربی کشــــور میگذرد و بعد از ســــاعتها تــــاش بیوقفه مســــئوال­ن و مردم، شــــرایط ســــاکنان مناطق زلزله زده بهتر شــــده. خودشــــان میگویند که از نظر تأمین مایحتــــا­ج زندگی االن وضع بهتری از روزهای قبــــل دارند، هرچند که بعضی از آنها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادهاند و این غم ســــینه هایشان را به درد آورده اســــت. اســــتان کرمانشــــ­اه مرکز این زلزله بوده و شــــرایط منطقه سرپل ذهاب بویــــژه در روســــتاه­ای مرکــــزی آن بدتر از دیگر مناطق است، به طوری که در برخی روســــتاه­ا 30 نفر ســــاکن بودند و تمام این 30 نفر با وقوع زلزله متأسفانه در زیر تلی از خاک و آجر مدفون شدند.

سهیا مقصودی یکی از ساکنان سرپل ذهاب است که از نزدیک شاهد بسیاری از اتفاقات دو روز اخیر بــــوده. او در گفت و گو با «ایران» آخرین وضعیت این منطقه را تشریح کرد. با اندوه میگوید که خانوادهای را میشناســــ­د که 9 نفر بودهاند و تمام این افرادفوتکر­دهاند.مقصودیدرخص­وص شــــرایط رســــیدگی بــــه ســــاکنان مناطــــق زلزلــــه زده بویــــژه در بخش ســــرپل ذهاب اذعان کــــرد: از نظر تأمین نیازهای زندگی بازماندهها­ی حادثه شرایط به میزان قابل ماحظهای بهتر شده. ما االن آب و برق و گاز داریم و شــــرایط توزیع بنزین و سوخت در منطقه ما به عنوان آســــیب دیدهترین بخش استان به روال عادی بازگشته است.

او با تشــــکر از تمام مســــئوال­ن از دولت گرفته تا ارتش و ســــپاه گفت: بهداشــــت و خدمات درمانی نیز به بهترین شــــکل در اختیار مصدومــــا­ن قرار داده شــــده و تنها مشکل نحوه توزیع چادر و غذا داشتیم که آن هم ساماندهی شد. مقصودی توضیح داد: قــــرار شــــده که در شــــهرها و روســــتاه­ا مســــئوال­ن شــــهردار­ی، دهیاری و شــــوراها وارد عمل شــــوند و مسئولیت توزیع غذا و چادر را به عهده بگیرند تا مشــــکلی از این بابت رخ ندهد. او با اشاره به پس لرزههای مکرر در اســــتان اظهار کرد: حتی کســــانی کــــه خانه هایشــــان آســــیب جــــدی ندیده نیز حاضر نیســــتند فعاً به خانه هایشان برگردنــــ­د. ایــــن ســــاکن ســــرپل ذهــــاب با درخواست از مســــئوال­ن برای رسیدگی به وضع روســــتاه­ا اذعان کرد: روستاها و دهها را فراموش نکنیم. خیلی از این روستاها و دهها جمعیت کمی داشتهاند. لوله کشی آب و گاز در ایــــن مناطق وجود نداشــــته و نیازی به رسیدگی در این خصوص ندارند اما جانشان در خطر است و به چادر و غذا احتیاجدارن­د. ■ مشکلی در شـــبکه گازرســـان­ی مناطق زلزله زده وجود ندارد

در حــــال حاضــــر مشــــکلی در شــــبکه گازرسانی مناطق زلزله زده وجود ندارد و به

محضاطمینان­ازمواردایم­نی،گازمناطق زلزلهزده فوری وصل میشود.

بیژن زنگنه وزیر نفت در این باره گفت: بــــه منظــــور جلوگیــــر­ی از هرگونه آســــیب احتمالــــ­ی، گاز برخی از مناطق شــــهرهای زلزله زده اســــتان کرمانشاه از جمله سرپل ذهــــاب بهدلیــــل مســــائل ایمنــــی قطــــع شد،چراکهممکنا­ستفروریختن­دیواربه دلیلزلزلهر­ویعلمک،سببایجادنش­تی

و پــــس از آن آتشســــوز­ی شــــود. از اینرو تصمیــــم گرفته شــــد گاز این مناطق قطع شــــود تا از لحاظ فنی و ایمنی مورد بررسی قرار گیرد. وزیر نفت با بیان اینکه همکاران ما برای حل مشــــکل در مناطق زلزله زده بســــیج شــــدهاند، تصریح کرد: به محض اطمینــــا­ن از عدم نشــــتی، گاز این مناطق وصل میشــــود. زنگنه در پاســــخ به اینکه آیا به تأسیســــا­ت نفتی در استان کرمانشاه آسیبیواردش­دهاست،افزود:هیچگزارشی از آســــیب به تأسیســــا­ت نفتی نداشــــتی­م. حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز گفت: از هموطنان مناطق آســــیب دیده میخواهیم که خودســــرا­نه اقدام به وصل گاز نکننــــد و از دســــتکار­ی رگاتور و کنتور گاز خودداری کنند و صبورانه منتظر وصل گاز خانه خود باشند. ■ آخرین وضعیت شبکه آب مناطق زلزله زده

روز گذشــــته منابــــع تولیــــد آب در شهرهای «قصر شیرین» و «سرپل ذهاب» راهاندازی و آب وارد شــــبکهها­ی آبرســــان­ی این دو شهر شــــد. در «گیانغرب» مشکل اصلــــی «کــــدورت آب» بود که بــــا ترمیم تصفیه خانههاآبوا­ردشبکهاینش­هرشد.

«علیرضــــا تخت شــــاهی» مدیرعامل شــــرکت آب و فاضــــاب شــــهری اســــتان کرمانشــــ­اه در ایــــن باره گفت: در «ســــرپل ذهــــاب» بهدلیــــل شکســــتگی­هایی که در شبکه وجود داشت کار ســــختتر بود، اما با اقداماتی در زمینه ترمیم شکســــتگی­ها پایداریتثب­یتشد.

بــــرای تأمیــــن آب شــــرب مــــردم این مناطــــق، بیــــش از 700 هــــزار بطــــری آب توزیع شــــد و عاوه بر توزیــــع آب معدنی و آب بســــته بندی، تانکرهای آبرسانی در نقاط تجمع مردم مثاً پارکها، به مردم خدماترسانی­کردند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran