Iran Newspaper

ویراژ روی اعصاب گردشگران

تجربه گشتی دلهرهآور در بافت تاریخی یزد

- حمید حاجیپور

به گفتـــه محمدرضـــا نصیـــری، معاون گردشـــگری میراث فرهنگی اســـتان یزد، آمـــار گردشـــگرا­ن خارجـــی طـــی 9 ماهه نخست سال 96 نســـبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش داشته است. ســـال گذشـــته 113 هزار و 500 گردشـــگر خارجی از آثار تاریخی یزد دیدن کردهاند و از ابتدای سال تا اواخر آذرماه ورود و بازدید 96 هزار نفر ثبت شده است.

اما آنچه گردشگران داخلی و خارجی و حتـــی خـــود شـــهروندا­ن یـــزدی از آن گالیهمندند ورود موتورســـی­کلت و خودرو در معابـــر بافـــت تاریخـــی یزد اســـت که گاه منجـــر به بروز اتفاقات ناخوشـــای­ندی نیز میشـــود. در کنـــار این گره ناگشـــوده نیز، متکدیان اتباع خارجـــی که در بافت تاریخی ساکن هســـتند و به هر ترتیبی که شدهازگردشگ­رانگداییمی­کنند.

گشتیدرتاری­خباموتور

اگر گذرتان به بافت تاریخی یزد بویژه بافـــت تاریخی «فهـــادان» بیفتد، حس خواهید کرد شما را پرت کردهاند به چند صدسالپیش؛کوچهپسکوچه­هایپیچ در پیچ با دیوارهای سرتاسر خشت و گل و داالنهای تـــو در تو و بادگیرهایی که به یکباره جلوی چشـــمتان ســـبز میشود؛ وقتـــی از گذرگاههایی بیـــرون میآیی که طاقـــی بـــزرگ آن را پوشـــانده، عبـــور از کوچههـــا آدم را یاد ســـریال ســـربدارا­ن میانـــداز­د که دهـــه 60 پخش میشـــد. پیش خـــودت میگویـــی االن اســـت که چند سوار با لباس قدیمی از جلویت رد شـــوند و آخ کـــه چه تخیل زیبایـــی اما به یکباره 2 جوان موتورســـو­ار را میبینی که تختگاز، البهالی داالنها ویراژ میدهند و از کنارت مثل برق رد میشـــوند. تخیل که جای خـــود دارد، چنان بـــه در و دیوار پناه میبری که از هرچه میراث فرهنگی است، بیزار میشوی. خانههای قدیمی بافت تاریخی یزد بـــا آن طاقهای زیبا و هشتیها و حیاطهای بزرگ و اندرونیها و بیرونیهایـ­ــی کـــه گاه از دری بازمانـــد­ه میشـــود دید و بادگیرهـــ­ا و آبانبارها و گنبد و گلدستهها و شـــاخههای درختان انـــار کـــه از روی دیـــواری ســـر در کوچـــه کشـــیده، هر بیینـــدها­ی را مســـحور خود میکند. گردشگر چنان محو هنر و زیبایی خانههای خشت و گل میشود که گویی آرامتریـــ­ن و زیباتریـــ­ن جـــای جهـــان را کشـــف کرده اســـت. توماس و همسرش زوج 30 ســـالهای هســـتند کـــه از مونیخ آلمـــان آمدهانـــد. از در و پنجره و حوض کوچک وســـط حیاط عکـــس میگیرند. از چیزهایی عکاســـی میکننـــد که برای ما ایرانیها آنچنـــان اهمیت و جذابیتی ندارد. از توماس درباره بافت تاریخی یزد میپرســـم و اینکه چرا این شـــهر را برای سفرانتخابک­ردهاند؟

میخنـــدد و جـــواب میدهـــد: «من و همســـرم ایـــران را دوســـت داریم. چند دوست ایرانی داریم که در مونیخ زندگی میکننـــد. عکسهـــای یـــزد و اصفهان و شـــیراز را قبالً دیده بودیم و به سرمان زد ســـفری به یزد و کرمان کنیم. بافت اینجا فوقالعادست. انگار برگشـــتها­ی به هزار سال پیش. از این همه زیبایی شگفتزده شـــدیم. شـــما ایرانیهـــ­ا چـــه میـــراث ارزشمندی دارید. من به چند کشور دیگر از جمله مصر و تونس و یونان هم ســـفر کردهام ولی به نظرم ایران مناطق دیدنی بیشتریدارد.»

همسرش با تکان دادن سر حرفهای شـــوهرش را تأیید میکند. آنها حســـابی ذوقزده شـــدهاند از دیدن بافت قدیمی یزد؛ اما 2 پیشنهاد دارند برای بهتر شدن وضعیـــت این منطقـــه؛ ممنـــوع کردن تردد ماشـــین و موتور در بافت تاریخی و جلوگیریازف­عالیتمتکدی­ان.

پیشـــنهاد­های این زوج آلمانی را زوج ایتالیایی که توی کوچه «آشـــتیکنا­ن» در حال عکاســـی هستند هم تأیید میکنند. آنها برای سفری 3 روزه به یزد آمده بودند ولی حاال نزدیک 10 روز است که در یکی از خانههایبوم­گردیمحله«واحه»اقامت دارندودلشا­ننمیخواهدب­رگردند.

آلبرتووسوف­یاارزانیسف­ر،تنوعمناطق حرفهایش را میگیرد: «آلبرتو هم موتور دارد ولی کاله ایمنی میگذارد، اینجا کمتر کسی را دیدم که کاله بگذارد. سرعتشان هم خیلی زیاد اســـت. پســـرهای جوان با موتور تـــوی این کوچهها ویـــراژ میدهند. به نظرم نباید ماشـــین و موتـــور توی این کوچههـــا تـــردد کنند. نبایـــد به ایـــن آثار تاریخـــی صدمـــهای وارد شـــود. ناراحت نشـــوید اما به نظرم شما قدر این تاریخ را نمیدانید.»

آلبرتو میپرسد: «این کودکان و زنانی کـــه گدایـــی میکننـــد، ایرانی هســـتند؟» میگویـــد از صبح دســـتکم 20 گـــدا از او کمک خواســـتها­ند. به او میگویم بیشتر متکدیانی که توی کوچـــه و خیابان و بازار به پرسشـــی دربـــاره امنیت گردشـــگرا­ن خارجـــی میگوید: «چند مـــاه پیش یکی از همیـــن موتوریها که نوجـــوان 16 – 15 ســـالهای بود، با یـــک گردشـــگر خارجی تصادف کـــرد. این اتفـــاق بارهـــا افتاده و گردشگران آلمانی که مردمانی قانونمند هستند،ازاینمسأله­بهماگلهمیک­نند.»

وی دربـــاره تکدیگری نیـــز که چهره شهربخصوصبا­فتتاریخیرا­مخدوش کرده،میگوید:«خارجیهاتصو­رمیکنند گداها ایرانی هستند و این آبروریزی است. گردشـــگر را با بدبختی جـــذب میکنیم و شـــب میبینیم دار و ندارشـــان را گداها گرفتهانـــ­د. بایـــد شـــهرداری و پلیـــس و گردشـــگری یزد فکری به حال این مسأله بکنند. اگر گردشـــگری برای نخستین بار به جایی سفر کند و از آنجا لذت ببرد برای بار دوم و سوم هم میآید و حتی به بقیه هم پیشنهاد میدهد ولی اگر به او خوش نگذرد باید قید گردشگران احتمالی دیگر را هم بزنیم.»

فرهنگسازیت­نهاراهمبار­زهباتکدیگر­ی

نکتهای که نباید از آن غافل شـــد این است که بافت تاریخی یزد، بافت زندهای است و مردم زیادی در آن زندگی میکنند و به ناچار برای رفتن به خانه از ماشـــین و موتوراستفا­دهمیکنند.

محمدرضانصی­ری،معاونگردشگ­ری اســـتان یـــزد در مصاحبـــه با «ایـــران» در این بـــاره میگوید: «مـــا در کمیته امنیت گردشـــگری چنیـــن مـــواردی را بررســـی میکنیم. شـــهرداری برای برطرف کردن بخشی از این مشکل، پارکینگهای درون محلـــهای راهاندازی کرده کـــه خودروها تا جایـــی کـــه امـــکان دارد، وارد مرکز بافت نشوند. اما موتورسیکلت­ها مشکل اصلی هســـتند و به این راحتی نمیشود جلوی ترددشـــان را گرفـــت. البته چنـــد راهکار برای تقویت امنیت گردشگران داخلی و خارجـــی در کوچههای کم عرض مدنظر قرار دادهایـــم. قصد داریـــم خیابانهای منتهیبهباف­ترادرروزبب­ندیموتعداد­ی از کوچههای بافت تاریخی را مسدود کنیم تاازترددما­شینبخصوصمو­تورسیکلت جلوگیریکنی­م.امابحثبعدی­کهخیلی مهم است و قبول داریم چهره شهر بویژه بافت تاریخی و اماکن دیدنی را مخدوش کرده وجود متکدیانی است که جزو اتباع بیگانههستن­د.

بایـــد بگویـــم پیـــش از ثبـــت «بافت قدیمـــی» به «بافـــت تاریخی» از ســـوی یونســـکو خانههایـــ­ی کـــه در بافـــت قرار داشـــتند قیمـــت آنچنانـــی نداشـــت و با توجه به بزرگـــی این خانهها، مالکان آنها را به خانوادههای اتباع بیگانه اجاره داده بودنـــد و معموالً کـــودکان آنها هم پیش یا پس از مدرســـه به تکدیگری مشغول میشـــوند. برای حل این مشـــکل باید با فرهنگســـا­زی و تشـــویق مردم به اجاره ندادن خانههایشــ­ـان به متکدیان جلوی این معضـــل را بگیریـــم و در گام بعدی اتباعی را که دست بهتکدیگری میزنند بهبیرونباف­تهدایتکنیم.»

وی در ادامه و با اشاره به وجود 50 هزار اتباع بیگانه در شـــهر یـــزد عنوان میکند: «بـــدون همـــکاری مـــردم نمیتوانیم با متکدیان برخـــورد کنیم و بایـــد با کمک شهرداری و پلیس و اهالی بافت تاریخی، از فعالیت باندهای تکدیگری جلوگیری کنیمتاخدشه­ایبهآبرویف­رهنگیمردم میهماندوست­یزدواردنشو­د.»

9 جـــوالی ســـال 2017 کمیته میراث جهانی یونسکو در ادامه چهل و یکمین اجالس خود در کراکوف لهســـتان، شهر تاریخـــی یـــزد را بـــا 700 هکتـــار حریم و 002هکتـــا­ر عرصـــه در فهرســـت میراث جهانی ثبت کرد. این اتفاق نقطه عطفی در زمینـــه میراث فرهنگی و گردشـــگری شهریزدبشما­رمیرودکهپا­یگردشگران خارجی را به کشور و بویژه بافت تاریخی یزد بـــاز کرد؛ اما باید اشـــاره کرد که برای جذب گردشـــگر و توســـعه گردشـــگری نیاز به تقویت بســـترها و زیرساختهای الزم از جمله امنیت و ایمنی گردشـــگر، بهداشـــت و ســـالمت، آمادگی در حوزه فناوری اطالعـــات و ارتباطـــا­ت، تقویت زیرســـاخت­های هوایی و زمینی و ریلی، گشودگی بینالمللی ...و داریم. البته که اینها شعارها و برنامههای کالنی است که معلوم نیســـت کی محقق شـــود اما دمدست اینکه میتوانیم معضل موتور و گدا را حل کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran