Iran Newspaper

گامی به سوی اعتراض مدنی

-

نفــــس اقــــدام بــــرای اختصــــاص فضــــا و مکانــــی بــــرای بیــــان اعتراضات و مطالبات مــــردم اقدامی خوب و مطلوب است، اما این همه ماجرا نیست؛ زیرا هنوز مشخص نیست شیوه بیان مطالبات و اعتراضات مردم در چنین مکانی بــــه چه صورت میتواند باشــــد که طبیعتاً این امر نیازمند بررســــیه­ا و کار کارشناسی بیشتر اســــت؛ چون صرف تعیین مکان و تجمع و فریاد مردم در چنین مکانی نمیتواند آنچنان تأثیرگذار باشد که مشــــکلی از مشــــکالت مردم را حل کند. تأثیرگذاری صدا و اعتراض مردم جز با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای و رساندن صدای اعتراض مردم به گوش مسئوالن ممکن نیست!

اکنون در غیاب چنین مکانی، مردم معترض بهامور مختلف در تهران خیابان پاستور یا میدان بهارســــت­ان و در مقابل مســــئوال­ن دو قــــوه مجریه و مقننه و در ســــایر شــــهرها در مقابل اســــتاند­اری یا فرمانــــد­اری تجمع میکنند. تجمــــع در مقابل این اماکن این حسن را دارد که اوالً حضور و فریاد مردم در معرض دید و نگاه مســــئوال­ن عالیرتبه و سایر شهروندان اســــت ثانیاً بهدلیل در معرض دیــــد مردم قرار گرفتن و همچنین اهمیت مکان، بازتــــاب رســــانها­ی آن توســــط خبرنــــگا­ران و اهل رسانه گستردهتر و بالطبع تأثیرگذارت­ر است. تأثیر تجمع در چنین مکانهایی بسیار بیشتر از تجمع در مکانی بسته و چه بسا در بیرون از شهر و بهدور از دیــــد مــــردم و مســــئوال­ن و اهالی خبر و رســــانه است، کما اینکه در گذشــــته نیز شاهد بودهایم که رسانهها به دالیل مذکور، پوشش رسانهای بیشتری به تجمعات در ایــــن مکانها دادهاند و در نتیجه، تأثیر تجمع در این مکانها بســــیار بیشتر و مؤثرتر از تجمع در سایر مکانها بوده است. از سوی دیگر، مســــأله اصلی کشور، تجمع مردم و مکان تجمع، یا نوع اعتراض یعنی صنفی، اقتصادی یا سیاسی بودن آن نیست.

مسأله اصلی کشور ما در این باب این است که معموالً این نوع حرکتها بسرعت رنگ خشونت و خروج از رفتارهای مدنی به خود گرفته و خیلی به نفع مردم تمام نشده است! از اینرو باید بکوشیم که حرکتها و تجمعات اعتراضی مردم ســــمت و ســــوی یک رفتار مدنی و مفید به حــــال مردم و منافع ملی و کشور داشته باشــــد.برای نیل به این مقصود مهم طرح معقول و مفید مطالبات مردم ما بیش از هر چیز به نهادها و تشــــکلها­ی واسط بین حکومت و مــــردم نیاز داریم تــــا مکانی برای تجمع و اعتــــراض! به عبارت دیگر اگر ما خواهان پاســــخ مثبت به مطالبات مــــردم و مفید به حال آنان هستیم باید بکوشیم که نهادهای واسط بین حکومت و مردم را تقویت کنیم.

ایــــن نهادهــــا­ی واســــط، احــــزاب سیاســــی و تشکلهای صنفی و ســــندیکا­ها هستند که مردم میتوانند در آنها ســــازمان­دهی شــــوند و مطالبات خــــود را به صورت معقــــول و مدنی صورتبندی کننــــد و از طریق آنها بهســــهول­ت صــــدای خود را به گوش حاکمیت برسانند. از این طریق است که میتوان هم مطالبات واقعــــی مردم را بهصورت معقــــول صورتبنــــ­دی و مطرح کــــرد و هم مانع برآمدن پوپولیســـ­ـتها و دماگوژیســ­ــتها با ســــوار شــــدن بر مــــوج احساســــا­ت مــــردم و حرکتهای تودهای بیحساب و کتاب شد.

در ایــــن صورت حتی حاکمیت هــــم در مواقع بحرانی مانند آنچه در هفتههای گذشته روی داد، میداند که با چه کســــی طرف اســــت و برای آرام کردن فضــــا باید با چه افراد یــــا نهادهایی مذاکره کنــــد و از آنان اســــتمدا­د بجوید.اتخــــاذ این روش همچنین موجب میشــــود که نمایندگان واقعی مــــردم در قــــوای مختلف در مســــند قــــدرت قرار بگیرند. فقط در این صورت اســــت که مســــئوال­ن، مطالبات واقعی مردم را نمایندگی خواهند کرد و در غیر این صورت، تجمعات مردمی نیز کاری از پیش نخواهد برد؛ زیرا برفرض برگزاری تجمعات اعتراضی باز هم خواســــت مردم مورد توجه قرار نمیگیرد.

تقویت احزاب، تشکلهای صنفی و سندیکاها و جریــــان آزاد اطالعات، تقویــــت رویکرد ملی در رسانه ملی و بیان خواســــته ها ی مردم میتواند بزرگتریـــ­ـن رافع شــــکاف بین ملــــت و حاکمیت باشد و حرکتهای مردمی را هم بهسمت و سوی رفتاری مدنی و مفید به حال ملک و ملت ســــوق دهد!

 ?? رحمتاله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ??
رحمتاله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran