Iran Newspaper

آتش سوزی نفتکش ایرانی23می­لیون دالری با محموله06می­لیون دالری

برخورد با کشتی چینی موجب شد

-

نفتکــــش حامــــل میعانــــا­ت گازی ایران، شــــنبه شــــب با یک فروند کشــــتی فله بر چینــــی برخورد کــــرد و آتــــش گرفت. این اتفاق در851 مایلی سواحل شرقی چین رخ داد. وضــــع سرنشــــین­ان ایــــن کشــــتی نفتکش ایرانــــی مهمترین بخش حادثه است چراکه این نفتکش دارای بیمه بوده و ریسک محموله هم از بندرگاه ایران به خریدار آن منتقل شده بود. چراکه شرکت هانوا توتال کره جنوبی محموله خود را به روش فوب )FOB( از ایران خریداری کرده بود و در این حالت وقتی فروشنده کاال را از روی نرده کشتی عبور داد، ریسک خود را خاتمه داده است. در این نرم بینالمللی، هزینه حمل و بیمه با خریدار است.

محمولهای 136 هزار تنی که به کره نرسید

نفتکــــش حادثه دیــــده 136 هــــزار تن میعانــــا­ت گازی را به مقصــــد کره جنوبی حمل میکرد. این نفتکــــش مورخ 25 آذر ماه از بندر عســــلویه ایران را به مقصد کره جنوبی تــــرک کرده بــــود اما به این کشــــور نرسیدودرسو­احلشرقیچین­دچارحریق شد.این نفتکش ســــال 2008 ساخته شده بود و تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش قرار داشــــت و با پرچم کشورهای مختلف تردد میکرد که آخرین پرچم این کشــــتی متعلقبهکشو­رپانامابود.

شــــرکت هانــــوا توتــــال کــــره جنوبــــی محمولــــه 136 هــــزار تن میعانــــا­ت گازی ایران را از شــــرکت ملی نفت ایران خریده بود و متأســــفا­نه طی این حادثه محموله خریداری شــــده دود شــــد و به هــــوا رفت. بیمهمربوطب­هاینمحموله­تحتپوشش بیمهای کلوپهــــا­ی بینالمللی )P&I( و توسط یک شرکت کرهای انجام شده بود. برآورد شــــده که ارزش محموله بر اساس قیمتهای کنونــــی نفت، 60 میلیون دالر است. اما نفتکش ایرانی نیز بیمه داشت. بیمــــهای که ظاهراً02 درصد پوشــــش آن متعلق به یک شــــرکت بیمه ایرانی بود. در این باره معاون فنی شــــرکت ســــهامی بیمه البرز اعــــام کرد کــــه حداکثر تعهد این شــــرکت برای نفتکــــش حادثه دیده 6 میلیــــون و 00۴ هــــزار دالر اســــت. احمد صفرزاده با تأیید سهم 20 درصدی بیمه البرز در بیمه بدنه نفتکــــش حادثه دیده ایرانی در آبهای چین گفت: با فرض بر اینکه کل سرمایه23 میلیون دالری کشتی از بیــــن رفته باشــــد، 20 درصــــد آن یعنی رقمی حــــدود 6 میلیون و 00۴ هــــزار دالر آن تحت پوشــــش بیمه البرز بوده است. صفــــرزاد­ه توضیــــح داد که از خســــارت 6 میلیون و 00۴ هزار دالری، 15 درصد بیمه اتکایی اجباری نزد بیمه مرکزی و۷ درصد آن نزد بیمه البرز بوده اســــت؛ ۴1درصد از این رقم نزد شــــرکتها­ی اتکایی داخلی (شرکتهای بیمه اتکایی امین و ایرانیان) و مابقــــی نزد شــــرکتها­ی خارجی بیمه بوده اســــت. او اعــــام کرد: بیمــــه البرز در چارچوب قرارداد عمر و حادثه با شرکت ملــــی نفتکش بــــه ازای هریــــک از خدمه کشتی که در این حادثه فوت شده باشند، 100 میلیــــون تومــــان خســــارت پرداخت میکنــــد. اگر 32 نفــــر خدمــــه ایرانی این نفتکش که در حال حاضر مفقود هستند، فوت شده باشند، 3 میلیارد و 002میلیون تومان خســــارت بایــــد پرداخت شــــود که حدود 500 میلیون تومان آن سهم اتکایی بیمهمرکزیا­ست.

مدیرعامـــ­ـل شــــرکت ملــــی نفتکش ایران گفته اســــت که بزودی علت حادثه و همچنین میزان خسارت وارده را اعام خواهد کرد اما در حال حاضر آنچه برای ایران اهمیت دارد، سرنوشت دریانوردان مفقود شده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran