Iran Newspaper

رئیس قوه قضائیه: فضای مجازی اصالح و شناسنامهدا­ر شود

وزارت ارتباطات به وظیفه خود عمل کند تا نیازی به صدور دستور قضایی نباشد

-

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه «ما به هیچ عنوان موافق بستن همه پیام رسانها و فضای اینترنت نیستیم» بر لزوم ضابطهمندسا­زی فضای مجازی و شناسنامه دار شدن فعاالن این فضا تأکید کرد. به گزارش میزان، آیتاهلل آملی الریجانی روز گذشــته در جلســه مســئوالن عالــی قضایــی تأکیــد کــرد: توقــع مــا از وزارت ارتباطات و ســایر دستگاههای ذی ربط این است که بموقع وظایف قانونی خود را انجام دهند تا ان شاءاهلل نیازی به صدور دستور قضایی نباشد.

آیــتاهلل آملی الریجانی در ادامه به نقش فضــای مجازی در جریان حوادث اخیــر اشــاره و تصریــح کــرد: همــه دیدیم کــه پیــام رســانهای بینام و نشــان و کانالهــای بدون شناســنامه و مجرمــان آزاد چگونه در این حوادث ابزار دشــمن بودند. نظر دســتگاه قضایــی مکرراً درباره پیام رســانها و شــبکههای اجتماعی بــه صــورت شــفاف اعالم شــده اســت. مــا قائل بــه مدیریــت صحیح و شــفاف پیامرســان­ها هســتیم به گونهای که ابزاری برای اقدامات برخالف امنیت کشــور نباشــند. رئیــس قــوه قضائیه ادامــه داد: در حــوادث اخیــر دیدید کــه کانالهای مدعی دفاع از حقوق بشــر و افشــای حقایق چگونه به کانالهای مروج خشونت و محرک آشوبگران تبدیل شدند؛ تا جایی که ساختن بمب را آموزش میدادند و افراد فریب خورده را به آتش زدن مســاجد و حســینیهها تحریک میکردند. بر همین اساس ما معتقد نیستیم که فضای اینترنت بسته شود یا پیام رسانهای اجتماعی کالً مسدود شوند بلکه میگوییم فضای مجازی باید فضایی شفاف و با رعایت امنیت اجتماعی و ملی و همچنین در حوزه وقوع جرایم پاسخگو باشد.

آیتاهلل آملی الریجانی با بیان اینکه امروز برخی پیام رسانهای خارجی مانند ابزاری قدرتمند در اختیار دشمن هستند، بر لزوم ضابطهمندسا­زی پیام رسانها و به طور کلی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: نمیتوان به بهانه آزادی اجازه داد که عدهای با نقاب و بدون هویت مشخص هر اقدامی که میخواهند در فضای مجازی انجام دهند. مگر میتوان به خودرویی که پالک ندارد اجازه تردد داد؟

رئیــس قــوه قضائیــه افــزود: در حــال حاضر هــر روزنامــها­ی در داخــل موظف اســت شناسنامه داشته باشــد و اگر جرمی توسط این روزنامه ارتکاب یابد، مسئول آن مشــخص اســت و باید طبق قانون پاســخگو باشــد، اما در فضای مجازی شاید روزانــه صدها و هــزاران جرم رخ دهد و بهدلیل فقدان هویت مشــخص مرتکبان، با دســترس نبودن آنها، امکان رسیدگی نباشد. آیتاهلل آملی الریجانی ادامه داد: همانگونه که در فضای واقعی داشــتن شناسنامه هیچ منافاتی با آزادی اشخاص ندارد، در فضای مجازی نیز فعاالن این عرصه باید دارای شناسنامه باشند و هیچ کس نباید با زدن نقاب و بدون هیچ مسئولیتی هر اقدامی که میخواهد انجام دهد.

رئیس قوه قضائیه، حوادث اخیر را زنگ خطری مهم برای مســئوالن کشــور در زمینــه مدیریــت فضای مجازی دانســت و گفت: وجود ایــن میزان اطالعات در دســت بیگانگان صد درصد برخالف امنیت ملی کشــور است. ما از مسئوالن مؤکداً میخواهیم که این مسیر را اصالح کنند، البته این به معنای بستن فضای اینترنت یا پیام رسانها نیست بلکه باید این فضا تحت ضابطه و قانون باشد.

آیــتاهلل آملــی الریجانی با بیان اینکه بعید میدانم در هیچ کشــوری اجازه دهنــد که فضــای مجازیشــان اینگونه بدون حســاب و کتاب باشــد، از عملکرد برخــی مســئوالن در روزهــای گذشــته نیــز انتقــاد کــرد و یــادآور شــد: مــا ایــن را نمیپذیریم که دولت مقتدر جمهوری اســالمی که توانست داعش را در سوریه و عــراق زمینگیر کنــد، در حوزه مدیریت فضای مجازی از مدیر یک پیام رســان فقط تقاضا و درخواست کند که اقدامی را انجام دهد و یک کانال را مسدود کند.

وی با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر تصریح کرد: حوادث اخیر از جهات مختلفی قابل تأمل اســت. برخی تجمعات در تعدادی از شــهرها برگزار شــد و دشمن با تحریک و برنامهریزی، این تجمعات را به آشوب کشید. در این راستا، اغتشاشــگر­انی پیدا شــدند کــه به اموال عمومــی هجوم بردند و ایــن کار با هیچ قانون، معیار و میزانی قابل توجیه نیست. ■ دستور رئیس قوه قضائیه درباره بازداشت شدگان

رئیــس قوه قضائیه خطاب به دادســتانه­ا و قضات رســیدگیکن­نده به پرونده بازداشــت شــدگان حوادث اخیر نیز گفت: نباید همه بازداشــت شــدگان را به یک چشم دید. به هرحال در میان بازداشت شدگان افرادی هستند که در این حوادث تأثیر روشــنی داشــتهاند و با خط گرفتن از دشــمن دســت به برخی اقدامات نظیر تخریب اموال عمومی زدهاند. حساب این افراد از کسانی که اغفال شدهاند، سابقه کیفری ندارند و اقدام مؤثری نیز در این حوادث نداشــتهان­د، جداســت و گروه دوم باید حســب تشخیص قاضی و در حد مقدورات قانونی از رأفت اسالمی برخوردار شــوند تا فرصت دوبارهای به آنان داده شــود که در فکر و راه خود تجدیدنظر کنند. آیتاهلل آملی الریجانی در ادامه تأکید کرد: جمع شدن بساط آشوب به معنای نبود مطالباتصحی­حوبرحقمردم­نیست.همهموظفیمد­رمسیراجابت­خواستههای برحق مردم گام برداریم؛ بویژه دولت محترم که عمده بار اجرایی کشور بر دوش او است و باید با همکاری قوای دیگر مشکالت را در حد امکان رفع کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran