Iran Newspaper

خودکشی در «اوین» ، علت فوت جوان بازداشتی

مدیرکل زندان های استان تهران اعالم کرد

-

گویا پایان ناآرامیهای روزهای اخیر تازه اول حاشیهها بــوده؛ مهمترینش حاشــیههای مربوط به بازداشــت شــدگان ایــن اعتراضــات. از اواخر هفته قبل بســیاری از ناظــران سیاســی و نماینــدگا­ن مجلــس در مــورد لــزوم برخــورد آرام و اســتاندار­د با بازداشــت شــدگان صحبــت کــرده بودنــد امــا دوشــنبه شــب، خبــری از راه رســید کــه ماجــرا را وارد فــاز دیگــری کــرد؛ جوانــی 22 ســاله در زنــدان اویــن فــوت کــرده اســت. خبــر به ســرعت در شــبکههای اجتماعــی پیچیــد و خیلیهــا ابــراز نگرانی کردند که مبــادا وقایع ناگــواری از جنس «کهریــزک» 88 شــکل بگیــرد. پیشــتر علیاصغــر ناصربخــت، معــاون فرمانــدار تهــران، در پاســخ به پرسشــی درباره خودداری از تکــرار رخداد کهریزک گفتــه بود کــه مقامهای قــوه قضائیه «حتمــاً» در این بــاره فکر کرده و لــوازم و تمهیداتی را «برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند سالهای گذشته اندیشیدهان­د.» هــر چنــد بعــداً گفته شــد کــه دلیل فــوت ایــن جوان 22 ســاله که ســینا قنبری نام داشــت، خودکشی بوده اســت گرچه هنوز مشــخص نیســت وی از بازداشــت شــدگان حــوادث اخیر باشــد. در این میان این دســت اخبار نگران کننده اما خبرهای مثبتی هم از وضعیت بازداشت شدگان منتشر شده که البته کمتر مورد توجه رسانهها و شــبکههای اجتماعی قرار گرفتند؛ از جمله آزادی دانشــجویا­ن بازداشــت شــده دانشــگاه تهران، عالمه و خواجه نصیر.

خبر فوت سینا قنبری، در زندان اوین شب یکشنبه منتشــر شــد و در آغازین ســاعات روز دوشنبه به تأیید برخــی منابع مطلع رســید. اولین بار طیبه سیاوشــی، نماینده تهران بود کــه در گفتوگویی با «ایلنا»، تأیید کــرد ایــن فــرد در زنــدان اوین فوت شــده اســت. او اما اطالعــات دیگــری هــم در این رابطــه داد که نشــان از آن داشــت کــه برخی شــایعات دربــاره وضعیت این بازداشــتی فوت شده، صحیح نبوده؛ از جمله اینکه او به واســطه خودکشی فوت کرده اســت. سیاوشی البته شــخصاً صحــت ایــن موضــوع را تأیید نکــرده و گفته که مســئوالن وزارت اطالعــات و نیــروی انتظامی این روایت را درباره فوت سینا قنبری مطرح کردهاند. نکته دیگر مورد اشاره سیاوشی هم این بود که فرد یادشده، دانشجو نبوده است. بعد از سیاوشی ،محمود صادقی، دیگــر نماینــده تهــران و عضــو کمیســیون آمــوزش و تحقیقــات مجلس در گفتوگــو با «ایــران» تأیید کرد کــه مســئوالن انتظامی موضــوع فوت ســینا قنبری در اثر خودکشــی را بــه نمایندگان پیگیری کننــده، اطالع دادهاند.

ســاعتی پس از ظهر دیروز اما یک عضو کمیسیون امنیــت ملــی کــه نخواســته بــود نامــش فاش شــود، به «تابناک» گفت که «موضوع خودکشی سینا قنبری تأییــد نشــده اســت و ما در حال بررســی ایــن موضوع هســتیم.» ایــن نقل قــول باز هــم عالمتهای ســؤال جدیــدی دربــاره سرنوشــت این فرد بازداشــت شــده بهوجودآورد.نهایتاًاماعصردیرو­زمدیرکلزند­انهای اســتان تهران علت فوت سینا قنبری را در گفتوگو با خبرگزاری«ایسنا»اعالمکرد.

مصطفی محبی گفت: «در بامداد روز شنبه مورخ 16 دی ماه ســال جاری یکی از زندانیان زندان اوین به نامسیناقنب­ریفرزندعلی­اکبربامراج­عهبهدستشوی­ی قرنطینه زندان اقدام به خودکشــی از طریق حلقآویز کردن خود کرده اســت.» وی افزود: «بالفاصله مراتب به دادســتان محترم اعالم و بازپرس دادسرای جنایی در محــل زنــدان حضــور یافــت و از مأموران زنــدان و مطلعیــن تحقیــق کــرده و دســتورات الزم را در ایــن خصــوص صادر کرده اســت.» خبری کــه دیروز عصر توســط مدیرکل زندانهای اســتان تهران مطرح شد، قسمت قابل توجهی از سؤاالت و ابهامها درباره فوت ســینا قنبری که 24 ســاعت قبل از آن خبری شده بود، پاســخ داد. هر چند همچنان در شبکههای اجتماعی سؤاالت دیگری هم مطرح بود؛ از جمله اینکه این فرد در چه شرایطی قرار داشته که اقدام به خودکشی کرده اســت. این در حالی بود که محمود صادقی به اعتماد آنالین گفت هنوز مشخص نیست این فرد در جریان اعتراضها بازداشت شده است یا نه. ■ تاکیــد روحانــی بــر آزادی دانشــجویا­ن بازداشــتی ورسیدگیبهخ­انوادههایآ­سیبدیده

در البهالی خبرهای مربوط به فوت سینا قنبری اما خبرهای دیگری هم منتشر شد. مهمترین آنها شاید خبریبودکهم­عصومهابتکا­ر،معاونرئیسج­مهوری در امور زنان و خانواده از موضعگیری رئیس جمهوری در جلســه هیــأت دولت منتشــر کــرد و در توئیتر خود نوشت: «دیشب در مورد آسیب حوادث اخیر در دولت صحبــت کــردم. رئیــس جمهــوری بــر آزادی مابقی دانشجویان بازداشت شده و رسیدگی به خانوادههای آسیبدیدهتأ­کیدداشتند.»

خبرهای دیگــری هم در این زمینه وجود داشــت. از جملــه اینکــه رئیس دانشــگاه عالمــه طباطبایی در گفتوگو با «ایسنا»، از آزادی ۳1 نفر از دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت:«دو دانشجوی بازداشت شده دیگــر نیز طی چنــد روز آینــده آزاد خواهند شــد.» وی گفته اســت: «تعدادی از دانشــجویا­ن دانشگاه عالمه طباطبایی به منظور پیگیری مسائل یکی از بازداشت شدگان تحوالت اخیر به دانشگاه مراجعه کرده بودند که بعد از خروج از دانشــگاه با مشــکل مواجه شدند و تعداد ۵1 نفر از دانشجویان بازداشت شدند.»

محمود صادقی هم به «ایران» گفته که مســئوالن امنیتی، انتظامی و قضایی به نمایندگان قول دادهاند تا قسمت زیادی از بازداشت شدگان را سریعتر تعیین تکلیف و آزاد کنند. همچنین شاهرخ شاهرضایی، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز به ایلنا خبر داد: «تمامی دانشــجویا­ن بازداشــت شده دانشگاه شیراز آزاد شدند.» با این وجود معاون رئیس قــوه قضائیه و رئیــس مرکز اطالعرســا­نی ایــن قوه در حاشیه راهپیمایی مردم آبیک علیه ناآرامیهای اخیر از رســاندن «آشوبگران» به «اشــد مجازات» خبر داده است.بهگزارشایس­نا،حجتاالسالم­حمیدشهریار­ی دیــروز گفت: «تمام افرادی که ســرحلقه آشــوبهای اخیــر بودهاند، شناســایی و دســتگیر شــدهاند.» با این گفته معاون رئیس قوه قضائیه به نظر میرسد که در روزهای آینده افراد بیشــتری در ارتباط با ناآرامیهای اخیربازداش­تنخواهندشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran