Iran Newspaper

دانشجویان‌بازداشتی‌به‌کمیته‌انضباطی‌احضار‌نمی‌شوند

رئیس دانشگاه تهران با تایید آزادی 16 دانشجو از 41 دانشجوی بازداشت شده:

-

رئیــس دانشــگاه تهــران از بازداشــت 1۴دانشــجو­ی ایــن دانشــگاه در اتفاقــات اخیر خبر داد و گفت: تاکنون ۶1 دانشجوی بازداشــت شــده آزاد شــدهاند و امیــدوار هســتیم تعداد زیادی از این دانشــجویا­ن تــا پایــان هفتــه آزاد شــوند، ضمــن اینکه قــولآزادی تعــدادی از دانشــجویا­ن داده شده است.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی ضمن اعالم این مطلب به تجمعات و اتفاقات اخیر دانشــگاه تهران اشاره کرد و به ایسنا، گفت: متأسفانه در هفته گذشته ما شاهد یکســری اتفاقات در ســطح کشور و تهران بودیــم بخشــی از ایــن اتفاقــات ناظــر بــر انتظــارات و مطالبات مــردم بود که همه مســئوالن روی این مطالبات تأکید کردند که بخشــی از آن منشأ اقتصادی و بخشی نیزمنشأاجت­ماعیداشت.

وی تصریــح کــرد: در اتفاقــات اخیــر تقاضاها و مطالباتی از سوی جوانان بویژه جوانــان فارغالتحصی­ــل در بحثهایــی نظیر بیکاری مطرح شــد و همه مسئوالن پذیرفتند مطالباتــی که در قالب اعتراض و تجمع مطرح شــده، واقعیت موجود در ســطح جامعه اســت و باید به آن پاســخ داده شــود. اگرچــه متأســفانه مطالبــات اعتراضــی جامعــه در برخــی مناطــق بــا جهتگیریهای نامناسب همراه و منجر بــه اغتشاشــات شــد، امــا همــه جریانات تأکیــد کردنــد مطالبــات بحــق نبایــد جهتگیریهای ناصواب پیدا کند و مورد سوءاســتفا­ده دشــمنان مردم ایــران واقع شود.

رئیــس دانشــگاه تهــران همچنیــن خاطرنشــان کــرد: نکتــه حائــز اهمیــت از نظــر دانشــگاه تهــران در خصــوص وقایــع اخیــر این اســت کــه دانشــگاهه­ا با توجــه بــه ظرفیتهایی که دارنــد چگونه میتواننــد مطالبــات اجتماعــی مــردم را کــه بــه شــکلهای ناصحیح در ســطح جامعــه مطــرح میشــود، رصــد کننــد و پیشنشــانه­هایی داشــته باشــد که بتواند ایــن مــوارد را توضیــح دهــد و مشــخص کنــد و از طــرف دیگر برای این مشــکالت راهحلهای روشنی را ارائه دهند. ■ دانشجویاند­انشگاهتهرا­ن باشعارهایس­اختارشکنان­هموافقنیست­ند

رئیس دانشگاه تهران کانون تجمعات اخیر جامعه را بیرون از محیط دانشگاهی دانســت و گفت: کانــون اتفاقــات اخیر به هیچ عنوان در دانشــگاهه­ا نبود و فقط در روز اول تجمعــات جمعیتــی که از ســوی میــدان انقــالب در حــال حرکــت بودنــد نزدیک ســردر دانشــگاه شــدند. بنابراین کانون آن تجمعات در دانشــگاهه­ا شــکل نگرفــت و اکثــر دانشــگاهی­ان بــا شــیوه اعتراضــی کــه شــعارهای تنــد داده شــود موافــق نبودنــد و اخبــاری کــه در اختیــار داریــم نیــز صحت ایــن موضوع را نشــان میدهد و اینگونه نیست که شعارهای تند وقایع اخیر را دانشــجویا­ن دانشگاه تهران ســر داده باشــند. همچنان که کانــون این بحرانها در بیش از 80 شــهر کشور وجود داشــت و در بســیاری از شهرها شعارهای تند و ساختارشکنا­نه سر داده شد.

دکتــر نیلــیًبــا تأکیــد بــر اینکــه هیــچ تجمع منحصرا دانشجویی در اعتراضات اخیــر در دانشــگاه تهــران اتفــاق نیفتــاد، خاطرنشــان کــرد: کل حرکــت در ایــران حرکــت دانشــجویی نبود و هیــچ حرکت ویژهای هــم در درون دانشــگاه در روز اول یــا روزهــای بعــدی اعتــراض رخ نــداد و عمدتاً تجمعــی در روز اول جلوی ســردر دانشــگاه تهران صورت گرفــت و برای ما نیز مشــخص نشد شــعارهای داده شده، شعارهای دانشجویان است یا دیگرانی که در دانشگاه نفوذ کرده بودند. ■ نفوذافرادغ­یردانشگاهی درتجمعاخیر­دانشگاهتهر­ان

وی ادامه داد: براساس گزارش میدانی و بهدلیل باز بودن درهای دانشگاه عدهای توانســته بودند وارد دانشگاه تهران شوند و شعارهای ساختارشکنا­نه بدهند. اتفاق رخ داده در دانشــگاه تهــران بــه کســانی نســبت داده میشــود که هیــأت و هیبت دانشــجویی نداشــتند، حتــی تعــدادی از کســانی کــه در ایــن تجمــع بازداشــت شــدند، دانشــجو نبودنــد لــذا نمیتــوان گفت کــه دانشــجویا­ن دانشــگاه در اتفاق اخیر متفاوت عمل کرده باشــند یا در این مجموعه شــعارهای ساختارشکنا­نه داده شده باشد.

رئیس دانشــگاه تهران از تشکیل ستاد بررسی وقایع در دانشگاه بعد از تجمعات خبر داد و گفت: بعد از تجمع در دانشگاه تهــران ســتادی تشــکیل شــد و براســاس آن معــاون فرهنگــی و دانشــجویی بویژه معاون فرهنگی در صحنه حاضر شــدند و ســتادی متشــکل از واحدهــای ذیربــط دانشگاه تشکیل شــد و توانستیم با وزارت علوم، نهادهای امنیتی و اســتاندار تهران و همه کســانی کــه به نوعی میتوانســت­ند در وقایــع اخیر به دانشــگاه کمــک کنند و مسئولیت داشتند، ارتباط مستقیم برقرار کنیم و براین اســاس اطالعــات خود را در خصوص ایــن وقایع و حتی دانشــجویا­ن بازداشــتی جمــعآوری کردیــم ضمــن اینکه ارتباط خوبی نیز با بدنه دانشجویی دانشگاه تهران شکل گرفت.

دکتــر نیلــی ادامــه داد: در همیــن راســتا جلســهای در معاونــت فرهنگــی با تشــکلهای اســالمی و فرهنگی شــکل گرفــت و بنــده نیز بــا تشــکلهای صنفی جلســهای را برگزار کردم و نظــرات آنها را شــنیدم و اقدامات دانشــگاه را نیز به آنها اعالم کردم و همچنان این ارتباط با تمام نهادهای ذیربط به منظور پیگیری اوضاع و وضعیت بازداشت شدگان ادامه دارد. ■ وضعیتدانشج­ویانبازداش­تی رارصدمیکنی­م

رئیــس دانشــگاه تهــران بــا تأکیــد بــر اینکه به طور جدی وضعیت دانشجویان بازداشــت شــده دانشــگاه تهــران را رصــد میکنیــم گفــت: از تمامــی ابــزار و امکانات الزم برای آزادی هرچه ســریعتر دانشــجویا­ن بازداشتی اســتفاده میکنیم ■ هیچ تجمع منحصراً دانشــجویی در اعتراضات اخیر در دانشگاه تهران اتفاق نیفتاد ■ نیلی از پیگیری جدی وضعیت دانشــجویا­ن بازداشــتی دانشــگاه تهــران در کمیســیون امنیــت ملــی مجلــس خبــر داد و گفــت: ما با نمایندگان مجلس که عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هستند مذاکرهکردی­م

و همــه امیدوار هســتیم این دانشــجویا­ن قبــل از شــروع امتحانــات پایان تــرم آزاد شــوند و بــا صحبتهایی که با مســئوالن امر کردیم امیدوار هستیم امروز یا حداکثر تــا آخر هفته اکثر دانشــجویا­ن آزاد شــوند و براســاس اعالمــی کــه صــورت گرفتــه مقدمات آزادی این دانشــجویا­ن در حال انجام است. ■ پیگیریوضعی­تبازداشتیه­ا ازطریقکمیس­یونامنیتمل­یمجلس

نیلــی از پیگیــری جــدی وضعیــت دانشــجویا­ن بازداشــتی دانشــگاه تهــران در کمیســیون امنیــت ملــی مجلس خبر داد و گفــت: مــا بــا نماینــدگا­ن مجلــس که عضــو هیــأت علمــی دانشــگاه تهران هســتند نیز مذاکره کردیم و قرار شــد آنها موضــوع را دنبــال کننــد و امــروز در ایــن کمیســیون مســأله دنبــال خواهــد شــد و حتی کمیســیون آمــوزش و تحقیقات نیز پیگیر این مسأله است و رئیس کمیسیون مأمور شد موضوع آزادی و تعیین تکلیف دانشجویان را دنبال کند.

■ نگهــداری اکثر دانشــجویا­ن بازداشــتی در «اوین»

رئیــس دانشــگاه تهــران در خصوص منابــع کســب آمــار تعــداد دانشــجویا­ن بازداشــتی این دانشــگاه گفــت: «اعضای هیأت علمی»، «خانوادهها»، «حراست» و «خوابگاههــ­ا» از منابعــی هســتند کــه از طریــق آنها آمــار دانشــجویا­ن بازداشــت شــده دانشــگاه تهــران در وقایــع اخیــر را به دست آوردیم و تصور نمیکنیم تعداد دانشجویان بازداشتی بیشتر از آمار اعالم شده باشد.

دکتر نیلی با اشــاره به محل نگهداری دانشــجویا­ن بازداشــتی دانشــگاه تهــران، گفــت: محــل نگهــداری دانشــجویا­ن برحسب اینکه در کجا و توسط چه ارگانی دســتگیر شــدهاند متعدد اســت، اما اکثر دانشــجویا­ن بازداشــت شــده در «اویــن» نگهداریمیش­وند. ■ عدهایازدان­شجویانبازد­اشتی درمراحلوثی­قهسپاریبرا­یآزادیهستن­د

رئیس دانشــگاه تهران ادامه داد: آمار دانشــجویا­ن بازداشــتی در اتفاقــات اخیر کامالً درســت اســت چرا کــه این آمــار در ارتبــاط با مراجع مختلف به دســت آمده و سرنوشــت ایــن دانشــجویا­ن نیــز کامــالً مشــخص است و در جلسهای که اخیراً در وزارت علوم با حضور مســئوالن امنیتی و انتظامی برگزار شــد، اعالم شــد که مراکز نگهداری این دانشجویان کامالً مشخص اســت، اگرچــه در ایــن رابطه مــا مواجهه مستقیم با دانشجویان نداریم، اما از محل نگهداری دانشــجویا­ن مطمئن هســتیم. بخش عمــدهای از آنها در مرجع قضایی و برای مراحل بازپرسی زیر نظر دادستانی قــرار گرفتهاند و در مراحل ســپردن وثیقه برای آزادی هســتند و براساس اعالمی که صــورت گرفته بســیاری از آنها امــروز یا تا پایان هفته با گذاشتن وثیقه آزاد میشوند.

دکتــر نیلی با تأکیــد بر اینکــه از آزادی صددرصد دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهــران مطمئــن نیســتم، گفــت: مــا از وضعیــت پروندههــا­ی ایــن دانشــجویا­ن اطــالع نداریم. براســاس گفته مســئوالن امنیتــی و انتظامــی اکثــر دانشــجویا­ن تــا پایــان هفتــه آزاد خواهند شــد، امــا اینکه تعــداد آزادشــدگا­ن صددرصــد باشــد مطمئــن نیســتم اما باید تأکیــد کنم نگاه همه مســئوالن این اســت که دانشجویان حتیاالمــک­ان آســیب نبیننــد و بموقــع به امتحانات پایان ترم برسند.

رئیــس دانشــگاه تهــران بــا تأکیــد بــر اینکــه دانشــجویا­ن بازداشــت شــده بعــد از آزادی بــه کمیتــه انضباطــی دانشــگاه احضار نمیشــوند، گفت: این دانشجویان در دانشگاه مرتکب خالفی نشــدهاند که بخواهیم وضعیــت آنها را بعد از آزادی در کمیته انضباطی بررسی کنیم، ضمن اینکه طی چند سال اخیر ما حتی یک مورد هم نداشتیم دانشجویی بهدلیل فعالیتهای سیاسی حکمی از کمیتــه انضباطی گرفته باشــد. بنابراین ایــن دانشــجویا­ن مشــکلی در دانشــگاه نخواهند داشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran