Iran Newspaper

سناریوهای فرجام برجام

- حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بینالملل

دونالد ترامپ بیش از آنکه یک سیاســتمدا­ر باشــد، یک بازرگان اســت و کار بازرگانــی بــا ریســکپذیر­ی بــاال آمیختــه اســت. این همان ویژگی است که سبب شده تصمیمهای رئیس جمهوری کــه تــا پیش از این به کار تجارت و برجســازی مشــغول بود آنقدر پیشبینیناپ­ذیــر و خــارج از انتظــار باشــد کــه هــر بــار پیــش از یــک تصمیمگیری او کارشناســا­ن و سیاســتمدا­ران به گمانهزنی دربــاره تصمیم احتمالیاش بپردازند. چنانکــه در روزهای اخیر تصمیمگیری او درباره برجام برای سومین بار جهان را در چنین موقعیتی قرار داده است. رئیس جمهوری امریکا دو بار مجبور شد که پایبندی ایران را به برجام تأیید و تعلیق تحریمها را تمدید کند. در بار سوم او تأیید پایبنــدی ایــران به برجــام را به کنگــره ارجــاع داد. کنگره هم بــدون اینکه تصمیمی بگیرد ومسئولیتیب­پذیرد،موضوعرابهد­ولتبرگردان­د.حاالقراراس­تروزجمعهتر­امپموضعش در قبال تحریمها و برجام را اعالم کند و برای تصمیم او سه سناریو مختلف قابل فرض است.

ســناریو اول که بدبینانهتر­ین پیشبینی ممکن اســت، این است که او با تأیید نکردن پایبنــدی ایران به برجام و نیز تمدید نکردن تعلیق تحریمهــا به نحوی خروج امریکا از برجام را کلید بزند. طبیعتاً در چنان شــرایطی الزم اســت که کمیسیون مشترک برجام بــا حضور نماینــدگا­ن ایران و 5+1 یک بار دیگر تشــکیل شــود و بــرای اقدامات مقتضی تصمیمگیری کند. این ســناریویی اســت که در صــورت رخ دادن همه طرفهــای در آن متضرر خواهند شــد. هر چند نســبت زیان طرفها متفاوت اســت و بیــش از همه خود امریکاییها­ضررخواهندک­رد.

ســناریو دوم این اســت کــه او تعلیق تحریمهــا را تمدید و پایبنــدی ایران بــه برجام را براساسگزار­شهایمتقنآژ­انسبینالمل­لیانرژیهست­هایکهیگانه­نهادمحقدرت­عیین این گزاره اســت، تأیید کند. عمالً هم دولت امریکا چاره دیگری ندارد. البته این به معنای ناتوانــی ترامپ برای خروج از برجام نیســت، زیرا او اختیارات الزم بــرای این امر را دارد. اما واقعیت این اســت که به نفع امریکا و به نفع هیچ کشــور دیگری نیست که برجام اجرایی نشودوپایان­یابد.بنابراین طبیعیاستکه­احتمالرخدا­دنسناریوید­ومرابیشازد­یگر سناریوهابد­انیم.زیراوجهدیگ­رماجرااینا­ستکهوزیرام­ورخارجهووز­یردفاعامری­کا،مشاور امنیت ملی ترامپ و حتی رئیس سازمان اطالعات و امنیت این کشور جملگی معتقدند ادامه یافتن برجام به نفع امریکا است و طبیعتاً آنها به ترامپ مشاورههایی خواهند داد. همچنان که گفته شده او پیش از اعالم تصمیمش با وزرای خود رایزنی خواهد کرد.

اما در این میان سناریوی دیگری نیز قابل فرض است. اینکه ترامپ باز هم برجام را به نحوی در موقعیت معلق و نامشخص نگاه دارد. چنانکه میتواند تعلیق تحریمها را تمدیدکند،اماتأییدپا­یبندیبهبرج­امرادربازی­جدیدیبهکنگ­رهبسپارد.اینیکاحتما­ل بسیارضعیفا­ست،اماچونترام­پفردیغیرقا­بلپیشبینیا­ستکمتریناح­تمالهم قابل بررسی است. در این سناریو امریکا به سمت بهانهجویی برای تصویب تحریمهای غیر هستهای علیه ایران خواهد رفت. امریکا سعی خواهد کرد با بهانههایی چون نقض حقوقبشر،حمایتازترو­ریسمویاادع­ایبراساسوا­ژهمجعولبیث­باتسازیکهم­دعی است برنامه موشکی ایران یا حضور مستشاریاش در کشورهای منطقه عامل بی ثبات سازیاستتحر­یمهایجدیدی­وضعکنندکهر­بطیبهمسائل­هستهاینداش­تهباشداما عمالًبرجامرابرا­یایرانبیخا­صیتمیکند.

در هر حال جمهوری اسالمی ایران چنانکه مقامات دیپلماتیک کشور اعالم کردهاند برای هر سه سناریوی احتمالی آمادگی دارد و البته هشدارهای الزم را به طرف امریکایی داده است. طرف امریکایی هم میداند که دست ایران بسته نیست و میتواند اقدامات مقتضیبهصال­ح خودرادربرا­برتصمیماتا­مریکاانجام­دهد.

اما در اینجا الزم است به این نکته اشاره کنم که باید توجه داشته باشیم وقتی میگوییم «خــروج امریــکا از برجــام» این به چه معنا اســت. اگر خروج امریــکا از برجام به این معنا باشــد که مبادالت تجاری با ایران را انجام ندهد که خب ما اصالً مبادالت خاصی با طرف امریکاییند­اریم.امااگربهمع­نایآنباشدک­هامریکاتحر­یمهایثانوی­هرااعمالکن­دوبگوید هر کشــوری را که با ایران معامله کند تحریم میکنیم؛ آن وقت دیگر عمالً برجام از میان رفتهاست.بنابراینآن­چهبهعنوانف­رضبرجامبدو­نامریکا مطرحمیشودم­شروطاست. هرچندترامپ پیشتردراعا­لمموضعیگفت­کهقصدندارد­برسرراهمعا­مالتاروپاب­اایران مانعیایجاد کند،امابایددید­کههریکازاق­داماتامریک­امنافعایرا­نازبرجامرا­تاچهحد تحت تأثیر قرار میدهد و در برابر آن باید چه رویکردی اتخاذ شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran