Iran Newspaper

مذاکره در ژنو، مسیریابی در «سوچی»

طرفین سوری برای شرکت در دو نشست آماده میشوند

-

گروه جهان/ هشتمین دور مذاکرات ژنو برخالف امیــد و آرزوهــای مــردم ســوریه دســتاورد چندانی نداشــت و اکنون در آغاز ســال جدید میالدی، قرار اســت نهمین دور مذاکرات آن برگزار شــود. رئیس هیــأت مذاکرهکنند­ه گروه معارضان ســوری از آغاز دور جدید مذاکرات ملی سوریه در12 ماه ژانویه(اول بهمن) در ژنو خبر داده است. در راستای مذاکرات ژنــو، قرار اســت در -30 ۹2ژانویه(01-۹ بهمن) نیز کنگره ملی سوریه در سوچی نیز برگزار شود.

به گــزارش «ایران» به نقــل از خبرگزاری تاس روســیه، واســیلی نبنزیا نماینده موقت روســیه در سازمان ملل در همین باره پس از جلسه غیرعلنی شــورای امنیــت در رابطــه بــا مذاکــرات ســوریه به خبرنــگارا­ن گفــت: «مــا امیدواریــ­م نماینــدگا­ن ســازمان ملــل نیز در ایــن مذاکــرات صلح حضور داشــته باشــند. فکر میکنیــم این به نفع ســازمان ملــل اســت کــه حمایــت خــود را از ایــن مذاکرات نشــان بدهــد تــا دو طرف بداننــد روند رســیدن به صلــح بــه دخالــت ســازمان ملــل صــورت گرفته است. تأکید روســیه بر این است که برخالف آنچه معارضان ســوری فکــر میکنند، مذاکــرات صلح ملــی جایگزین مذاکرات ژنو نیســت. ما ایــن را به تمــام مقامهــا از جملــه دبیــرکل ســازمان ملــل، فرســتاده ویژه ســازمان ملل در امور ســوریه، تمام شــرکتکنند­ههای مذاکــرات ژنــو، دولت ســوریه و گروههای مخالف آن، میگوییــم. هدف مذاکرات ســوچی کمک به پیشــبرد روند مذاکرات ژنو برای حل سیاســی نظام ســوریه اســت.» نبنزیا در مورد عملیات نظامی روسیه در سوریه نیز اظهار داشت: «اگــر چه رقه از حضور داعش پاک شــده، اما هنوز مــردم به خانههای خود برنگشــتها­ند. کســانی که در این شــهر با این گروه تروریستی مبارزه کردهاند، باید برای بازســازی مجدد آن نیــز کمک کنند». با وجود تأکید بر اینکه این مذاکرات هیچ تعارضی با گفتوگوهای ژنو ندارد اما باز هم معارضان سوری در ادامــه کارشــکنیه­ای خــود در رونــد مذاکــرات صلح سوری این بار مذاکرات سوچی را هدف قرار دادند و مدعی شدند، این مذاکرات، باعث نابودی روند گفتوگوهای ژنو میشــود. این نخســتین بار نیســت که چنیــن اقدامی از ســوی گــروه مخالفان ســوری صورت میگیرد، آنها پیش از این در قالب گذاشتن پیششــرطها و تهدیدها، بارها مانع طی شدن روند صلح شدهاند.

در همیــن حــال، براســاس برنامهریزی­ها، قرار اســت مذاکرات ژنو در 21 مــاه ژانویه تحت نظارت سازمان ملل و به مدت سه روز برگزار شود.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از شــبکه خبری فرانــس 42، بعد از دیــدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با مخالفان دولت سوریه در نیویورک، رهبران مخالف در آستانه سفر به ژنو برای حضور در گفتوگوها هستند. در همین رابطه نصر الحریری، رئیس هیــأت مذاکرهکنند­ه مخالفان خاطرنشــان کرد: «سازمان ملل بیش از هر طرف دیگری نقش نظارت بر تالشها برای حل سیاسی بحران سوریه را برعهــده دارد.» با وجــود این او از نقش امریکا در گفتوگوهــا غافــل نشــد و گفت:«همــه مــا منتظر نقش امریکا هســتیم تا بــرای برونرفــت از جنگ 7 ســاله کشــورمان راه چــارهای پیــدا کنیــم. ایاالت متحــده مهمتریــن بازیگــر جنگ ســوریه اســت و تنها این کشــور اســت کــه میتواند نفوذ روســیه در کشــورمان را تعدیل کند.» حریری در این ســخنان تلویحاً از تمایلش برای حضور امریکا در مذاکرات پرده برداشته است. حریری امیدوار است که بتواند بــا اچ. آر مکمســتر مشــاور امنیــت ملــی امریــکا، مقامهای وزارت خارجه و اعضای کنگره دیدار کند تا بتواند دخالــت امریکا در این مذاکرات را قطعی کند. او با اشاره به مذاکرات سوچی گفت که تاکنون دعوتنامه رسمی برای شرکت در آن دریافت نکرده و بــا وجود تأکید روســیه بر اینکه مذاکرات ســوچی در جهــت پیشــبرد مذاکــرات ژنــو اســت، گفت که هیچ نمیداند هدف روســیه از دعــوت آنها به این مذاکرات چیست. الحریری در ادامه تصریح کرد که سازمان ملل هم در صورتی در این نشست شرکت میکند که مطمئن باشــد نشســت سوچی تأییدی بر نشســت ژنو اســت. او افزود: «ســازمان ملل باید بزودی جزئیات نحوه تدوین قانون اساســی جدید ســوریه و نحوه برگــزاری انتخابــات را ارائه کند.» در همین حال، داوود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز با اعالم اینکه ترکیه به نشستی که شبهنظامیان یگانهای مدافــع خلق ســوریه (ی.پ.گ) حضور داشــته باشــند، نمــیرود، بــر چالشهــای مســیر نشســت ســوچی افزود. وزیر امورخارجــ­ه ترکیه در

تأکید روسیه بر این است که برخالف آنچه معارضان سوری فکر میکنند، مذاکرات صلح ملی جایگزین مذاکرات ژنو نیست.

داوود چــاووش اوغلــو وزیر خارجــه ترکیه نیز بــا اعالم اینکه ترکیه به نشســتی کــه شــبهنظامی­ان یگانهای مدافع خلق ســوریه (ی.پ.گ) حضور داشته باشند، نمیرود، بر چالشهای مسیر نشست سوچی افزود.

یک سناتور روس فاش کرد که عربستان مخالفان سوری را به قطع حمایتهای نظامی از آنها تهدید کرده است.

ادامه ســخنانش مدعی شــد که نقــض آتشبس توسط دولت سوریه، با پشتیبانی و حمایت ایران و روســیه انجام شده است و در همین راستا سفیران ایران و روسیه را فرا خواند و از این دو کشور خواست تا در مقابل اقدامهای اینچنینی سوریه بایستند. ■ عربستاننقش­خودراعوضمی­کند

از ســوی دیگر، یک ســناتور روس فــاش کرد که عربســتان مخالفان سوری را به قطع حمایتهای نظامی از آنها تهدید کرده اســت. بهگزارش ایسنا، الکسی بوشکوف، ســناتور روس در توئیتی نوشت، ریاض به مخالفان مســلح ســوری درمــورد توقف حمایتهای نظامی هشدار داد، آنها به این نتیجه رســیدهاند که جنگ علیه دمشــق کاری نادرســت اســت، این تحولی مهم محســوب میشود. مجله فاریــن پالیســی امریــکا پیشــتر دربــاره چرخــش عربســتان ســعودی در برابر معارضان ســوری به

سمت سوریه نوشته بود: «وزارت خارجه عربستان در دســامبر 2017 از نماینــدگا­ن مخالفــان ســوری خواســت در کنفرانــس ســوچی بــر تحقــق توافــق سیاسی در ســوریه متمرکز شوند. در سایه کمرنگ شــدن نقــش امریــکا در خاورمیانــ­ه نقشآفرینــ­ی روســیه در ترســیم آینــده ســوریه بــا اســتقبال عربستانیها و سازمان ملل مواجه شد.»

قطــع کمکهای مالی عربســتان بــه مخالفان سوری، میتواند قدم بزرگی در جهت ایجاد صلح ســوریه باشــد. به گزارش «ایران» به نقــل از پایگاه خبــری فایننشــال تایمــز، یکــی از دیپلماتهــ­ای ارشــد روســیه از اتحادیه اروپا خواســته تا در عرض چندمــاه بــه بازســازی روســتاهای ســوریه کمــک کنــد. این اظهارنظر در راســتای تالشهای مســکو بــرای بهرهگرفتــ­ن از ســردرگمی اروپــا نســبت بــه چگونگــی صــرف هزینــه بــرای جلوگیــری از ورود

مــوج پناهجویــا­ن بــه این قاره، تلقی شــده اســت. کشــورهایی نظیر لبنان و ترکیه کــه میزبان انبوهی از پناهجویان ســوری هستند، اتحادیه اروپا را تحت فشــار قرار دادهاند تا به کاهش فشــار ناشــی از این میزبانی کمک کننــد. با این حال اتحادیــه اروپا در برابر مســکو جبهه گرفته و روسیه را متهم کرده به اینکه میخواهد خودش از بار مسئولیت بازسازی ســوریه شــانه خالی کرده و اروپا را مجبور به این کار کند. کشــورهای بزرگ اتحادیــه اروپا تأکید کردهاند کــه کمک مالــی این بلوک برای بازســازی ســوریه تنهــا زمانی ارائه خواهد شــد که یــک توافق صلح همراه با فرآیند انتقال قدرت سیاسی در سوریه به اجرا درآید. بنابراین به نظر میرسد کلید خروج از بحران ســوریه در مذاکرات صلحی نهفته شده که معارضــان به هــر بهانهای از قبول آن شــانه خالی میکنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran