Iran Newspaper

جام‌باشگاه‌های‌کتابخوانی،‌فرصتی‌برای‌تمرین‌گف ‌تو‌گو

- مریم شهبازی

باغ کتاب تهران امروز با همراهی جمعی از اهالی فرهنگ و هنر میزبانی برگزیدگان جــام باشــگاهها­ی کتابخوانی کشــور را بر عهــده دارد، جامی که امســال به دومین ایســتگاه برگزاریاش رسیده و آن طور که مســئوالنش میگویند توانســته همکاری بســیاری از نهادها و ارگانهای فرهنگیآموز­شــی کشــور را بــرای جلــب اعتمــاد بیــش از 60 هــزار کودک به ســوی کتاب و کتابخوانیج­لبکند. ■ تالشبرایتر­ویجکتابخوا­نیگروهی

نخســتین دوره از جــام باشــگاهها­ی کتابخوانــ­ی ســال گذشــته بــه پیشــنهاد علــی اصغــر ســیدآبادی، مدیــرکل دفتر مطالعــات و برنامهریــ­زی فرهنگــی و کتابخوانــ­ی معاونــت فرهنگــی ارشــاد برگزار شــد و توانســت در همان نخستین تجربه برگــزاریا­ش همکاری بســیاری از ارگانهایی که در شــرایط عادی اســتقبال چندانی از برنامههای مرتبط با کتابخوانی نمیکنندراه­مبرانگیزد.

ســیدآبادی دربــاره هدفــی کــه از برگــزاری جام باشــگاهها­ی کتابخوانی در دومین دوره برگزاریاش دنبال میشــود بــه «ایــران» گفت:«ترویــج کتابخوانــ­ی گروهــی و فعال، مهمترین هدفی اســت کــه از برگزاری ایــن جام دنبال میشــود، از کتابخوانــ­ی فــردی کــه بگذریــم، در کتابخوانــ­ی گروهــی شــرایطی فراهــم میشود که از آن طریق هم کتاب خوانده شــود و هم اعضای گــروه دربــاره کتاب با همدیگربحثک­نند.»

در این جام هر یک از اعضا یک کتاب می خرنــد امــا از آنجایــی کــه کتابخوانی گروهی است از امکان مطالعه چند کتاب برخوردار میشــوند. به گفته ســید آبادی هــر باشــگاه دوازده عضــو دارد و هر عضو هــم باید حداقل یک کتــاب بیاورد، حتی اگر فرض را بر مطالعه تنها همان دوازده کتاب بگذاریم این بدان معناســت که هر عضو از امکان مطالعه حداقل یک کتاب در ماه برخوردار میشود.

او دربــاره نحــوه کتابخوانــ­ی اعضــا در باشــگاهها ادامــه داد:«اعضــا عــالوه بــر تبادل کتابها و گفتوگــو درباره آنها، به نویسندگانش­انهمامتیاز­میدهندیاحت­ی بــرای آنــان نامه میفرســتند. متأســفانه مــا ایرانیهــا در گفتوگو و تعامل بســیار ضعیفهستیمو­ازاینباشگا­ههامیتوان بهعنــوان فرصتــی بــرای یادگیــریا­ش استفادهکرد.»

از آنجایــی که امــروز اختتامیه دومین دوره این جایزه برگزار میشود سید آبادی معتقد است نمیتوان هنوز درباره میزان موفقیت این رویداد فرهنگی نظر دقیقی داد. بــا وجــود این او تأکیــد دارد که میزان اســتقبال از دومین دوره ایــن جام خیلی بیشتر از تصور آنان بوده است.

مدیرکلدفتر­مطالعاتوبر­نامهریزی فرهنگی و کتابخوانــ­ی معاونت فرهنگی ارشــاد افــزود: «تنهــا بخــش کمــی از این جــام باشــگاهها در اختیار ماســت و باقی تصمیــم گیریهــا و کارهایــش بــر عهده خــود باشــگاهها و مربیان آنها و از ســویی خود بچه هاست. به عقیده من فعالیت بچههــا و حامیــان آنــان آنقــدر خــوب و ابتکاری بوده که ما در برخی از شــهرهای برخــوردار از باشــگاهها، شــاهد افزایــش فروش کتابها بودهایم.»

■ اســتقبال از کتاب در شهرها و روستاهای عضواینباشگ­اهها

ســیدآبادی یکی از اهــداف بلندمدت برگــزاری این جام را کمــک به عالقهمند شــدن کــودکان و نوجوانــان بــه کتــاب و کتابخوانی میدانــد. او در ادامه گفت:«با وجود آنکــه نمیتــوان ارزیابــی دقیقی از میــزان موفقیــت ایــن جــام ارائه کــرد اما با اشــاره به برخــی از شــاخصها از قبیل افزایــش فــروش کتاب در برخی شــهرها و حتــی روســتاها میتــوان پی بــه اثرگذار بــودن آن بــرد. باشــگاهها­ی برگزیــده مــا سال گذشــته بیش از 0۳۱ کتاب خواندند که تعداد عنوان قابل توجهی اســت. این جــام در ســال اول در پانــزده شــهر ایــران برگزار شــد اما امســال 00۱ شــهر و روســتا درگیر آن شــدند. جالب اســت که بدانید اســتقبال در شهرها و روســتاهای کوچک خیلــی امیدوارکنن­ــده و زیــاد بــود. او یکی از مهمتریــن تفاوتهــای ایــن دوره را در مقایســه با ســال قبــل در حضــور پررنگ روســتاها عنوان کرد، آنچنان که در برخی مــوارد حتــی ظاهــر شــهرها، روســتاها و شــهرهای کوچــک تحــت تأثیر ایــن جام تغییــر کــرده اســت. ســید آبــادی ادامــه داد:«بــه عقیــده مــن یکــی از مهمتریــن تفاوتهای این جام با سایر فعالیتهای فرهنگــی در ایــن اســت کــه مرکزیــت آن در پایتخت نیســت و هر شــهری بسته به ویژگیهای خود در آن حضور دارد.»

ســیدآبادی دربــاره میــزان همــکاری سازمانها و تشکلهای علمی- فرهنگی در برگــزاری ایــن جــام گفت:«بســته بــه شــرایط هــر شــهر یــا روســتا، مــا شــاهد حضــور ارگانهــا و تشــکلهای مختلفی در برگزاریشــ­ان هســتیم، از آمــوزش و پرورش گرفته تا شهرداری، کانون پرورش فکــری کــودکان و نوجوانــان و حتی مراکز فرمانداری و کارخانهها هم در آنها فعال بودهاند. از همین رو میتوان گفت که این فعالیتها بیشتر به شکل محلی تعریف شدهاند.»

گــروه ســنی اعضــای ایــن باشــگاه بــا یکدیگــر متفــاوت هســتند، آنچنــان کــه برخــی از باشــگاهها در مهــد کودکهــا و پیش دبستانیها و برخی هم در مدارس تشــکیل شــدهاند. بــا وجــود ایــن آنطور کــه ســیدآبادی گفــت بیشــترین میــزان اســتقبال در دوره دوم دبســتانها بــوده اســت.البته ســال آینــده جــام باشــگاه با توجه به طرحی که وزارت ارشاد و سازمان بهزیستی تفاهمنامه اجرای آن را با عنوان دوشــنبهها­ی کتابخوانــ­ی امضــا کــرده و اجــرا میکند بحث مرکز پیش دبســتانی و دبســتانها را گســترش خواهیــم داد. امروز مراســم اختتامیه دومین دوره جام باشــگاهها­ی کتابخوانی کــودک و نوجوان کــه کار خود را از فروردین ماه ســالجاری در شــهرها و روســتاهای مختلــف کشــور آغاز کرده با معرفی باشگاههای برگزیده و تقدیــری در بــاغ کتــاب تهــران برگــزار میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran