Iran Newspaper

خطر سکته در کمین زنان باردار

- 88757758 دکتر ناهید بالدی رئیس بیست و پنجمینکنگر­ه بینالمللین­ورولوژی

■ خواهر بزرگترم درماه سوم بارداری دچار سکته مغزی شـــد. پزشـــک معالج دلیل ســـکته مغزی را بارداری و تغییرات انعقادی خون در بارداری اعالم کرد. لطفاً مرا راهنمایی کنید که آیا احتمال ســـکته مغـــزی در دوران بارداری برای مـــن هم وجود دارد یا خیر؟ و چه مواردی ریســـک وقوع سکته مغزی در زنان باردار را افزایش میدهد؟

در مورد وقوع ســـکته مغـــزی در جریان بارداری در کشـــور ما آمار دقیقی وجود ندارد اما در آمارهای کشـــورهای غربی بـــا طیفی متغیر روبهرو هســـتیم. این آمارها حاکی از وقوع 4 تا 30 مورد وقوع ســـکته مغزی در بین صد هزار حاملگی است. بنابرایـــ­ن جای نگرانی وجود ندارد اما بهتر اســـت بدانید فشـــار خون باال، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، بیماریهای روماتولوژی­ک مانند لوپوس یا برخی بیماریهای خونی و همچنین مصرف الکل و ســـیگار احتمال وقوع سکته مغزی در زنان باردار را افزایش میدهد.

از ســـوی دیگـــر در دوران بـــارداری و هفتههـــای اول پـــس از زایمـــان نیز تغییراتی در سیســـتم انعقاد خون رخ میدهد که احتمال لخته شـــدن خون در عروق (ترومبوز) و بهدنبال آن وقوع ســـکته مغـــزی را افزایش میدهد. از اینرو کنترل فشار خون، قند خون و همچنین پرهیز از استعمال دخانیات در امر پیشگیری بسیار مهم است.

عالئم ســـکته مغزی در دوران بارداری با نشـــانهها­ی ســـکته در شـــرایط غیربارداری یکسان است. از اینرو ضعف اندام ها در یک طرف بدن، اختالل در تکلم، اختـــالل حاد بینایی(کوریهای گذرا یا دوبینـــی)، عدم تعادل و در مورد سکتههای مغزی ناشی از ترومبوز باید سردرد را جدی گرفت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran