Iran Newspaper

درسگفتارها­ی حافظ موسوی درباره نیما یوشیج

-

حافــظ موســوی شــاعر و منتقــد ادبــى درســگفتار­هايى را در تبييــن و بررســى شــعر مــدرن فارســى در دانشــگاه اميركبير آغــاز كرد. ايــن پژوهشــگر ادبــى كــه پيشتــر مجموعــه مقالههايــ­ى را در بررســى آرا و ديدگاههــا­ی ادبــى و زيبايىشناس­ــى نيمــا يوشــيج بــا عنوان «پانوشــتها» منتشــر كــرده اســت، دور جديد درســگفتار­هايش را بــا عنوان «ميــراث نيما» از روز چهارشــنبه بيســت و نهــم فروردينماه پى مىگيرد. نويســنده «پانوشــتها» از منظرهای مختلف ادبى و سياسى و همينطور ديدگاههای زيبايىشناس­ىوبالغىورو­ايىآثارنيم­ايوشيجرا بررسى و آرای او را شرح و تفسير كرده است و در اين اثر شرح مىدهد كه نيما مدرنيسم را كامالً درک كرده بود و احاطه كاملى بر وضعيت شعر زمان خودش در غرب داشــت. او با سمبوليسم هم آشــنايى داشت. نيما با جريانهای شعر نو در شعر عرب و تركيه هم آشنايى كافى داشت. حــاال چطــور او ايــن اطالعــات را در آن زمــان بــه دســت آورده بود، بــرای من عجيب اســت. حيرتانگيز است كه او از شعر اسکانديناو­ی هم اطالع داشته است.

اهميت كار نيما اين بود كه نخواست الگوی شــعر و ادبيات غرب را در شــعر ايران اجرا كند. او با كنکاش و وارســى در ســنت شــعر فارســىكه ســنتى هزارساله است و كســى نمىتواند آن را ناديــده بگيرد - عوامل ركود شــعر فارســى را شناسايىوآن­هاراحلكرد؛درنتيجهمدر­نيسمى را پايهگذاری كرد كه از درون ســنت شعری خود زاده شده بود.

اتفاقى كه در مشروطه نيفتاد و ما نتوانستيم موانع سنتهای خودمان را حل كنيم، در شعر نيمايــى رخ داد و نيمــا چون دقيقاً از دل ســنت هزارساله شعر فارسى و با اشراف بر شعر غرب، الگويــى را پياده كرد، انقالبش پيروز شــد و با هر نگاهى كه به كار او بنگريم، نيما ادبيات را به دو بخش قبل و بعد از خودش تقسيم كرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran