Iran Newspaper

تصمیم قاطع دولت برای اجرای سیاست ارز تک نرخی

-

دومین جلســه بررســی مســائل ارزی کشــور به ریاســت معــاون اول رئیــس جمهــوری برگــزار شــد. اســحاق جهانگیــری در جلســه بررســی مســائل ارزی کشــور کــه بــرای پیگیری و پیشــبرد تصمیمات اتخاذ شــده درباره تــک نرخی شــدن قیمــت ارز و مقابله با قاچــاق و بازار غیررســمی ارز تشــکیل و چندیــن ســاعت بــه طــول انجامید، اظهار داشــت: تصمیم دوشــنبه شــب دولت در اعــام قیمــت دالر بــه میــزان 4 هــزار و 200 تومــان تصمیمــی منطقــی و کارگشاســت و دولــت به مــردم و فعــاالن اقتصادی اطمینان میدهد که با قدرت و قوت این سیاست را اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی مســئولیت مدیریت و اجرای این سیاســتها و تصمیمــات را برعهده دارد، از همه دستگاههای ذیربط خواست با جدیت تاش کنند تا این سیاســتها کــه موجب ثبات در بــازار، پیشبینی پذیر شدن اقتصاد کشور و اطمینان در جامعه میشود، بخوبــی اجرایی شــود. معــاون اول رئیس جمهــوری با اشاره به تمهیدات الزم برای تأمین نیاز ارزی کسانی که نیاز فــوری به ارز دارند، تصریح کرد: با برنامهریزی­های انجام شده هیچ افزایش قیمتی درحوزه دارو و کاالهای اساسی نخواهیم داشــت. جهانگیری ادامه داد: باید به شــبهات و پرسشهای جامعه پاســخ داده شود. در این خصوص بانک مرکزی باید مقتدرانه در صحنه حضور داشــته باشــد و به پرســشهای مطرح در افکار عمومی پاسخ دهد و اطمینان الزم به جامعه درخصوص ثبات بازار ارز کشور را بدهد.

وی بــا اشــاره بــه اعــام حمایــت همــه قــوا و ارکان نظــام بــرای کمــک بــه دولــت در این خصــوص گفت: خوشبختانه وضع منابع ارزی کشور خوب است و دولت اجــازه نمیدهــد برخی تاطمهــای مقطعی ناشــی از عوامــل غیــر اقتصــادی در بــازار ارز،مدیریــت بــا ثبــات اقتصادی کشور را به چالش بکشد.

معــاون اول رئیــس جمهــوری بــا تأکید بــر اینکه ما در نهایــت آرامــش، نیازهــای منطقــی ارزی جامعــه را بــرآورده خواهیم کرد، گفت: عرضــه هرگونه ارز دیگری به غیر از ارز رســمی بانک مرکزی مصداق قاچاق است و بــا تمام توان با آن برخورد خواهد شــد. عاوه بر اینکه هیچ فروشندهای حق ندارد به بهانه افزایش قیمت ارز قیمت کاالهای مورد نیاز مردم را افزایش دهد.

در ایــن جلســه که وزرای صنعت، معــدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، کشور، رئیس کل بانک مرکــزی، معاون اقتصــادی رئیــس جمهوری، دســتیار ارشد اقتصادی رئیس جمهوری و سایر مسئوالن ذیربط حضور داشتند پس از بحث و تبادل نظر، دستورالعمل اجرایی مصوبات دولت در حوزه ارزی کشــور تصویب و مقرر شد توسط بانک مرکزی اطاعرسانی گردد.

همچنیــن مقــرر شــد کمیتــهای بــا عضویــت بانک مرکــزی، ســازمان برنامــه و بودجــه، وزارت اقتصــاد و دارایــی، وزارت صنعــت، معــدن و تجــارت و معــاون هماهنگــی و نظــارت معــاون اول رئیــس جمهــوری با برگــزاری جلســات مســتمر روزانه ضمن رصد مســائل ارزی کشور پیشنهادات الزم را برای طرح و تصمیمگیری بعدی که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار خواهد شد، ارائه کنند. ■ نوبخت: توزیع دالر 4200 تومانی طی امروز و فردا

هیأت دولت در جلســه دوشنبه شــب تصمیم به تــک نرخــی کــردن ارز گرفــت امــا روز گذشــته دالر با قیمــت 4200 تومــان در صرافیهــا بــه دســت مردم نرســید. محمدباقــر نوبخــت، ســخنگوی دولــت بــا توجــه بــه همین موضوع اعــام کرد: تا بخشــنامه به صرافیها و بانکها برســد، ممکن است یکی دو روز طول بکشد. ولی از روز سهشنبه مبنای نرخ ارز با عدد 4200 تومان تنظیم شده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran