Iran Newspaper

تشکیلتیمها­یسیاربرایش­ناسایی دختران دارای رفتار پرخطر

-

مشــاور وزیر بهداشــت در امور زنان از اجــرای طرح افزایش آگاهــی دختــران نوجــوان دربــاره رفتارهای پرخطــر و تشــکیل تیمهایی برای شناسایی نوجوانان در معرض خطر و پرخطر خبر داد.

دکتر ســاره محمــدی درباره جزئیات تفاهمنامه مشــترک دفتــر امور زنان وزارت بهداشــت و معاونت زنان ریاست جمهوری که بهمن ماه سال گذشته منعقد شد، توضیح داد و گفت: کار دفتر امور زنان تسهیل برنامهها، هماهنگی و همافزایی با معاونتهای مختلف وزارت بهداشت است. ما میتوانیم نقاط ضعف و قوت برنامهها را شناسایی کنیم تا آنها را ارتقا دهیم. اگر این برنامهها مخاطب بیشتری داشته باشند، اجرای آن را در استانهای دیگر در دستور کار قرار میدهیم.

وی بــا اشــاره بــه اجرای آزمایشــی طرح تــابآوری اجتماعی کــه هدف آن کاهــش خشــونت و نزاعهایی اســت که زنــان در خانواده و جامعــه درگیر آنها هستند، بیان کرد: یکی از مواردی که در این تفاهمنامه به آن اشاره شده، طرح تابآوری اســت؛ قرار اســت این برنامه بهصورت آزمایشــی در سه استان اجرا شــود، اما چــون قرار بود بــه آن بودجه تخصیص داده شــود، تصمیم گرفتیم از ابتدای ســال ۷9 برنامهها را اجرا کنیم. چندین اســتان داوطلب اجرای این برنامه هستند و ما با توجه به پتانسیلشان آنها را انتخاب میکنیم.

وی با اشــاره به یکی از بندهای تفاهمنامه معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشــت درباره کاهش خشــونت نســبت به زنان، بیان کــرد: یکی از برنامههــا­ی این حوزه افزایش آگاهی دختران نوجوان01 تا 19 ســاله اســت. در این طرح بیشــتر بر آموزش دخترانی که رفتارهای پرخطر دارند یا در معرض آســیب هســتند، تمرکز میکنیم. عــالوه بــر آن در نظر داریم افــرادی که رفتار پرخطری ندارند نیز آموزش ببینند. این گروهها شناسایی میشوند و در صورت امکان آموزشهایی از طریق افراد همسان به آنها ارائه میشود. در عین حال تــالش میکنیــم فضایی امن ایجاد شــود تا این دختــران بتوانند مهارتهایی بیاموزند و میزان آسیبپذیری آنها کاهش پیدا کند.

محمدی درباره چگونگی اجرای این برنامه نیز گفت: تیمهای سیاری برای شناســایی نوجوانان در معرض خطر و پرخطر تشکیل میشود. این نوجوانان در صورت لزوم به مراکزی ارجاع داده میشــوند که بتوانند خدمات مورد نیاز خود را در این زمینه دریافت کنند. برخی استانها نیز مانند تهران و البرز برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شدهاند.

محمدی همچنین اضافه کرد: مراکز بهداشتی و درمانی که در زمینه کاهش آســیب فعالیــت میکنند و در مناطــق پرخطر حضور دارند، اطالعــات خوبی از آســیبهای اجتماعی در آن منطقه دارند و حتی پاتوق افرادی که رفتار پرخطر جنسی یا سوء مصرف مواد دارند را نیز میشناسند. زمانی که این افراد احساس امنیت کنند و بدانند فارغ از قضاوت شــدن، خدمات بهداشــتی درمانی دریافت میکنند و آموزش میبینند، همراهی بیشتری خواهند داشت. محمدی با اشاره به نیاز کشور به راهاندازی تعداد بیشتری از مرکز کاهش آسیب در کشور، تصریح کرد: مراجعهکنند­ه برای دریافت این خدمات زیاد است، اما تعداد آنها در سطح شــهری مانند تهران نیز کم اســت. ســعی میکنیم عالوه بر افزایش تعداد این مراکز، مراکز مشابهی نیز راهاندازی شود تا بتوانیم ظرفیت خدمترسانی را باال ببریــم. عــالوه بر آن تالش میکنیــم بحث آموزش و توانمندســ­ازی نیز پیگیری شود تا از بروز بسیاری آسیبها قبل از اتفاق افتادن پیشگیری کنیم. یکی دیگر از مســائلی که این دفتر به آن ورود خواهد کرد، آموزش و توانمندساز­ی کودکان در زمینه «نه» گفتن و چگونگی برخورد با مسائل اساسی و اولیه است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran