Iran Newspaper

هزینه جدیدی به سبد دارویی خانواده ها تحمیل نخواهد شد

معاون سازمان برنامه و بودجه:

-

نوســانات شــدید نرخ ارز و عبور آن از مرز 6 هزار تومان در روزهای گذشته، شائبههای زیادی را در حوزههای مختلف بویــژه در بخش دارو و درمان ایجاد کرده اســت.طوری که تکانههای قیمتی در بــازار دارو در چند روز گذشــته موجی از نگرانی را نســبت به افزایش هزینههای تهیه دارو بویژه در بیمــاران خاص و صعــب العــاج و مبتایان به ســرطان، اماس، دیابــت، فشــار خون ...و ســبب شد.

بــه گزارش «ایران» اظهــارات برخی افراد در شبکههای اجتماعی و اخبار تأیید نشده حکایت از افزایــش قیمــت دارو بخصــوص داروهــای خارجی در همیــن چند روز اخیــر دارد.آنطور که یکــی از کاربران شــبکههای اجتماعــی ادعا کرده طــی چنــد روز گذشــته داروی قلبــی پاویکس از ۰5هــزار و ۰۰5 تومــان به قیمت ۷5 هــزار و ۰۰6 تومان فاکتور شــده و داروی اعصاب ســیتالوپر­ام از ورقــی ۲هــزار تومــان بــه ورقــی 5 هــزار تومان در داروخانههـ­ـا فروختــه میشــود. هــر چنــد بــا ایــن اختاف قیمت هــم مردم حاضــر به خرید داروهای مورد نیازشــان هســتند اما نوسانات ارز بیمــاران را شــوکه کرده اســت. یکــی از داروخانه داران در همیــن زمینــه بــه روزنامه ایــران گفت: «تــا زمانی که ثبــات قیمت نــرخ ارز اتفاق نیفتد بســیاری از واردکننــد­گان دارو وارداتشــا­ن را متوقــف کرده و برخی نیز از توزیع دارو خودداری میکنند.همیــن امــر موجــب شــده برخــی از داروهای بیماران قلبی در بازار نادر شــدهاند و به فــروش نمیرســند.» در این میــان و همزمان با افزایــش قیمتها چندیــن نماینده مجلس نیــز در تذکــری بــه وزیــر بهداشــت از افزایــش ۰۱ تــا 5۱ درصدی قیمــت داروی بیماران خاص انتقــاد کردند. با این حال وزیر بهداشــت مدعی شــد تاکنون اجازه نداده اســت نوســانان بــازار ارز بــر حوزه ســامت اثر بگــذارد. او در همین زمینه در حاشــیه بازدیــد از بیمارســتا­ن الغدیر بومهن گفــت: اجــازه ندادهایــم نوســانات بــازار ارز روی حــوزه ســامت و محصــوالت آن اثرگذار باشــد، امــا این اقدام هــم خیلی منطقی نیســت؛ چون واردکننده باید با قیمت روز دالر خرید کند و فشار هــم تا اندازهای قابل تحمل اســت و تصمیمات مــا باید علمی و منطقی باشــد، اما امیدواریم که با توجه به اراده دولت که شب گذشته اعام شد، مشــکلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پیش نیاید.

اگرچــه در هفتــهای کــه گذشــت برخــی از خانوادههــ­ا بهخاطر افزایش قیمــت دارو مقابل ســاختمان ســازمان غــذا و دارو تجمــع کردنــد امــا روز گذشــته معــاون ســازمان برنامــه بودجه در گفتوگویــی کوتــاه از طریــق رســانه ملی این اطمینــان خاطر را به مــردم داد که هزینه جدید برای تهیه دارو به خانوادهها تحمیل نخواهد شد.

دکتر نمکی با اشــاره بهتأثیر نوســانات شدید ارز در روزهــای گذشــته بــر بــازار دارویــی کشــور گفــت: الزم اســت بعــد از تک نرخی شــدن نرخ ارز و اضطرابــی کــه ممکن اســت در ذهن مردم بخصــوص در مــورد افزایــش قیمــت داروهــای تولیــد داخل و وارداتی ایجاد شــود شفافســازی کنیم.

او افــزود: مــردم بایــد بداننــد در رابطــه بــا داروهای تولید داخل معموالً اقامی که داروهای تولید داخل را تشکیل میدهد، یا مربوط به مواد اولیه آن است که حدود 5۳ تا ۰4 درصد از داروی تمام شــده را تشــکیل میدهد یا مربوط به اقام جانبــی و اقــام بســتهبندی و بقیــه قیمتهــای تمام شــدهای اســت کــه ۰6 تا 65 درصــد داروی تولید داخل از آن حاصل میشود.

معاون ســازمان برنامه و بودجه گفت: مردم بایــد در رابطــه بــا داروهــای تولید داخــل بدانند اقام جانبی، بســتهبندی و غیره بجــز مواد اولیه مدتهاست از طریق ارز آزاد تهیه میشوند البته ارز آزاد بــاالی ۰۰54 تومــان بــرای صنعــت دارو تهیه میشــد کــه اگر قرار باشــد صنعــت دارو ارز آزاد را طبق مصوبه جدید با ۰۰۲4 تومان دریافت کنند از قیمت تمام شده اقام بستهبندی و مواد جانبی کاســته خواهد شــد. بــرای مــواد اولیه نیز کــه بین 5۳ تــا ۰4 درصد تولیــد داروی داخلی را شامل میشود با کاهشی که در تهیه ارز به قیمت ۰۰۲4 تومان به جای بــاالی ۰۰54 تومان در مواد جانبی و بســتهبندی ایجاد شــده اســت انتظار ما این اســت قیمت داروی تولید تمام شده داخل نیز افزایشی نخواهد داشت.

نمکــی افــزود: در رابطه بــا داروهــای وارداتی هــم ســازمان برنامــه و بودجــه ردیــف مســتقل خاصــی را بــرای حمایــت از داروهــای وارداتــی اساسی و داروهای بیماران خاص و حیاتی دارد و امسال هم با تصمیم جدید رقمهای بیشتری را تخصیص خواهد داد و ما به ملت قول میدهیم مطلقــاً هزینــه جدیــدی بــه هزینــه داروی ســبد خانوار تحمیل نخواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran