Iran Newspaper

تصمیم گیری درباره فرایند انتخاب شهردارپایت­خت در جلسه امروز شورا

-

هنــوز یــک هفتــه بیشــتر از اســتعفای رســمی و پذیرش اســتعفای محمد علی نجفی، شــهردار 67 ســاله تهران نگذشته، اعالم اسامی مختلف، هر روز یک نفر را بهجای او در مســند «بهشــت» مینشاند. برخی اســامی، اما در حــد گمانه زنی اســت و برخــی دیگر به گزینههــای احتمالی نزدیکتر اســت. اگرچــه هنــوز نام هیچ فردی بهطور قطعی برای اداره تهران مشــخص نشــده است. از طرفی شوراییها میگویند هیچ گفتوگویی برای گزینه نهایی و حتی فرایند انتخاب شهردار نداشتهاند و از سویی به گفته برخی ممکن است همان گزینههای گذشــته نیز در لیســت جدیدیها دیده شــوند. هماکنون، سمیعاهلل حسینی مکارم معاون مالی سابق نجفی، عهده دار سرپرستی مدیریت شهری است و شوراییها سه ماه فرصت دارند تا از بین گزینههای مطرح شده و مورد نظرشان، یک نفر را روانه «بهشت» کنند. البته برخی گمانه زنیها از ورود یک زن هم خبر میدهد، اما با توجه به سابقه حضور الهه کوالیی در فرایند انتخاب شــهردار و کنارهگیری او به نفع «یک مرد»، شــاید این احتمال نســبت به سایر گزینهها ضعیفتر باشــد! به هرحال امروز شــوراییها همچون 7 ماه گذشــته، درباره فرآیند انتخاب شهردار تصمیمگیری میکنند.

آنطور که سخنگوی شورای شهر تهران به مطرح شدن برخی گزینهها در فضــای مجازی واکنشًنشــان داده، گزینههایی که در شــبکههای اجتماعی مطرح میشــوند، صرفا در حد گمانه زنی هســتند. علی اعطــا با بیان اینکه اعضــای شــورای شــهر هنــوز در مورد فرآینــد انتخــاب شــهردار و گزینههای احتمالــی گفتوگویــی نداشــتهان­د، گفــت: در هفتــه پیــش رو در رابطــه بــا معیارهــا و فراینــد انتخــاب شــهردار و گزینههــای مختلف گفتوگــو را آغاز خواهیم کرد و در ابتدا در رابطه با فرآیند انتخاب، تصمیمگیری خواهد شد.

محمــد جــواد حق شــناس، دیگر عضو شــورا نیز بــا تأکید بــر اینکه برای انتخــاب شــهردار تهران افــرادی که در گذشــته بهعنــوان گزینههای تصدی ایــن ســمت از ســوی شــورا مطرح شــدهًبودنــد، در فضــای جدید بــار دیگر مورد بررســی قرار میگیرند، گفت: قطعا شــورا برای انتخاب شهردار تهران شــاخصهای قبلــی را مدنظــر قرار میدهــد. وی در تشــریح رونــد انتخاب شــهردار جدید با اولویتهایی که شورای شهر تهران در این انتخاب مدنظر قــرار خواهــد داد، گفــت: منطق رفتــاری میگوید کــه وقتی در گذشــته برای انجام کاری هزینه و وقت گذاشــته شــده و مطالعاتی انجام شده است، باید از آنهــا در آینده نیز اســتفاده شــود. هفت ماه گذشــته از میان شــاخصها و ضابطههــا نهایتاً به انتخاب 23 نفر رســیدیم و در مرحلــه بعدی رأیگیری انجام شــد و هفت گزینه نهایی شــدند که از این افراد برنامه خواســته شــد و نهایتاً با رأی گیری، اعضا به آقای نجفی رأی دادند.

حجــت نظــری، یک عضــو دیگر شــورا هم گفــت: الزامــاً موافق نیســتم شــهردار آینده تهران از میان چهرههای ملی انتخاب شــود. ممکن است در جریان فعالیتهای شــدید و کمرشکن اجرایی شهرداری تهران، یک چهره ملــی نتوانــد آنطور که باید خودش را نشــان دهد. محمــد علیخانی، عضو شــورای شــهر با بیان اینکه دیگر نباید بهدنبال گزینههای مشــهور شهرداری باشیم، گفت: باید افرادی با برنامه و عملگرا برای این پست معرفی شوند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran