Iran Newspaper

ترامپ صالحیت اخالقی برای ریاست جمهوری ندارد

سکوت یکساله جیمز کومی، رئیس سابق «اف بیآی» با یک مصاحبه 5 ساعته و یک کتاب جنجالی شکسته شد

- ندا آکیش روزنامهنگا­ر

در ســال ،1999 «اوریــن َ هــچ»ســناتور جمهوریخواه از ایالت اوهایو گفت: «این کشور بزرگ [امریکا] میتواند یک رئیس جمهــوری را کــه مرتکــب اشــتباهها­یی میشــود، تحمــل کنــد امــا نمیتوانــد رئیــس جمهــوری را که اشــتباه میکند و برای پوشــاندن اشــتباهش قانــون را زیر پــا میگــذارد، تحمــل کند.» ایــن جمله در آن ســال اگرچه دربــاره بیل کلینتون، رئیــس جمهــوری وقــت بیــان شــد امــا مصاحبه جنجالی جیمــز کومی، رئیس ســابق پلیس فدرال امریــکا (اف بیآی) درباره دونالد ترامــپ، رئیس جمهوری کنونــی و دروغها، بیاخالقیهـ­ـا و قانون شــکنیهایش باعث شد این جمله یک بار دیگر بر ســر زبانهــا بیفتد و مصداق عینی پیدا کند.

به گــزارش «ایران» به نقل از ســایت روزنامــه امریکایــی نیویــورک تایمــز، یکشــنبه شــب به وقت واشــنگتن شبکه تلویزیونی«ای بیسی نیوز» مصاحبهای از جیمز کومی، رئیس سابق «اف بیآی» که در ماه مه 2017 توســط ترامپ اخراج شد، روی آنتن برد که در آن کومی ترامپ را «دروغگوی سریالی»و دارای مشکالت اخالقی و نامناســب برای کرسی ریاست جمهوری معرفی کرد. پخش شدن این مصاحبه جنجالی در آستانه انتشار کتاب «وفاداری برتر: حقیقت، دروغ و رهبری» کــه به قلم کومی و درباره ترامپ نوشــته شــده و تازهتریــن افشــاگری علیه رئیس جمهوری امریکا محســوب میشــود، در واقــع انــدک شانســی را که بــرای تبدیل نشــدن تنشهــای کومــی – ترامــپ بــه یــک جنــگ تمــام عیــار وجــود داشــت از بیــن بــرد. امــروز سهشــنبه ایــن کتاب در دســترس عمــوم مــردم امریــکا قرار میگیرد و پس از کتاب «آتش و خشم در کاخ ســفید ترامپ»، دومین کتابی است که علیه ترامپ در دومین ســال ریاست جمهوریاش چاپ میشود. در روزهای گذشــته کــه گزیدههایــ­ی از کتــاب کومی منتشر شد، ترامپ بشدت واکنش نشان داد و او را «افشــاگر و دروغگو»، «یک فرد نفرتانگیــ­ز» و «بدترین مدیر افبیآی تا به این لحظه در تاریخ» توصیف کرد.

در ایــن مصاحبــه 5 ســاعته کــه شبکه«ای بیسی نیوز» تنها یک ساعت از آن را پخــش کــرد، کومــی همچنیــن گفــت، ترامپ بــه زنها به چشــم «یک تکه گوشــت» نگاه میکند. ترامپ مانند «داغ» بر پیشــانی هر کسی است که با او کار میکند. یک سال پس از اخراج رئیس ســابق «افبیآی» کــه در ماه مه گذشــته بهطور ناگهانی و در حالی که مســئولیت رســیدگی به پرونده دخالت احتمالــی روســیه در انتخابــات 2016 امریکا را داشــت، از ســوی ترامپ اخراج شــد و به شبهههای بســیار زیادی درباره این پرونده دامن زد، پس از ســکوت یک ســاله، همچنین گفت، بعیــد نمیداند که ترامپ با روسها ســازش کرده باشد. کومــی در پاســخ بــه اینکــه آیــا روسهــا چیــزی علیه ترامپ دارنــد، گفت: گمان میکنــم، احتمال آن هســت. به گزارش «ایــران» به نقلاز ســایت شــبکه خبری «ســیانان»، رئیس ســابق «افبیآی» همچنیــن در ایــن مصاحبــه گفــت، اگر ترامــپ درصــدد اخــراج رابــرت مولــر، بــازرس ویژه پرونــده دخالــت احتمالی روســیه در انتخابــات امریــکا باشــد، این اقــدام او «جدیتریــن حملــه بــه قانون اساسی امریکا» در طول تاریخ این کشور خواهد بــود. «او از نظر اخالقی شایســته رئیس جمهوری نیســت و برخی شواهد قطعی از نقــض عدالت توســط ترامپ وجــود دارد.» در ایــن ســخنان، اشــاره کومی به دوران ریاستش بر «افبیآی» بــود زیــرا در آن دوره او خواســتار انجــام تحقیقاتــی دربــاره مایکل فلین، مشــاور امنیت ملی ســابق کاخ ســفید شــده بود و ترامــپ در پاســخ بــه این درخواســت، گفته بــود: «امیدوارم اجازه بدهید از این مسأله بگذریم. فلین آدم خوبی است.» کمیته اطالعات سنا سال گذشته کومی را احضار و از او درباره فلین سؤال کرده بود و کومی در آن جلسه نیز گفته بود که رئیس جمهوری از او خواسته «تحقیقات درباره فلیــن را متوقــف کنــد.» چند مــاه پس از اخراج کومی، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ســابق ترامــپ به اتهــام دروغگویی بــه «افبیآی» در زمینــه ارتباطاتی که با ســفیر وقت روســیه در واشــنگتن داشته، مجــرم شــناخته شــد و در حــال حاضر با مولر همکاری میکند. کومی در آن جلسه همچنین اعتراف کرده بود که ترامپ از او خواسته بود به او «وفادار» باشد اما رئیس جمهــوری امریــکا این اظهــارات کومی را رد کــرد و گفــت، چنیــن درخواســتی از او نکرده اســت. مدیر اخراجی «افبیآی» در مصاحبه با «ایبیسی نیوز» همچنین به احترام بیش از حد ترامپ به والدیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اشاره کرد و گفــت، در دوران کوتاهــی کــه در دولــت ترامپ بود، رئیس جمهوری امریکا حتی در جلسات خصوصی نیز از پوتین انتقاد نمیکرد.

کومــی در بخــش دیگــری از ایــن مصاحبه گفت، شباهتهای زیادی بین ترامــپ و یــک رئیــس مافیا وجــود دارد

امــا پدیده مخربی که ریاســت جمهوری ترامــپ در ذهــن او تداعــی میکنــد، آتشســوزی در جنگل اســت. او تصریح کــرد: ریاســت جمهــوری ترامــپ مانند آتشســوزی در جنــگل، ضربــه بزرگــی بــه ارزشهــا و هنجارهــای مــا و بویژه به حقیقت خواهد زد. آزمون سخت جمهوریخواه­ان اگــر این جملــه کومــی را در کنار نقل قــول آغازیــن گــزارش از «اوریــن َهــچ» بگذاریم، باید گفت که جمهوریخواه­ان آزمــون دشــواری را پیــش رو دارنــد زیــرا در ســال 1999 یک ســناتور جمهوریخواه

در محکــوم کردن یــک رئیس جمهوری دموکرات «زیرپا گذاشــتن قانون از سوی رئیــس جمهــوری» را غیرقابــل تحمــل توصیــف میکنــد و حاال مصــداق عینی ایــن بیقانونــی از یک رئیــس جمهوری جمهوریخواه سر میزند.

روزنامه نیویورک تایمز در ســرمقاله خــود از ایــن زاویه بــه مصاحبه جنجالی کومــی و اتهامهایی کــه در این مصاحبه علیــه ترامــپ مطــرح شــده پرداختــه و نوشــته اســت، گزارشهای جدید نشان میدهــد کــه پرزیدنــت ترامــپ ممکــن است برای به انحراف کشاندن یا متوقف

کــردن تحقیقــات دخالــت احتمالــی روســیه در انتخابــات امریــکا اقدامهایی کرده باشــد. او ممکن اســت این کارها را بــا اســتفاده از آژانسهای عالــی اعمال قانــون کشــور کــه در دولــت و فراخــوان انتخاباتــ­ی او بودنــد و هســتند، انجــام داده باشــد. قانونگــذا­ران بایــد خــود را بــرای رویارویــی با چنیــن واقعیتهایی آمــاده کنند. در این ســرمقاله خطاب به قانونگذارا­ن امریکایی آمده است: اشتباه نکنید. اگر آقای ترامــپ چنین اقدامات هولناکی کرده باشــد، هیچ کــس باالتر از قانون نیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran