Iran Newspaper

سلطانسکهچگ­ونهتاجگذار­یکرد؟

گزارش میدانی خبرنگار «ایران» از بازار خیابان فردوسی

- سیاوش رضایی روزنامهنگا­ر

58 ســال دارد و با خرید دو تن ســکه از بازار توانسته است تمام رکوردهای قبلی خرید ســکه را که تا پیــش از آن 38 هزار قطعهسکهبود­بشکندوعنوا­ن«سلطان ســکه» را از آن خود کند. با محاسبه وزن 8.4 گرمــی هــر قطعه ســکه تمــام بهار آزادی 2 تــن ســکه معــادل 250 هــزار قطعه میشــود که مبلغی حــدود 740 میلیارد تومان را شامل شده و تا پیش از آن سابقه نداشته است.

رئیــس پلیــس تهــران بــزرگ روز گذشــته با اعــام خبــر دســتگیری این فــرد ســابقهدار و بانــد او اطاعاتــی از دســتگیری و فعالیتهای ایــن باند به رسانهها داده است.

براســاس گفتههای حســین رحیمی طــی روزهــای اخیر فــردی کــه معروف به «ســلطان ســکه» بود، دســتگیر شــد. افــراد ســلطان ســکه در طــول ســال 96 دو تــن ســکه از بــازار خریــداری کــرده و ســپس بــا قیمتــی کــه خــود تعییــن میکردنــد بــه فــروش میرســاندن­د. دو نفر از افراد «ســلطان سکه» قبل از عید نــوروز دســتگیر و ایــن فرد نیــز طی یک کار اطاعاتی -عملیاتی دســتگیر شــده اســت. همچنیــن ایــن فــرد و پســرش کــه بــا او همــکاری میکــرده نیز بــا قرار وثیقــه آزادنــد. بهگفتــه رئیــس پلیــس تهران بــزرگ دو نفر که اقــدام به خرید 170 میلیارد تومان ســکه کــرده بودند و همچنین از دهها مالباخته کاهبرداری و سپس به شهرهای شمالی کشور متواری شده بودند، شناســایی و حدود دو هفته گذشته دستگیر شدند. از این افراد حدود 20 کیلو سکه و مقداری طا کشف شد.

سردار رحیمی با اشاره به دستگیری یــک بانــد جعــل اســناد نیــز اعــام کرده اســت که باند شــش نفــره جعل شناســایی و دســتگیر شــد و از آنها 160 هزار دالر مجعول توقیف شده است. ■ اجاره کارت ملی برای خرید ارز و سکه

با انتشــار این خبــر واکنش بازار طا و ســکه جالــب به نظــر میرســد. پس از انتشــار اخبــاری از خریــد بســتههای چنــد ده هزار تایی ســکه در طرح پیش فروش ســکه حاال صحبت دو تن سکه به میان آمده اســت کــه میتواند تأثیر زیادی در بازار داشته باشد.

ابتــدا بــه بــورس ســکه در خیابــان فردوســی ســر میزنیــم. مغازههایــ­ی کــه ایــن روزهــا مشــتری چندانــی ندارنــد و بــازار کــم رونقــی را تجربــه میکنند، درمواجهه بــا این خبر اغلب اظهــار بیاطاعــی میکننــد. یکــی از فروشــندگا­ن ســکه درایــن خیابــان میگویــد: من هــم امروز(چهارشــنبه) این خبر را در ســایتهای خبری دیدم اما درباره جزئیــات آن هیچ اطاعاتی ندارم. فروشنده دیگری اعتقاد دارد که این خبر واقعی نیست و مانند بسیاری از خبرهای مجعول دیگر منتشــر شده است. سایر فروشندگان سکه و طا هم دراین بازار پاســخهای مشابهی دارند. همــه این خبر را شــنیدهاند امــا از چند و چــون آن بیاطاعنــد. بــرای کســب اطاعات بیشتر راهی بازار سبزه میدان یکــی دیگر از بورسهای ســکه و طای تهران میشویم. دراین بازار هم جنب و جــوش زیادی به چشــم نمیخورد و اکثر فروشــندگا­ن سرگرم کاری هستند. بســیاری از فروشــندگا­ن ایــن بــازار هم میگویند که به چنین افرادی که ســکه را از بازار جمع میکننــد برنخوردهان­د، امــا یکــی از فروشــندگا­ن میگویــد: از زمانی که بازار سکه و طا نوسانی شده اســت عده زیادی برای کسب سود باال بــه ایــن بــازار هجــوم آوردنــد، هرچند هماکنون بازار رونق زیــادی ندارد ولی در دو مــاه ابتدایــی ســال خریــداران بسیاری سکه میخریدند.

وی ادامــه داد: طبــق قانــون تمــام فروشــندگا­ن در ازای دریافــت کارت ملــی اقدام به فــروش ســکه میکنند و به همیــن دلیــل در اوج نوســانات بازار پدیــدهای بهنــام اجــاره کارت ملــی در بازار باب شده بود. بدین ترتیب عدهای کارت ملــی خود را روزانــه 30 تا 40 هزار تومان اجاره میدادند تا خریداران ارز و سکه بتوانند تعداد بیشتری خرید کنند. درهمیــن زمینــه عبــادهلل محمدولــی عضــو انجمــن طــا و رئیــس اتحادیــه تولیدکننــ­دگان طــا نیــز درگفتوگــو با «ایران» همین موضوع را تأیید میکند. بهگفتــه وی برخی کارت ملــی را روزانه در ازای مبلغی که تا 40 هزار تومان هم میرســید اجاره میدادند تــا خریداران عمده براحتی بتواننــد خرید کنند. این عضو اتحادیه طــا و جواهر اعتقاد دارد تــا زمانــی که جــو هیجانــی و بینظمی بــر بــازار حاکــم باشــد بســتر چنیــن فعالیتهایـ­ـی وجــود دارد. بنابرایــن دولت باید راهی برای هدایت نقدینگی سرگردان به مسیر صحیح پیدا کند چرا که به هر حال همه بهدنبال این هستند که از ســرمایه خود سود کسب کنند. وی همچنیــن دربــاره دســتگیری ســلطان ســکه گفــت کــه خریــد دو تن ســکه که پول زیادی هم نیاز دارد نشــان میدهد که این اقدام بیهدف نبوده اســت و به طور قطع این فرد اطاعاتی درباره رشد قیمت سکه در آینده داشته است. ■ منشأ پول کجاست

بســیاری از فعاالن بازار طا و ســکه دربــاره اینکــه منشــأ پول خریــداری دو تــن ســکه از چــه محلــی تأمیــن شــده اســت،میگویند با یک حســاب ســاده ارزش 250 هزار سکه با نرخ متوسط دو میلیــون تومان به 500 میلیــارد تومان میرســد. درایــن بــاره محمــد کشــتی آرای عضــو اتحادیــه طــا بــه «ایران» میگویــد: دو تن ســکه خریداری شــده معادل 260 هزار ســکه تمام اســت که بایــد مشــخص شــود کــه منشــأ تأمین پــول آن کجا بوده اســت. یکــی دیگر از فروشــندگا­ن بازار سکه هم اعتقاد دارد که پول چنین خریــدی را افراد خاصی دراختیــار دارنــد. بنابرایــن، ایــن فــرد معمولی نبوده است. ■ از ذوب ســکه 500 تومانی تا ذوب سکه طال

عــزتاهلل یوســفیان نماینــده مجلس و عضو ســتاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیــز خبرهای تــازهای درباره ســودجویی برخــی از باندهــا دارد. وی بــه خبرنگار«ایــران» گفــت: طــی ماههــای گذشــته خبرهایــی از ذوب ســکههای رایج کشــور بخصــوص 200 و 500 تومانــی دریافــت کردیــم. پــس از کاهــش ارزش پــول ملــی ارزش فلز نیکل بهکار رفته در ســکه بــرای برخی بیشتر شــده بود و براین اساس عدهای با جمــعآوری و ذوب ســکهها اقدام به خروج آن از کشور میکردند.

وی همچنیــن بــا اشــاره بــه خبــر دســتگیری ســلطان ســکه نیــز افــزود: متأســفانه طبــق گزارشهایــ­ی کــه بــه ســتاد مبارزه با مفاسد میرسید برخی با خرید انبوه سکه طا و ذوب آن اقدام بــه خــروج شــمشهای طــا از کشــور میکردند.

وی دربــاره نحــوه عملکــرد بانــد ســلطان ســکه توضیــح داد: هدف این بانــد ایجــاد انحصار در بازار ســکه بود. زمانی که تعداد زیادی ســکه در دست یک فرد خاص باشد براحتی میتواند نرخ سکه را در بازار تعیین کند. به گفته وی حتی اگر هدف این فرد تنها کســب سود باشــد و هیچ جهتگیری سیاسی هم نداشــته باشــد بازهم طبــق قانون مرتکب اخال در بازار شــده اســت که مجازات سنگینی بهدنبال دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran