Iran Newspaper

ذوالنور هیچ سندی برای اثبات ادعایش ندارد

-

■ به عنوان رئیس کمیســیون امنیت ملی مجلــس، آیــا اطالعــی از عقبــه توئیتی که آقــای ترامپ زده و دولت ایران را متهم به دریافت اعطای شــهروندی امریــکا برای 2 هزار و 500 نفر از خانوادههای مقامات دولتی کرده، دارید؟

ایــن خبــر از پایــه دروغ بــوده و از همان اول هــم معلوم بود کــه دروغ اســت. تنها کاری کــه درباره دوتابعیتیه­ــا در مجلس شــده، همان بحث تحقیق و تفحص است که در آن هم تنها به طور مســتند نام 100 نفر مطرح اســت و از این تعداد هم 10 نفر مربــوط به امریکا میشــوند. هیچ کدام از اینها هــم ارتباطی به برجام ندارند و از لحاظ زمانی بســیار قبلتر از برجام و روی کار آمدن دولت آقای روحانی بودهاند. ■ شما بعد از این اتفاقات و توئیت آقای ترامپ، آقای ذوالنور را که برای اولین بار چنین چیزی را مطرح کرده بود، دیدید؟

مــن در صحــن ایشــان را دیــدم و بــا توجــه بــه اینکــه عضــو کمیســیون امنیــت ملی و رئیس کمیته هســتهای هســتند بابت همین موضوع با ایشــان حرف زدم. صراحتاً میگویم که ایشان هیــچ گونه ســندی در ایــن رابطه نداشــت که ارائه دهــد و هیچ دفاع مستدل و منطقی نداشت. ■ یعنی چه میگفت؟ استداللش چه بود؟

بهتر اســت خودشــان توضیح دهند. به من میگفت که سند داریم ولی بیشــتر از این چیزی نداشــت که بگوید. با نوع دفاعی که از کار خودش میکرد، به نظر من حتی یک برگ سند هم در این رابطه نداشته باشد. ■ یعنی همچنان مدافع کاری بود که انجام داده بود؟

بله، میگفت کارم درســت بوده و اطالعاتم دقیق اســت. اما بیشتر از این چیزی نمیگفت. ■ تفسیر خودتان از این اقدام چیست؟

به هر حال در شرایطی که آقای ترامپ سعی دارد برجام را زیر ســؤال ببرد و اعتبار آن را نابود کند، دروغی که گفته شد یک کمک بســیار بزرگ به اهداف آقای ترامپ بــود و اصالً نمیتوان آن را در چارچوب منافع ملــی پذیرفت. من از هر زاویهای نگاه میکنم، به نظرم این کار ذرهای هم در راستای منافع ملی نبوده. ■ فکر میکنید سهلانگاری بود یا از روی قصد؟

در شرایطی که رهبری بارها فرمودهاند که ما به دیپلماتهای خــود اعتماد داشــته و داریــم، طرح چنین مواردی اصالً در شــأن نظام ما نیست. من بعید میدانم با توجه به تأکیدات فراوانی که رهبر معظم انقالب بر لزوم حفظ وحدت و مقبولیت دیپلماتها و مذاکرهکنند­گان هستهای کشــورمان داشتهاند، بتوان این دست اظهار نظرها را یک سهلانگاری یا بیدقتی دانست. من متأسفم که در دعواهای سیاسی اینقدر منافع ملی را قربانی کردهایم و به آن بیتوجه بودهایم که حاال کار به چنین جایی کشیده شده. ■ فکــر میکنیــد این ادعا و کشــیده شــدن دامنهاش به شــخص ترامپ، تأثیری هم در عمل داشته باشد؟

ببینید بنیان تمام کارهایی که ترامپ علیه ما انجام میدهد، بر دروغ بنا شده. اما این دروغی که گفته شد و ترامپ آن را بازتاب داد، فرق میکند. ایــن ادعای دروغی اســت کــه در خود ایران مطرح شــده، خودمان مطرح کردهایم و بعید میدانم به این راحتی ترامپ آن را رها کند. این یک پاس گل طالیی برای او بوده که میخواهد به بهترین وجه از آن استفاده کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran