Iran Newspaper

از‌واشنگتن‌و‌پیونگ‌یانگ‌بوی‌تنش‌به‌مشام‌م ‌یرسد

پایان سفر بیحاصل وزیر خارجه امریکا به کره شمالی

- ندا آکیش خبرنگار

دولــت واشــنگتن و مقامــات امریکایــی از آنچه میترســیدن­د بر سرشان آمد. مایک پمپئــو، وزیر امــور خارجه امریکا با دســتور کار شفافســازی جزئیــات رونــد خلــع ســالح هســتهای کــره شــمالی بــه پیونگ یانگ ســفر کــرد و حتی شــب را در قلمرو کیم جونــگ اون یا به قــول دونالد ترامپ «مرد موشــکی» به صبح رساند اما دست خالی بــه خانه برگشــت و در نهایت، وزیر امور خارجه کره شــمالی درخواســته­ای پمپئو برای خلع سالح هستهای کشورش را «گانگستری» توصیف کرد. توصیفی که نه تنها حاوی کوچکترین نشانهای از صلح نبــود بلکــه میتواند آغازگــر جنگ لفظی تازه بین دو کشــور باشــد. پیش از این سفر پمپئــو، بســیاری از مقامــات و تحلیلگران امریکایــی گفتــه بودنــد، اگــر وزیــر خارجه بدون یک طرح مشــخص از پیونگ یانگ برگردد، امریکا باید واقعاً نگران شود.

نخستین سفر وزیر امور خارجه امریکا به کره شمالی پس از دیدار تاریخی ترامپ – اون در ســنگاپور، بــه جــای آنکــه امریکا را یــک گام دیگر به خلع ســالح هســتهای کره شــمالی نزدیکتر کند، به یک فاجعه تبدیل شد زیرا دولت کره شمالی که عصر شــنبه گذشــته پس از بدرقه کردن پمپئو، نسبت به رفتار او و هیأت امریکایی در این سفر دو روزه ابراز تأسف کرده بود، با صدور بیانیهای رسماً اعالم کرد، درخواستهای امریــکا بــرای خلــع ســالح هســتهای کــره شمالی«گانگستریما­نند»است.

اینتوصیفبه­مذاقامریکا­ییهاخوش نیامد و پمپئو که در جمع خبرنگاران پیشتر ســفر خود به کره شمالی را «بسیار سازنده» توصیف کرده بود، واکنش نشان داد و گفت: اگر درخواستهای امریکا برای خلع سالح هســتهای «شــبیه گانگســتره­ا اســت، پــس جهان گانگســتر اســت.» این واکنش پمپئو در واقع اشــارهای بــه محکومیت جاهطلبی هستهای کرهشمالی در سازمان ملل متحد بود. عالوه بر پمپئو، لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوریخواه نیز روز یکشنبه با حضور یافتندریکب­رنامهتحلیل­یدرشبکهفاک­س نیوز به کره شمالی واکنش نشان داد و گفت، موضع سختگیرانه کره شمالی در سفر اخیر پمپئو به این کشور میتواند با جنگ تجاری موجــود بین چیــن و امریــکا ارتباط داشــته باشــد و مقامــات پیونگ یانگ تحت فشــار پکن ایــن مواضع را اتخاذ کرده باشــند. این ســناتور جمهوریخواه حتی پیشبینی کرد، مذاکرات خلع سالح هســتهای کره شمالی بسیار بیشتر از آنچه ترامپ وعده داده بود، به طول انجامید.

رسانههایام­ریکاییازجم­لهنیویورک تایمــز، ســیانان و واشــنگتن پســت نیز با انتشــار گزارشهای تحلیلــی بدبینانه، بــه بازخوانــی وعدههایــی کــه ترامــپ پــس از دیــدار بــا اون دربــاره خلع ســالح هستهای کره شمالی داده بود، پرداخته و نتیجهگیریک­ردند،اینوعدههاد­ستکم در آینده نزدیک محقق نشود. آنها به این جمله ترامپ که گفته بود، «کره شــمالی دیگر تهدید هســتهای نیســت»، اســتناد کرده و این جمله را بسیار «عوامفریبان­ه» توصیــف کردند. ســیانان پیش از ســفر پمپئو به کره شــمالی نوشته بود: «هم در کاخ ســفید و هم در وزارت خارجه امریکا این حس وجود دارد که دولت واشــنگتن حداکثــر تا پایان ماه آگوســت یعنی کمتر از 40 روز دیگــر نیاز به یک زمان قطعی یا برخی جزئیات خاص درباره خلع ســالح هستهای کره شمالی دارد.» حاال که پمپئو با دستان خالی و کمترین دستاورد از سفر مهــم خود بازگشــته، این نگرانــی هم در درون کاخ ســفید و هــم در وزارت خارجه وجــود دارد کــه سرنوشــت گفتوگــوی تاریخی ترامپ با اون به سرنوشــت تمام تالشهایــی کــه رؤســای جمهــور ســابق امریکابرای­مهارکرهشما­لیکشیدهبود­ند و نتیجــه نداده بود، دچار شــود. نیویورک تایمز نیز پیشــتر پیشبینی کــرده بود اگر ســفر پمپئو به کره شــمالی نتیجهبخش نباشــد، ممکن اســت امریکا به سیاست «فشــار حداکثری» روی بیاورد. سیاســتی که هم در داخل کاخ سفید و هم در میان متحدان منطقهای امریکا حامیانی نظیر جان بولتون، مشــاور امنیت ملی و دولت ژاپن دارد.

ایــن نگرانیهــا در حالــی اســت کــه رئیسجمهوری امریکا برخالف همیشــه که در شبکه اجتماعی توئیتر فعال است، در دو روز اخیــر هیــچ اظهارنظــر مثبت یا منفی درباره تغییر لحن کره شمالی نکرده و وزیــر خارجــه او نیز بــه جای آنکــه افکار عمومی امریکا و جهان را از روند مذاکرات دو روزه خــود در پیونــگ یانگ با خبر کند، ترجیــح میدهد، یا ســکوت اختیــار کند یا موضعگیریهـ­ـای محتاطانه و کم داشــته باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran