Iran Newspaper

رد پای دالر در گرانی گوشت

«ایران» دالیل خروج گسترده دام زنده از کشور را بررسی میکند

- سهیال یادگاری خبرنگار

رئیــس اتحادیــه گوشــت گوســفندی میگوید صادرات گوشــت از جنوب به کشــورهای حاشــیه خلیــج فــارس و از غرب به عراق بهخاطر افزایش قیمت دالر موجــب کمبــود عرضــه در داخل شده است.

با ممنوع شــدن صادرات دام زنده از یک ماه پیش و واردات گوشت قرمز قیمــت آن بیــن 5 تــا ۸ هــزار تومــان کاهــش یافــت اما علــی اصغــر ملکی رئیس اتحادیه گوشــت گوســفندی در گفتوگــو با «ایــران» میگویــد با گران شــدن دالر، قاچــاق دام زنده از جنوب و غــرب کشــور بشــدت افزایــش یافته اســت. به گفته ملکی با فروش گوشت در کشورهای همسایه و گرفتن پول آن به دالر سود خوبی نصیب قاچاقچیان میشود.

گوشــت قرمــز با افزایــش تقاضا در آســتانه نــوروز امســال رونــد صعودی پیدا کــرد و افزایش قیمت کــه از نیمه اســفندماه ســال گذشــته شــروع شــد بعــد از نــوروز هــم پابرجا ماند و شــقه گوســفندی تــا کیلویی 55 هــزار تومان هم عرضه شد. ■ صادرات دام زنده ممنوع است

حمیــد ورناصــری مدیرعامــل شرکت پشتیبانی امور دام در گفتوگو بــا «ایــران» میگویــد بــرای تعدیــل قیمــت گوشــت صــادرات دام زنــده از یــک مــاه پیــش ممنــوع شــده و این ممنوعیــت بر کاهش قیمت تأثیرگذار بــود. بــه گفتــه ورناصــری بــا عرضــه گوشــت گوســفندی شرکت پشــتیبانی امــور دام بــه میادیــن و فروشــگاهه­ای زنجیره ای و شــبکههای مجــاز قیمت هــر کیلــو گوشــت مخلــوط گوســفندی بــه ۳۳ هزارتومــا­ن و گوشــت ران یــا شــقه به ۳4 هزار تومان کاهش یافت. ورناصری میافزاید که گوشــت عرضه شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام گوشت گوسفندی تازه است.

ورناصری کاهش قیمت گوشــت را از یک ماه گذشــته تاکنــون 7 تا ۸ هزار تومــان اعــالم میکنــد. او در پاســخ به این سؤال که قیمت گوشت در نقاطی از شهرها و در برخی قصابیها در حال حاضر کیلویی 55 هــزار تومان عرضه میشود آن را انکار نمیکند و میگوید ممکن اســت قطعه خاصی از گوشت ماننــد ماهیچــه و...گرانتــر از قیمــت معمول عرضه شود.

معــاون وزیــر جهــاد کشــاورزی بــا اشــاره بــه واردات گوشــت از اســترالیا، نیوزیلنــد، کشــورهای آســیای میانــه، روســیه ...و تأکیــد میکند بــا واردات و تولید داخــل هیچ کمبــودی در تأمین گوشت نداریم. ■ هشدار افزایش دوباره قیمت

بــا اینکــه مدیرعامــل شــرکت پشــتیبانی امــور دام هــر گونــه کمبــود و عرضــه گوشــت را رد میکنــد امــا رئیــس اتحادیــه گوشــت گوســفندی تأکیــد دارد بهخاطــر افزایــش قاچــاق و ســود خوبی کــه بهخاطــر گرانی دالر نصیــب قاچاقچیــا­ن میشــود کمبــود گوشت و دام زنده در میادین به چشم میخــورد. به گفته ملکــی دام زنده در جنــوب و از شــادگان به امــارات، قطر، کویــت، عمــان و از غــرب و مرزهــای باشــماق، شــاهین دژ و میانــدواب و پیرانشهر به عراق قاچاق میشود.

او میگویــد عرضــه گوشــت در میادیــن کــم اســت و بــه گفتــه خریــداران، چــون قاچاقچیــا­ن پــول را نقــد میپردازنــ­د عرضهکننــد­گان و فروشندگان ترجیح میدهند دام را به آنها بفروشند تا به متقاضیان داخلی.

ملکــی هــم تأیید میکند کــه از ماه گذشــته قیمت گوشــت کاهــش یافت و عــدد آن را 5 هــزار تومــان عنــوان میکنــد. او میگویــد انتظــار ما کاهش قیمت تا ۰۱ هزار تومان بود اما با ادامه قاچاق کاهش قیمت در 5 هزارتومان متوقــف شــد و از هفته پیــش دوباره با افزایش قیمت مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه گوشــت گوســفندی میگویــد بــا توجــه بــه در پیــش بودن عیــد قربان مــا در جلســه ای با حضور مســئوالن وزارت صنعــت، معــدن و تجارت هشــدار کمبود و گرانی گوشت را دادیم و اگر روند قاچاق ادامه داشته باشــد کمبود کامالً احســاس میشود. بــا ادامه خروج غیر قانونــی دام زنده، قیمت گوشــت قرمــز بیرویــه در بازار بــاال مــیرود و انتظار مــیرود تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود تا در پایــان مرداد همزمان بــا عید قربان با کمبود دام و افزایش چشمگیر قیمت در بازار روبهرو نشویم.

ملکــی گفــت: بــا کاهــش قیمتها الشــه در میادیــن کیلویــی ۱۲ تــا 5.۲۲ هزار تومان فروخته میشد اما از هفته پیش قیمت الشــه به کیلویی 5۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran