Iran Newspaper

خاموشی های بی برنامه اینترنت کشور را دچار اختالل کرد

مســئوالن اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های اینترنتی در گفت و گو با «ایران» :

- سوسن صادقی خبرنگار

این روزها بـــا افزایش ناگهانـــی گرما در کشور شاهد خاموشـــیه­ای غیرمنتظره بودیـــم بهطوری کـــه قطع بـــرق بدون برنامهریزی باعث شد برق سایتهای برخـــی اپراتورهــ­ـای تلفـــن همـــراه و شرکتهای اینترنتی دچار مشکل شود و این مشکل نارضایتی را در بین مشترکان شـــبکه اینترنـــت تلفن همـــراه و ثابت به وجـــود آورد. در پی بروز این مشـــکل، خبرنگار «ایران» به ســـراغ اپراتورهای تلفـــن همـــراه و شـــرکتهای دارنـــده پروانـــه ارتباطات ثابت رفـــت تا بداند خاموشیهای غیرمنتظره چه مشکالتی را بـــرای تجهیـــزات و ســـرویس دهی اپراتورهــ­ـا و شـــرکتهای ارائـــه دهنده اینترنت به همراه داشته است.

دشوارشدنار­ائهخدماتبا­قطعیبرق

احمدرضا نخجوانـــی مدیر عامل یکی از دارنـــدگا­ن پروانه ارتباطـــا­ت ثابت در این خصوص به «ایران» گفت: با قطعی برق، شرکتهایی که شبکه آنها و تجهیزات شان روی مراکـــز مخابراتی نصب اســـت، دچار مشکل در ســـرویس دهی و خدماترسانی به مشترکان خود نمیشوند.0۹ تا5۹ درصد شـــرکتها نیز تجهیـــزات شـــان روی مراکز مخابراتی نصـــب اســـت و از آنجایی که در مراکز مخابراتی برق اضطراری وجود دارد و میتوانندبر­قخودراازژن­راتورهاتأم­ینکنند بنابرایـــ­ن قطعی برق روی ســـرویس دهی شرکتهایاین­ترنتیتأثیر­منفیندارد.

وی افـــزود: البتـــه بایـــد گفـــت ممکـــن اســـت قطعی برق روی دیتاسنترها­ی این شـــرکتها که تجهیـــزات شـــان روی مراکز مخابراتی نصب است، تأثیر منفی بگذارد و با قطعی برق دچار مشـــکل شوند چرا که دیتاســـنت­رها هم به گونهای ساخته شدهاند که با برق اضطـــراری و برقی که از ژنراتورها تأمین میشود کار میکند از اینرو بسیاری از شـــرکتها که بـــرق اضطـــراری را تدارک میبینند این بخش نیز با قطعی برق دچار مشـــکل نمیشـــود و میتواند به سرویس دهی و ارائه خدمات به مشترکان خود ادامه دهد.

نخجوانی با بیان اینکـــه درحقیقت کار شرکتهای اینترنتی که تجهیزات آنها روی مراکز مخابراتی نصب نیست ، با خاموشی بسیار دشوار میشـــود، گفت: اعالم برنامه قطعی برق و خاموشـــی روی این بخش از شرکتهایاین­ترنتیکهدار­ایخدماتدهی در گستره وسیعی هستند نیز تأثیری ندارد، چرا که شرکتی مانند شرکت ما تجهیزاتش در هزار نقطه، خارج از مرکز مخابراتی است بنابرایـــ­ن برای این شـــرکتها قطعی برق بسیار دردسرساز است و باید با ژنراتورهای سیارمدیریت­کرد.

وی با اشاره به اینکه شاید عدهای بگویند حال که شرکت برق برنامه قطعی را اعالم کرده اســـت میتوان بحث قطعی برق در مراکزی که خارج از مراکز مخابراتی اســـت را نیز مدیریت کرد، گفـــت: در واقع این کار امکان پذیر نیســـت چرا که اگر قطعی برق شـــامل 5 یـــا 10 نقطه از شـــهر بـــود، امکان داشـــت بـــا ژنراتورهای ســـیار برقرســـان­ی را انجـــام داد در حالـــی کـــه فقـــط در هفته گذشته 51 نقطه دچار قطعی برق شد و در چنین شرایطی باید گفت مگر شرکتهای اینترنتی چند ژنراتور برق ســـیار دارند تا به این 51 نقطه از شهر ارسال کنند.

این فعال بـــازار اینترنت در ادامه افزود: البته ایـــن مراکز بـــرق یو پی اس یـــا باتری دارد ولی آنها نیز به شـــارژ شدن نیاز دارند و بعد از مدتی برق آنهاهم تمام میشـــود و از آنجایی که در نهایـــت 5 تا 6 ژنراتور برای مواقـــع اضطراری موجـــود اســـت از اینرو مدیریـــت بهینه را در این شـــرایط ســـخت و دشـــوار کرده اســـت و به نوعـــی باید گفت شـــرکتهای­ی که بهدنبال ارائـــه خدمات و ســـرویس کامل به مردم هســـتند با سختی روبه رو میشوند و عمالً با گستردگی قطعی برق در مناطق امکان سرویس دهی کامل وجود نـــدارد تنها کاری که میتـــوان انجام داد شـــارژ یو پی اسها به اندازه 30 دقیقه و رفتن به منطقه بعدی است و این کار بسیار سختیاست.

محمدرضا کریمی رئیس هیأت مدیره یکی دیگر از شـــرکتهای اینترنتـــ­ی نیز به «ایران»گفت:شرکتهایاین­ترنتیمعموا­لً برای مواقع قطع برق و شـــرایط اضطراری پیشبینیهای الزم را انجام میدهند ولی آن هم دارای محدودیتهای­ی اســـت، چرا که همه جا اســـتفاده از باتـــری دیزل وجود ندارد و باید از باتری اســـتفاده شـــود، باتری هم ظرفیت محـــدودی دارد و بعد از پایان ظرفیـــت ســـرویس خود بـــه خـــود down میشود.

محمدرضـــا کریمـــی بـــا بیـــان اینکـــه اصلیترین مشـــکلی که وجود دارد، بحث خنک کردن تجهیزات است که به cooling معروف است، افزود: شرکتهای اینترنتی معموالً برای تجهیزات خـــود از یو پی اس اســـتفاده کرده و برق الزم را برای تجهیزات خـــود فراهـــم میکننـــد اما ایـــن تجهیزات بهصورت پراکنـــده در مکانهایی از کشـــور قرار دارد و همه جا امکان اســـتفاده از دیزل بـــرق را نداریم و خنک کردن تجهیزات نیز از مـــدار خارج میشـــود و اگر بعـــد از مدتی نتوانیم تجهیزات را خنک کنیم، دستگاهها وقتـــی درجه حرارت شـــان از حـــدی باالتر برود بهصورت خودکار خاموش میشوند. از ســـوی دیگر برخی تجهیزات نمیتوانند خودبـــه خـــود خامـــوش شـــوند بنابرایـــ­ن تجهیـــزات آســـیب میبینند و شـــرکتها متضررمیشون­د. اعالمبرنام­هخاموشیومد­یریتبهینه امیر کیهان مسئول ارتباط با رسانههای اپراتـــور اول دربـــاره تأثیر قطعـــی برق روی اپراتورها و اعالم برنامه قطعی برق از سوی شرکت نیرو به «ایران» گفت: گزارشی مبنی براینکه با قطعی بـــرق اینترنت این اپراتور قطع شده اســـت دریافت نکردهایم چرا که در صورت قطعی بـــرق نیز برق اضطراری برایدستگاه­هافراهمبود­هاست.

ویافزود:بهطورقطعاع­المبرنامهر­یزی قطعی برق در مناطق تهران و شهرستانها میتواند به ارائه خدمات بهتر منجر شـــود. اختالالت در برخی اپراتورها ناشی از قطعی برق غیرمنتظـــ­ره و به احتمـــال زیاد اتمام برق باتری و نبود ژنراتور برق در آن منطقه بوده است. بههر حال باتریهای تجهیزات اپراتورهــ­ـا تنها یـــک یا دو ســـاعت میتواند برق تجهیزات را تأمین کند و وقتی به اتمام میرسد، اینترنت مشترکان آن منطقه نیز دچار اختـــالل و قطعی میشـــود بنابراین اگر اپراتورها و شـــرکتهای اینترنتی بدانند که چـــه زمانی و در چه منطقهای برق قطع خواهد شـــد میتوانند پشتیبانیها­ی الزم و بیشتریرافر­اهمکنند.

علی حق پرست کارشـــناس ارتباطات یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه کشـــور نیز بـــه «ایـــران» گفت: وقتی شـــرکت نیرو برنامهقطعی­برقرااعالم­میکند،اپراتورها میدانند چه زمانی و کجا و به چه مدت برق قطعمیشودبن­ابراینمیتو­انندبرنامه­ریزی بهتری داشته باشند و پشتیبانی مؤثرتری را ارائه دهند تا مشترکان تلفن همراه اپراتورها دچارنارضای­تینشوند.

حق پرست با بیان اینکه باتریهایی که برای تجهیزات اپراتورهــ­ـا بهکار رفته، دارای محدودیت زمانی اســـت، افـــزود: اگر مدت خاموشی و قطع برق منطقه از میزان انرژی باتریها، طوالنیتر شود انرژی آنها به پایان میرســـد قطعاً نمیتوانند برق تجهیزات را تأمیـــن کننـــد در این میان نیاز اســـت که اپراتورها برق سیار را از طریق موتور و ژنراتور بـــرق به منطقه اعـــزام کرده و بـــرق الزم را تأمین کنند.وی در ادامه افزود: از سوی دیگر تجهیزات اپراتورها نیز در یک شهر پراکنده اســـت و یک بخش از تجهیـــزات در غرب و بخشی دیگر در شرق شهر قرار دارد بنابراین وقتی برق بدون برنامهریزی و اعالم قبلی و بهصورت غیرمنتظره قطع میشود امکان تأمین برق تجهیزات و شارژ باتریها دشوار میشـــود. حال که زمانبندی خاموشـــیه­ا اعالم شده بهتر میتوان پشتیبانی کرد و اگر اپراتور احساس کند در فالن منطقه قطعی برق طوالنی اســـت و باتریها کفاف تأمین انرژی دســـتگاه را نمیدهد، ســـریع ژنراتور ســـیار به منطقه اعزام میکند تـــا باتریها را شـــارژ کند. کارشـــناس ارتباطـــا­ت یکی از اپراتورهای کشور با بیان اینکه شرایط زلزله

و بحران نیســـت که شرکت برق برنامه را با تأخیراعالم­کردهاست،گفت:قطعاًشرکت نیرو میداند که چـــه روزی و چه زمانی و در کدام منطقه مصرف برق افزایش مییابد و میخواهد بـــرق آن منطقـــه را قطع کند بنابراین وقتی همه چیز از پیش مشـــخص اســـت، بنابراین براحتی میتواند برنامه را از طریق رســـانهها اطالعرسانی کند. با این اطالعرسانی شرکتها نیز میتوانند از قطع خدمات خـــود که به برق ارتباط مســـتقیم دارد، جلوگیـــری کنند.حـــق پرســـت اعالم نکردن برنامه خاموشـــیه­ا از سوی شرکت برق را به ضرر شـــرکتها دانســـت و افزود: با قطعی ناگهانی ممکن اســـت دستگاهها و تجهیـــزات اپراتورها صدمـــه ببینند و این خود به اقتصاد کشـــور ضربه میزند وقتی یک دســـتگاه و تجهیزاتی از رده خارج شـــد باید ارز اختصاص یابد و دستگاه وارد کشور شود. وقتی میتوان با اعالم یک برنامه، به مردم بهتر خدماترســـ­انی کرد و از ســـوی دیگرجلویضر­روزیانراگر­فت،چراتاکنون تعلل صورت گرفته است. باید شرکت نیرو حداقل به شرکتها، نهادها و ارگانهایی که به مردم خدمات ارائـــه میدهند و با قطع

برق، ارائه خدمات به مردم دچار مشـــکل میشود، برنامه خاموشی را اعالم میکرد.

گفتنـــی اســـت شـــرکت توانیـــر جدول خاموشـــی هـــا را در این هفته منتشـــر کرد اما خاموشـــی ها طبق جداول منتشر شده اعمـــال نمـــی شـــود. یکـــی از مطلعین در شـــرکت توانیر دراین باره به «ایران» گفت: در هفته گذشـــته با اجرای خاموشـــی های بدون برنامه شاهد اختالل در تلفن همراه و اینترنت بودیم که خوشـــبختا­نه با انتشار جدول از سوی شرکت توانیر این اختالل ها بهحداقلممک­نرسیدهاست.

وی در ادامـــه دربـــاره اینکـــه چـــرا خاموشی ها مطابق جدول اجرا نمی شود، نیز گفت: این جدول تنها آماده باش است و اگـــر مصرف بـــرق در مناطقی کـــه اعالم شده است افزایش یابد، برق منطقه قطع خواهد شد. البته باید گفت با تغییر ساعات کاری در ســـازمان های دولتی صرفه جویی بسیاری در مصرف برق شـــاهد بوده ایم تا آنجا که 0051مگا وات در 16 اســـتان کشور و 300 مگاوات در استان تهران صرفه جویی صورت گرفته اســـت از این رو کمتر شـــاهد قطعیبرقهست­یم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran