Iran Newspaper

تأمینآهن، چالش پیشروی ساختوساز مناطق زلزله زده کرمانشاه

- زهره‌افشار خبرنگار

هــر چنــد تاکنــون 34 هــزار تــن آهــن بــرای مناطق زلزلــه زده تأمین شــده اما اســتاندار کرمانشــاه تأمیــن آهــن ارزان قیمــت را بزرگترین چالــش پیشروی ســاخت و ســاز در ایــن مناطــق میداند. بهدنبال افزایش قیمــت آهن و مصالح ســاختمانی، مردم در مناطــق زلزله زده نگــران ادامه روند ســاخت و ســاز در این مناطقهستند.

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه در گفتوگــو با «ایــران» تصریح کرد: بنا داریــم 11 هــزار و 500 تــن آهن با قیمت ســال 96 بــرای تکمیــل ساختوســاز مناطق زلزله زده تأمین کنیم که تاکنون 2هزار و 800 تن آن به دســتمان رســیده و امیدواریــ­م با رایزنــی بتوانیم بقیه این میزان را نیز تأمین کنیم تا خللی در روند بازسازی وارد نشود. از این هفته پرداخت کمــک باعــوض و اعطــای تســهیات ارزانقیمــ­ت که دولت در اوایل شــهریور مــاه بــرای کمــک بــه مــردم و بهمنظور اتمــام ســاخت و ســاز واحدهایشــ­ان مصــوب کــرده بــود، آغــاز میشــود. بــا پرداخت این مکمل روســتاییا­ن مناطق زلزلــه زده 54میلیــون تومان تســهیات بازســازی و 13 میلیــون تومــان کمــک باعوض دریافت میکنند.

در همیــن حــال «رضــا خواجــهای» رئیس ســتاد بازســازی مناطق زلزله زده کرمانشاه نیز در گفتوگو با «ایران» اعام کرد: اعطای تســهیات جدیــد میتواند بر ســرعت بازســازی بیفزاید. از 12 هزار و 500 واحد روستایی خسارت دیده که باید بازســازی میشد، ســقف بیش از 21هزار واحــد زده شــده و در مرحله نــازک کاری قــرار گرفتــه و میتوانــد ســرپناهی بــرای خانواده روستاییان در آستانه فصل پاییز و کشــت و کار کشــاورزان باشــد. از 8هــزار واحد شــهری احداثی نیز تاکنــون 4 هزار واحــد در مرحلــه اســکلت زنــی و 5هزار و 800 واحــد درمرحلــه اجــرای بتــن و فونداسیونه­ستند.

وی همچنیــن در خصــوص گایــه برخی از شــهروندان ســرپل ذهاب برای جابهجایــی کانکسهــا گفــت: در بحــث ســاماندهی اســکان موقــت مقــرر شــده کانکسها از معابر عمومی به جلوی در منازل هرکســی که ساخت و ساز میکند، منتقلشود.

رئیسستادبا­زسازیمناطق­زلزلهزده کرمانشــاه تصریح کرد : از 53هزار واحد احداثی نوع اول و دوم که شامل روستایی و شهری میشــود تاکنون 33هزار و 700 واحــد پی کنــی شــده ، 24 هــزار واحد در مرحله اســکلت زنــی، 18 هــزار واحد در مرحله اجرای ســقف و 10 هزار واحد نیز در مرحله نصب در و پنجره هستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran