Iran Varzeshi

ماراتن حرف و حدیث

-

دوي بينالمللــ­ي پارس بــدون اينكه مقدمه زيــادي برايــش چيده شــود، برنامه ريزي شــد اما در فاصله دو روز مانده به اين مســابقه ســر و صداي زيادي راه انداخــت تا اينكه باالخره ديروز در تهران برگزار شــد. اين مســابقه در مسيرهاي ‪21 01،‬ و 42 متر برگزار شــد اما بيشتر از اينكه مسابقه و نفرات شركت كننده مورد توجه باشند، حواشي اين مسابقه، دوي بينالمللي تهران را زير ســوال برد و اين پرســش را پيش روي مسووالن فدراســيون قــرار داد كه اصرار بــه برگزاري اين مسابقه با اين شــرايط منطقي بوده يا اينكه بهتر بوده، مدتي برنامهريزي دقيق تري صورت گيرد و بعد نسبت به برگزارياش اقدام ميشد؟

اولين مســالهاي كه باعث شــد برخي از اين مســابقه فرصتــي فراهم كنند بــراي خنديدن و برخي ديگر نقدهاي تند را به نفر اول فدراســيون وارد كنند، مسير مسابقه بود. عدهاي اين مسير را با مســير ماراتنهاي بزرگ مقايسه كردند با اين محور كه در ماراتنهاي بــزرگ دنيا مثل ميالن، تالش ميشود همه زيبايي آن شهر به نمايش در بيايد اما در ايران مســيري انتخاب شده كه در آن دوندههــا فقط برج آزادي را ميبينند و از كنارش عبور ميكنند كه البته اين مســير ديروز ترافيك زيادي را بــه اين منطقه تحميل كــرد. در مورد مسير، مســائل ديگري هم پيش آمد. مثل تغيير مسير بانوان كه البته رييس فدراسيون تاكيد كرد تغييري اتفاق نيفتاده اما عدهاي از بانوان معترض شــدند كه اين چه مســابقه «ماراتن»ي است كه بانــوان بايد دور درياچــه آزادي بدونــد. همين موضوع باعث شــد تا ديروز تعــدادي از بانوان با دويدن در شهر به برگزاري دوي بينالمللي پارس در محدوده درياچــه آزادي اعتراض كنند. بانوان بايد عصر ديروز در دوي 10 كيلومتر دور درياچه آزادي مســابقه ميدادند در حالي كه مسير اصلي استاديوم آزادي، ميدان آزادي، دهكده المپيك و برعكس بود و همين موضوع گاليه دختران و زنان دونده را در پي داشت.

در كنار اين مســاله، بــي نظميهايي كه در طول مســابقه ديده شد، نيز از ديگر مواردي است كه با توجه به حضور دوندههاي خارجي، ميتواند بــراي ايــران پيامدهايي منفي داشــته باشــند. بــراي مثال ورزشــكارا­ن در حالي بــه خط پايان ميرســيدند كه هر كدام از آنها خود را به بخشي از مجموعه ورزشي آزادي ميرساندند تا استراحت كنند. اين درحالي بود كه براي آنها ســالن كشتي مهيا شــده بود اما اين ورزشكاران اطالعي از اين موضوع نداشتند.

مبلغ ورودي براي هر ورزشكار 100 هزار تومان در نظر گرفته شده و قرار بود به هر كدام از آنها يك لوح يادبود، تيشــرت و مدال اهدا شود كه در بسته برخي از ورزشكاران اين مدال ديده نميشد.

ضمن اينكه در طول مسير مسابقه هيچگونه عالئمــي از برگــزاري اين رويداد ورزشــي وجود نداشت كه اين موضوع نشان ميدهد اطالع رساني الزم در سطح شهر صورت نگرفته بود.

مساله بيمه ورزشكاران هم در نوع خود جالب توجه بود بــه طوري كه كارت بيمــه دوندهها روز 17 فروردين ماه صادر شــده و روي آن عنوان شده كه ســه روز پس از صدور، دوندهها ميتوانند از آن استفاده كنند در حاليكه مسابقه ديروز برگزار شد.

اينها بخشــي از مواردي اســت كه در دوي بينالمللي ماراتن پارس ديده شــد كه اگر از قبل برنامهريزي بهتــري صورت ميگرفت، شــايد از ميزان اين حواشــي كاسته ميشــد اما اين اتفاق نيفتاده و همين باعث شده تا به جاي اينكه فوايد برگزاري يك مســابقه بينالمللــ­ي در ايران ديده شــود، بيشتر كم و كاستيها به چشم بيايد. به هر حال فدراســيون قصد دارد برگزاري اين رويداد را ادامه دهد كه اگر شــرايط هم فراهم باشد و سال آينده هم قرار به برگزاري باشــد، به نظر ميرسد در اهــداف و برنامــهاي كه چيده ميشــود بايد برنامهريزي بهتري صورت گيرد. رييس فدراسيون دووميداني در يكي از مواردي كه بهعنوان اهداف اين رقابتهــا عنوان كرده، گفتــه كه ميخواهد مردم با دووميداني آشنا شوند در حاليكه به نظر نميرســد كسي باشــد كه دووميداني را نشناسد بلكه بايد اطالع رســاني بهتري صــورت گيرد، تا مردم براي تماشاي اين مسابقه ترغيب شوند.

با ايــن حال بايد ديــد در ادامــه اين روند، دوي بينالمللــ­ي پــارس تهران، چه سرنوشــتي پيدا ميكند و آيا اين دوره، مقدمهاي اســت براي رقابتها ديگر؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran