Iran Varzeshi

دوناروما تمام شد

- سوزی کامپاناله ‪Susy Campanale‬

درســت چنــد هفتــه بعــد از آنكه همگي زيبايي يك عمر بازي فرانچســكو توتي با پيراهــن رم را با تمام وجود حس كرديم، با تناقضي آشــكار مواجه هستيم و درك ميكنيم كــه آدمهاي اين ورزش چقدر ميتوانند ســخت و متفاوت باشند؛ جانلوييجــ­ي دونارومــا نپذيرفته قرارداد جديدي با ميالن ببندد.

ميالن ديگر چه ميتوانســت بكند؟ هيچ. او وقتي 16 ســال داشت از آكادمي به تيم اول آمد، تبديل به يك سوپراســتا­ر شــد و اين شــانس را به دســت آورد كه در 18 ســالگي چند بازي براي تيم ملي ايتاليا انجــام دهد. به او پيشــنهاد دادند كه با دســتمزد ســاالنه 4/5 ميليون يورو در سنســيرو بماند در تيمــي كه به نظر ميرسيد عاشــقش اســت. اگر تنها يك عنصر باشــد كه نتوانيم مقصرش بدانيم، مديريت ميالن است.

آسانترين كسي كه ميتوانيم انگشت اتهام را به سويش روانه كنيم، مينو رايوال است كه نقشــش در پانتوميم را به خوبي هر چــه تمامتر اجرا ميكند، شــبيه پول نقد اســت و تصويري كه بــه ذهن متبادر ميكند، مثل اين است كه پيتزاي دونفره را تكي ميخورد و روي پيراهنش ســس ريخته. البته تا به حال كســي او را با سس روي پيراهن نديده اما رايوال با لكه ســس آميخته است، بخشي از فلسفه وجودياش شده.

آدريانو گالياني بهعنوان مدير اجرايي ميالن ويژگيهاي زيادي نداشت اما بهترين آنها دوســتي خوبش با رايوال بود و به اين ترتيب ميتوانست تيم را از وسوسههاي او حفظ كند. با آن همه ديديم چطور رابطه دوســتانه هواداران را با امثــال پل پوگبا، ماريــو بالوتلي و زالتان ابراهيمووي­چ خراب كرد. هشــدار به طرفــداران يوونتوس؛ او مدير برنامههاي مويزه كين اســت و بايد خودتان را براي يكي از همين ســناريوها آماده كنيد.

البته خيلي آسان اســت. رايو چهره منفوري اســت، همه اين را ميدانند و اين بخشــي از قدرت او اســت. اصال به همين دليل اســت كــه خيلي از بازيكنــان او را استخدام ميكنند. دوناروما 18 سال دارد اما با اين ســن و ســال خيلي پخته است و تكليفــش را بــا خودش روشــن كرده. اجــازه بدهيد وانمود نكنيم كــه رايوال او را شستشــوي مغزي داده و مجاب كرده. جيجيو ميداند چه ميكند درســت چند هفتــه بعــد از آنكه عالمت باشــگاه روي پيراهنش را بوسيد.

فوتبال يك تجارت اســت اما راههاي ديگري براي انجام كارها هست و دوناروما به سراغ غلطترين شــكل ممكن رفت. او رايــوال را براي اين كار كثيف فرســتاد و حداقل نخواســت كه تصميمش را رودررو به مديران ميالن اعالم كند. وقتي هواداران اشــتياق و انگيزه نشــان دادند سكوت و وانمود كرد كه مراقب رنگ روسونري است بيش از هر چيز ديگر و وقتي همه چيز را به هم ريخت كه باشگاه با سرمايه گذاري قوي ســعي در بازگشت به روزهاي اوج را داشت.

ميتوانست يك ســال منتظر بماند. هوشــمندان­هتر بود، راســتش اينطور بهتر ميتوانســت جايگاه خــود را تثبيت كند و ســود كالنــي از فروشــش بــه ميالن برساند. منچســتريو­نايتد، رئال مادريد يا منچسترســي­تي با رضايــت 100 ميليون يورو ميدادند، او تازه 19 ســاله ميشود و آن موقع ميتواند انتخاب كند كه كدام راه براي ترك اين تيم بهتر است.

به آن هواداران ميــالن كه ميگويند مسالهاي نيست چون ما آلساندرو پليتزاري را داريم، بايد بگويم، نه نداريد. او در ضربات پنالتي نيمهنهايي جام جهاني زير02 ســال دو پنالتي را گرفت اما در طول مســابقات هيچ وقت در تركيب اصلي نبود و در همان بازي هم پراشتباه بود. همانطور كه خيليها قبل از ايــن گفتهاند، دونارومــا فنيترين دروازهبان نيســت، بهعنــوان نمونه كار با پايش وحشــتناك است اما اعتماد به نفس فوقالعادها­ي دارد كه براي اين پست حياتي و در اين سن و سال بينهايت نادر است.

ميــالن گــذر ميكند. «شــيطان» ميغــرد و مارها را كنــار ميزند. دوناروما آينده درخشــاني در پيــش دارد اما ديگر هرگــز و در هيــچ تيم ديگــري او اينقدر محبوب نخواهد بود.

منبع: فوتبال ايتالیا مترجم: سیدعلي بلندنظر

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran