Iran Varzeshi

سلطانيفر:پوليبهسرخا­بيهانميدهي­م

نسبت به فساد در فوتبال به شدت حساس هستیم

-

مســعود ســلطانيفر وزير ورزش و جوانان جلســهاي را با نمايندگان مجلس برگزار كرد. ســلطانيفر بعد از اســتماع نظرات نمايندگان حاضر در جلسه اينطور حرف ميزنــد: «در اين جلســه مطالب خوبي بيان شــد كه البته اين موضوعات بخشــي از مسائل و مشــكالت ورزش و جوانان كشور اســت. دولت هيچ كمكي به صورت مســتقيم يا غيرمستقيم به دو تيم فوتبال استقالل و پرسپوليس نداشته اســت. از حمايت مجلــس در خصوص احــكام مندرج در برنامه ششــم تشــكر ميكنم زيرا اين حمايتها بسيار خوب و گره گشاي مشكالت ورزش كشور است.»

وزير ورزش و جوانــان حرفهايش را اينطور ادامه ميدهد: «هيچ ابزار و ساز و كاري در كشور نداريم كه بتوان با صرف زمان 90 دقيقه در فوتبال يا يك مسابقه كشــتي يك ملت را خوشحال كرد و اين شادي قابل قياس با سرمايهگذار­ي انجام شــده نيســت؛ با صعود به جــام جهاني يك ملت خوشــحالي ميكند و احساس ســربلندي و افزايش غــرور ملي از نتايج اين موفقيت است.»

ســلطانيفر با بيان اينكه اختصاص 27 صــدم درصــد از ماليات بــر ارزش افزوده امكان بســيار خوبي است كه اگر در دو برنامه پنج ساله از آن منتفع شويم ميتوان در 10 ســال مشــكالت را حل كرد، معتقد است: «با اين امكان ميتوان 4 هزار پــروژه نيمه تمــام را كه به 10 هزار ميليارد تومان بودجــه نياز دارد به سرانجام رساند و پس از آن به حمايت از هياتهاي ورزشي بپردازيم.

وزير ورزش و جوانــان با بيان اينكه عــالوه بر مشــكالتي كه 4 هــزار پروژه نيمه تمام ايجــاد كرده در چند ماه اخير با ســونامي احكام قضايــي عليه وزارت ورزش و جوانان مواجه هستيم، ميگويد: «موج وحشــتناكي در چند مــاه اخير با صدور احكام قضايــي عليه وزارت ورزش و جوانان صادر شده كه بايد مبلغ زيادي را براي اين احكام بپردازيم. اگر مجبور به پرداخت اين رقمها شــويم، به اين معني اســت كه وزارتخانه را تا يكســال آينده تعطيل كنيــم. نحوه توزيــع 60 درصد از درآمدهاي حاصــل از محل 27 صدم درصد از ماليات بر ارزش افزوده توســط نمايندگان مشــخص شده اســت، براي تخصيص مابقــي اين درآمدهــا اولويت ما پروژههاي نيمه كارهاي اســت كه 70 درصد پيشــرفت داشــتهاند. در استانها بــراي توزيع اين مبالغ كميتهاي شــامل معاون عمراني اســتاندار، مديركل ورزش و جوانان اســتان، رييس سازمان برنامه و بودجه استان و مديركل آموزش و پرورش استان تشكيل ميشود. تقاضاهاي فراواني براي دريافت مبالغ وجود دارد، رقمي كه در اختيارمان قرار دارد، محدود است و در اين زمينه انتقاداتي بر ما وارد ميشود.»

سلطانيفر اشــارهاي به موضوع ادغام ســازمان ملــي جوانــان و وزارت ورزش دارد: «در ســال 89 از ادغام دو ســازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان، وزارت ورزش و جوانان تشــكيل شــد كه در اين مدت تشــكيالت مناســبي وجود نداشت. در 7 ماهي كه من بهعنــوان وزير ورزش و جوانان فعاليــت كردم در زمينه تصويب اليحه قانون اهداف، وظايــف و اختيارات وزارت ورزش و جوانــان در هيــات دولت اقدام كرديم و ايــن اليحه به مجلس آمد امــا پس از آن موضوع تفكيك وزارتخانه و احيای ســازمان ملي جوانان مطرح شد. ما مطيع تصميم نظام در اين زمينه هستيم، فكر ميكنم حل شدن مشكالت جوانان از طريق معاونت رياســت جمهوري، سرعت بيشتري خواهد داشت و اميدوارم با احيای ســازمان ملي جوانان مشكالت جوانان در اين سازمان به درستي پيگيري شود.»

وزير ورزش و جوانان با اشاره به عدم عدالــت توزيع امكانات ورزشــي پيش از انقالب و تالش جمهوري اســالمي ايران براي توزيع عادالنه امكانات ورزشــي در سراسر كشــور ميگويد: «قبل از انقالب فقط يك اســتاديوم صد هــزار نفري در تهران وجود داشت. در حالي كه كارنامه جمهوري اســالمي ايران در زمينه ايجاد امكانات ورزشــي و توســعه متــوازن در سراسر كشور بسيار خوب است. استاديوم 75 هــزار نفــري نقش جهــان اصفهان، استاديوم 50 هزار نفري شيراز، استاديوم 50 هــزار نفري يادگار امــام (ره) تبريز، اســتاديوم 50 هزار نفري غديــر اهواز، اســتاديوم 30 هزار نفري ثامن مشهد و در حدود 20 مركز اســتان استاديومها­ي 15 هزار نفره احداث شــده كه قابل بهره برداري هســتند، همچنيــن حدود 37 اســتاديوم نيمه كاره 5 هزار نفري نيز در حال تكميل هستند. بايد بتوانيم امكانات بيشتري به استانهاي محروم اختصاص دهيــم كه بــراي مثال شهرســتانه­اي اطــراف تهران از لحاظ امكانات ورزشــي نيازمند توجه بيشتري هستند.»

سلطانيفر در خصوص موضوع فساد در فوتبال معقتد است: «نه اينكه مسائل پشــت پرده، فســاد و زد و بنــد در اين ورزش وجود ندارد اما بايد توجه داشــت كل گردش مالــي فوتبال در ليگ برتر و دســته يك 500 تا 600 ميليارد تومان اســت كه اگر 20 درصد آن را آغشــته به فســاد بدانيم مبلغي حدود 70 تا 80 ميليارد تومان ميشود اگرچه فساد نبايد 70 تا 80 ريال هم باشد و به شدت به اين موضوع حساس هستم. با تشكيل كميته مبارزه با فساد در فوتبال مخالف هستيم، اميدوارم كميته صيانت از اصول و مباني اخالقي در ورزش را فعال كنيم و با حضور نمايندگان دستگاههاي قضايي، انتظامي و اطالعاتي، نظارتي بر سالمســازي فوتبال داشته باشيم.»

او بــا بيــان اينكه دفتر نظــارت بر طرحهاي عمراني وزارت ورزش و جوانان 3 سال تعطيل شــده بود، ميگويد: «در اين مدت بخشي از ســاخت و سازها در شــركت توســعه و بخش ديگري در يك حوزه معاونت غير مرتبط اداره ميشــد، كه ما دفتر نظــارت بر طرحهاي عمراني وزارت ورزش و جوانــان را احيــا كرديم، اميدوارم روند تكميل پروژههاي نيمه كاره تسريع يابد. تعدادي از فدراسيونها­ي ما نابســامان­يهاي زيادي دارند. 20 ســال پيش آرزو داشــتيم در ايران يك گيم را از تيمهاي كره يا ژاپن بگيريم ولي امروز تيــم اميد واليبــال ايران قهرمان آســيا ميشود و تيم ملي نيز جزو 12 تيم برتر جهان و در حال رقابت است.»

ســلطانيفر اظهار اميــدواري كرد وزارت ورزش و جوانــان در بخش ورزش همگانــي و قهرماني موفــق عمل كند: «هدف ما موفقيت در بازيهاي آســيايي 2018 جاكارتا و 2020 توكيو اســت تا يك نتيجه تاريخي را ثبت كنيم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran