Iran Varzeshi

انوشیرواني: شوراي فني راهي است براي فرار مدیران از پاسخگویي

-

سرمربي سابق تيم ملي وزنهبرداري با بيــان اينكه وجود شــوراي عالي يا كميته فني در فدراســيون­ها يك امر ضروري است، ميگويد: «البته روساي فدراســيون­ها نبايد از اين ضرورت به سود خود بهره برداري كنند.»

ســجاد انوشــيروا­ني كه در زمان حضــورش در تيــم ملي وزنهبــردا­ري، تجربه مواجهه با كميته فني را به دست آورد، درباره ميزان كارآيي و شــرايطي كه كميتههاي فني بايد داشــته باشند، صحبت ميكند. او ميگويد: «شــوراي فنــي در فدراســيون­ها از بــزرگان و اســتخوان خردكردههــ­اي ورزش كــه از لحــاظ تجربي، فني، علمي و ســطح آگاهــي و دانــش تخصصي آن رشــته ورزشــي در حد عالي هســتند، تشكيل ميشود تا به واسطه تمامي محاســني كه دارند بتوانند تصميمات فني و درســتي را بگيرنــد كه در نهايت نتيجــه آن به نفــع تيمهــاي ملي در آن رشــته چه در عرصــه داخلي و چه در بعــد بينالمللــ­ي باشــد. همچنين شوراهاي فني ميتوانند با رهنمودهاي درست و خروجي فني قابل قبول چراغ راهي براي حركــت رو به جلو و ارتقاي دانش فني و عملياتي مربيان اســتاني و شهرستاني باشند.» نايب قهرمان وزنهبرداري جهان و المپيك ادامه ميدهد: «يكي از شوراهاي فني كه در مجموعه فدراســيون­ها راه اندازي شــد تا به اصطاح راهگشــاي مشكات و مســائل ريز و درشت فني باشد، شــوراي فني وزنهبرداري است كه متاسفانه هيچكدام از اين ويژگيها را ندارد و فقط از شــورا بودن نامش را يدك ميكشد. اين شورا خودشان هم در تصميم گيريها و مصاحبههايش­ان دچار تناقضگويي هستند و اين نشان ميدهد كه به آنها خط داده ميشــود زيرا خودشــان هم نميدانند كه حرف آخــر را در شــورا چه مرجعــي بيان ميكند. ايــن موضــوع را ميتوان به وضوح در مصاحبــه تك تك اعضا و يا حتي خود رييس فدراســيون ديد. به طــور مثال برخي از دوستان در مصاحبههاي خــود ميگويند شــورا تصميم گيرنده اســت اما رييس فدراسيون جــور ديگــر ايــن ادعــا را تكذيــب ميكند.» ســر مر بي ســابق تيم ملي وزنهبــردا­ري با اشاره به شوراي فني فدراسيون وزنهبــردا­ري بهعنوان يكي از شوراهاي فني كــه اســتقال و ماهيــت فنــي بودنش در تصميم گيريهاي مهم زير ســوال رفتــه، ميگويد: «مگر شوراي عالي فدراسيون وزنهبرداري، رييــس، دبير و عضو نــدارد؟ چطور ميشود با وجود حضور اعضاي قانوني شــورا، رييس فدراسيون، نايب رييس، دبير فدراســيون و مشاوران رييس در تمامي جلسات شركت كرده و استقال شــوراي فني را با دخالتهاي خود زير ســوال ميبرند؟ همين موضوع نشان ميدهــد كه رييس فدراســيون از نام شــورا بيشــتر به جاي اينكه براي حل و فصل مسائل و مشكات فني موجود در وزنهبرداري استفاده كند، در راستاي اجراي برنامههاي خود سود ميبرد.»

انوشــيروا­ني تاكيــد ميكنــد: «رييس فدراســيون در مصاحبه اخير خود صراحتا اعام كرد كه شــورا فقط بهعنوان مشــورت دهنده براي رييس فدراســيون تشكيل جلســه ميدهد و در نهايت اين رييس فدراســيون است كه بايد پاســخگوي اول و آخر تمامي اتفاقاتي باشــد كه در اين مجموعه رخ ميدهد! بنابرايــن اگر همين مطالب و مصاحبههــا را كنار يكديگــر بگذاريم، قطعــا به اين موضوع پــي ميبريم كه حتــي رييس فدراســيون هــم خيلي اعتقادي به شــوراي فني ندارد. چيزي كه من از شــوراي وزنهبرداري برداشت كردم ايــن بود كه رييس فدراســيون فقــط زماني كه قرار اســت تصميمات حساســي گرفته شــود و در نهايت او بايد پاســخگوي تبعــات بهوجود آمده مقابل افكارعمومي و مســووالن ورزش كشور باشد، پاي شورا را به ميان آورده و همه جا اعام ميكند تصميمي بوده كه شورا گرفته است و همه بايد به آن احترام بگذاريم. در صورتي كه حقيقت امر چيز ديگري است.»

او بــار ديگر روي عدم اســتقال شــوراي فنی وزنهبرداري نيز دســت ميگذارد: «ســوال مهــم در خصوص اســتقال شــوراي فنــي از رييــس فدراســيون ايــن اســت كــه چطور ميشــود شــما در جلســات مختلف اعام ميكنيد كه رييس فدراسيون به واسطه جايگاهش در شورا حق «وتو» دارد! حــال اين حق وتــو براي رييس فدراســيون كه خودش در جلســات بهعنــوان مدعــو حضــور دارد و حق راي دادن هــم ندارد چــه معني را به مخاطب انتقال ميدهد؟ پس در اينجا وظيفه و حق و حقوق رييس شورا چه ميشــود؟ همين موضــوع، يعني حق وتوي رييس فدراســيون بــه تنهايي عدم استقال شورا در تصميمگيريه­ا را اثبات ميكند و نشــان ميدهد كه شــوراي فني بيشــتر بازيچه اســت و تصميماتــش در جامعــه وزنهبرداري هيچ وجاهت قانونــي ندارد. اينكه يك عضو از شــورا يك بار حق راي داشته باشد و بار ديگر در جلسهاي كه رييس فدراسيون ميداند او نظري خاف راي وي دارد حق راي نداشــته باشــد، چه مفهومي دارد؟»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran