Iran Varzeshi

بيباك: سطح گرنداسلم چين از المپيك باالتر است

-

رقابتهاي اوزان ۸۶- كيلوگرم مردان و ۷۶- كيلوگــرم زنان در نخســتين دوره مسابقات گرنداســلم امروز شنبه در سالن «تاي هو» شــهر ووشي چين آغاز ميشود و ابوالفضل يعقوبي و ميرهاشــم حســيني بهعنوان نمايندگان ايران به مصاف حريفان خود ميروند.

ايــن رقابتها به صورت ســري انجام ميشود كه در سري اول زهرا پوراسماعيل در بخش بانوان نماينده ايران بود كه هفته گذشته به كار خود پايان داد اما رقابتهاي ســري دوم امــروز و در اوزان وزن ۸۶كيلوگرم مردان و ۷۶- كيلوگرم زنان برگزار ميشــود. در ۷۶- بانوان تيم ايران نماينده ندارد امــا ابوالفضل يعقوبي و ميرهاشــم حســيني نمايندگان ايــران در وزن ۸۶كيلوگرم هســتند كه براي رقابت با رقباي خود روي شياپ چانگ ميروند.

يعقوبي و حسيني در اين رقابتها كار چندان آســاني در پيش ندارند. آنها براي رسيدن به موفقيت بايد از چند مانع بزرگ عبور كنند. نخســتين مانع، حضور رقباي سخت در اين رقابتها است. جايزه سنگين اين رقابتها حســابي ســطح مسابقات را افزايــش داده و باعث شــده بســياري از بهترينهاي دنيا راهي اين رقابتها شــوند. البته آنها هفته گذشــته با يك مشكل هم روبهرو شدند تا دير رسيدن به چين دومين مانع ســخت آنها باشد. با وجودي كه اعالم شده بود روز سه شنبه راهي چين ميشوند اما به دليل دير صادر شــدن ويزا به دليل تعطيالت ســال نو ميالدي در نهايت آنها روز پنجشنبه راهي چين شدند و به همين دليل زمان كمي را براي اســتقرار در محل اقامت خود و استراحت كردن داشتند. سد سوم اما قرعهاي اســت كه به هوگوپوشان ايــران برخورد كرد. قرعــهاي كه حكم به رقابت ميرهاشــم حســيني با شاگرد رضا مهماندوســ­ت و رقابت يعقوبــي با نماينده كره جنوبي داد.

بر اســاس قرعهكشــي انجام شــده ميرهاشــم حســيني كــه عنــوان نايب قهرماني جهــان ۷102، قهرماني بازيهاي يونيورســي­اد 201۷ و قهرماني آسيا 201۶ را تاكنــون به دســت آورده در نخســتين ديدار بايد مقابل آيخــان تقيزاده نماينده آذربايجان كــه نايب قهرمانــي بازيهاي يونيورســي­اد ۷102، قهرمانــي بازيهاي اروپايي ،2015 نايــب قهرمانی اروپا ...و را در كارنامه دارد مبارزه كند.

در ادامه و براي راهيابي به مرحله نيمه نهايي «جوآد آچاب» را پيش رو دارد. اين هوگوپوش از سال 2011 حضور در ميادين مختلفــي را تجربه كــرده و 1۳ مدال در كارنامه دارد كــه از مهمترين آنها ميتوان بهعنوان قهرماني جهــان ،2015 قهرماني بازيهــاي يونيورســي­اد 2015 و قهرماني اروپا 201۴ و 201۶ اشاره كرد.

ابوالفضــل يعقوبــي ديگــر نماينده كشورمان در اين وزن در نخستين گام برابر «ســئوك باي كيم» كرهاي قهرمان آســيا ۶102، قهرمان نوجوانــان جهان 201۴ و دارنده مــدال تورنمنتهــ­اي مختلف قرار ميگيرد.

سپس بايد با «شــوآي ژائو» نماينده ميزبان قهرمان المپيك ريو ۶102، دارنده مدال طالي قهرماني جهــان ۷102، برنز قهرمانــي آســيا ۶102، نقــره بازيهاي يونيورســي­اد و برنز قهرماني جهان 2015 مبارزه كند. ابوالفضل اين تكواندوكار را در فينال گرندپري 201۷ شكست داده بود.

داي هون لي نماينده كرهجنوبي كه نايــب قهرمان المپيك لندن و دارنده برنز بازيهاي المپيك ريو اســت و همچنين قهرمان جهان در سالهاي ‪201۳ ،2011‬ و 201۷ و قهرمــان آســيا در ســالهاي 2012 و 201۴ است و همچنين قهرماني در بازيهاي آســيايي 2010 و 201۴ و قهرمانــي در ۷ گرندپــري را در كارنامه دارد، از جمله رقباي يعقوبي و حســيني اســت كه در سوي ديگر جدول قرار دارد. البتــه بايد به اين حريــف كرهاي بوريس كراســنوار و الكسي دنســينكو از روسيه، تموجين پوروجاو از مغولســتان، ســائول گوتيررز از مكزيك و جينيو وانگ از چين را هم اضافه كرد تا مشــخص شــود كه ســطح اين دوره از مسابقات تا چه اندازه باال است.

حضور چرخشي مربيان كاراته در رقابتهاي بينالمللي با توجه به تقويم شــلوغ فدراســيون كاراته در ســال 201۸ قرار اســت مربيان تيم ملي به صورت چرخشــي در مسابقات حضور پيدا كنند.

فدراســيون كاراته كشــورمان با تقويم شلوغي در سال جديد رو به رو است و اعزامهاي زيادي به مسابقات مختلف از جمله كاراتهوانه­ا، رقابتهاي جهاني، بازيهاي آســيايي، رقابتهاي قهرماني آسيا و ... خواهد داشت. به همين منظور قرار اســت مربيان تيمهــاي ملي به صورت چرخشــي در رقابتهاي مختلف حضور پيدا كنند.

محســن آشــوري دبير فدراســيون كاراته با اعالم اين خبر ميگويــد: «با توجه به تعداد زيــاد مربيان تيم ملي و محدوديتهاي مالي فدراســيون كاراته قرار است به صورت چرخشــي اعضاي كادر فني را به مســابقات مختلف اعزام كنيم.»

او در خصــوص وضعيت حســين روحاني نيــز اينطور اظهارنظــر ميكند: «تا زماني كه تكليــف قرارداد روحاني با تيم ازبكستان مشخص نشود، از تجربه او استفاده ميكنيم و حسين بدون هيچ مشكلي در تيم ملي فعاليت خواهد كرد.»

سرمربي تيم ملي تكواندو ميگويد نبايــد در رقابتهــاي گرنداســلم چين منتظــر حريف آســان يا حتي متوســط باشــيم، زيرا بهترينهاي جهــان در اين مســابقات حضور دارنــد. مهدي بيباك ابتدا در خصوص تاخير ۸۴ ســاعته اعزام به رقابتهاي گرنداســلم چين ميگويد: «قرار بود روز سهشــنبه به چين برويم اما به دليل مشكل رواديد اين اعزام 2 روز به تاخير افتاد. قطعــا اين تاخير تاثيراتي در برنامه ما دارد امــا روحيه بچهها تا حدي خوب است كه هيچ چيز نميتواند ذرهاي از انگيزه آنها براي رســيدن به مدال كم كند.» او درباره قرعه ملي پوشــان ايران در دور نخســت اين رقابتها نيز اينطور اظهارنظر ميكند: «ميرهاشم حسيني در دور نخست با «آيخان تقي زاده» نماينده جمهــوری آذربايجــا­ن ديــدار ميكند و ابوالفضل يعقوبي هم «ســئوك باي كيم» از كــره جنوبي را پيش رو دارد. شــايد از نظر خيليها اين قرعه دشــوار باشــد اما بــه نظر من در اين مســابقات قرعه هيچ تاثيري ندارد چون تمام ورزشــكارا­ن جزو

قرعه سخت يعقوبي و حسيني در شياپچانگ چين

بهترينهاي جهان هســتند.» ســرمربي تيم ملي تكواندو ادامه ميدهد: «قهرمان قارههــا، بهترينهــا­ي گرنداســلم­هاي ســال گذشــته، قهرمان جهان و المپيك در اين مســابقات حضور دارنــد و نبايد منتظــر حريف آســان يا حتي متوســط باشــيم. هركس ميخواهد در گرنداسلم چين به مدال برســد، بايــد بهترينهاي دنيا را شكســت دهد.» بيباك سطح اين مســابقات را از المپيك باالتــر ميداند: «نفراتي كه ردهبندي باال داشته باشند در بازيهاي المپيك نهايت دو يا ســه بازي دشــوار پيش رو دارند اما در گرنداســلم چين تمام رقبا قدرتمند هســتند. به هر حال من بــه توانايي يعقوبي و حســيني ايمان دارم و مطمئن هستم با تمام وجود روي شياپ چانگ ميروند.» سرمربي تيم ملي تكواندو ادامــه ميدهد: «رقابتهاي گرنداســلم چين سبك و ســياق خاصي دارد. به طور مثال مســابقات نيمه نهايي و فينــال در 5 راند برگزار ميشــود و ما آماده هستيم تا بهترين عملكرد را از خود نشان دهيم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran