Iran Varzeshi

سوتها عليه پرسپوليس؛ كفه سنگين اشتباهات

-

داوری كه مقابل سكوهای خالی قضاوت ضعيفی داشت صدای برانكو را درآورد اما اين اولين مسابقهای نبود كه داوریها حرف و حديث داشت در آستانه بازی برگشت با مشكی پوشان قضاوت ديدار رفت را به خاطر بياوريد

دو فصل قبل و در همان هفتههاي ابتدايي قضاوتها به شكل عجيبی عليه پرسپوليس بود اما بعد از آن ضرر و منفعت سرخها از اين اشتباهات معتدل شد. فصل قبل هم اين رويه ادامه داشت و پرسپوليسيه­ا به اشتباهات داوري كه كم و بيش براي همه تيمها رخ ميدهد اعتراضي نداشتند. در اين فصل كه 18 هفته از آن را پشت سر گذاشتهايم چند مسابقه پرسپوليس از ناحيه داوري جنجالي شده كه آخرينش همين ديدار با نفت تهران بود و حتي صداي برانكو را هم درآورد. برخي پرسپوليسيه­ا معتقدند امسال گروهي عزم شان را جزم كردهاند تا جلوي قهرماني دوباره اين تيم را بگيرند و بعد از گرفتن جام حذفي نميخواهند برانكو و تيمش دوباره در راس قله ليگ باشند. شايد اين نگاه كمي بدبينانه باشد اما نگاهي به داوريهاي بازيهاي پرسپوليس نشان ميدهد كفه اشتباهات عليه اين تيم به شدت سنگينتر از سود سرخها از اشتباهات داوري بوده است.

در بازي هفته اول پرســپوليس مقابل فوالد علي عليپور با دو كارت زرد از سوي محمدحسين زاهديفر اخراج شــد كه هيــچ كس به اين اخراج اعتراض نكرد چرا كــه صحيح بود. در همان بازي قبل از گل اول پرسپوليس كه توسط وحيد اميري به ثمر رســيد بين كارشناسان اختاف نظر وجود دارد كه توپ به طارمي– كه در موقعيت آفســايد بود – برخورد كرده يا نه كه به نظر ميرسد برخورد داشته و پرسپوليس در اين صحنه از اشتباه داوري ســود برده است. البته در همان مسابقه و در نيمه دوم احمد عبدا...زاده بايد به خاطر خطاي شــديد روي كاميابينيا كارت زرد دوم را ميگرفت و اخراج ميشد.

در بــازي هفته دوم مقابل تراكتورســ­ازي در تبريز زرگر خوش شــانس بود كه ضربه ايستگاهي منشــا تبديل به گل شد چرا كه خطاي هند اعام شــده از مدافع ميزبان در داخــل محوطه هجده قــدم بود و بايد پنالتي ميگرفــت. البته در همان بازي يك صحنه هند مشــكوك از صادق محرمي در محوطــه جريمه پرســپوليس اتفــاق افتاد كه كارشناســا­ن اعام كردند پنالتي نبوده اما قضاوت در اين خصوص دشــوار اســت. همچنين خطاي انصاري روي شريفي بيرون از هجده قدم رخ داده و مدافع پرسپوليس بايد اخراج ميشد.

در بازي هفته ســوم مقابل نفــت تهران در ورزشگاه تختي، فغاني به مسلمان به خاطر حركت عجيبش در واكنش به خطــاي كامدار اخطار داد اما بايد به بازيكن نفت هم به خاطر تكل خشــنش اخطار ميداد كه نداد. در بازي هفته چهارم افتضاح داوري عليه پرســپوليس رخ داد. حميد حاج ملك همان داور آتش نشــان گياني پنالتي مسلم روي طارمي را اعام نكرد. همچنين سجاد طوري كمك داور اين مســابقه گل سالم طارمي را آفسايد اعام كرد در حالي كه عليپور(ارســال كننده پاس گل) در بدتريــن حالت با مدافــع حريف روي يك خط قرار داشت. حاج ملك پنالتي آشكار روي عليپور را هم اعام نكرد. در آخر گل مســاوي مشكيپوشان بر مبنــاي حركت هند كيوان امرايي در مواجهه با ماهيني رخ داد تا پرسپوليس در اين بازي به شدت از ناحيه داوري آسيب ببيند.

در بــازي هفته پنجم مقابل گســترش فوالد در تبريــز قضاوت موعود بنيــادي فر هيچ نكتهاي به ســود يا ضرر پرسپوليس نداشت. در بازي هفته ششــم مقابل پيــكان مرتضي آقاخان كــه بعد از گل كارت زرد گرفتــه بــود در دقيقه 60 به خاطر خطاي سخت روي كاميابي نيا بايد كارت زرد دوم را ميگرفت و اخراج ميشد اما فغاني اشتباه كرد. البته هميــن فغاني در دقيقه 3 بازي ميتوانســت خطاي خليل زاده روي مهاجم پيــكان را پنالتي اعام كند كه اين صحنه را نديد.

در بازي هفته هفتم در اصفهان و مقابل سپاهان اشكان خورشيدي بســيار خوب قضاوت كرد اما در همين بازي قبل از گل دوم و تســاوي ســپاهانيه­ا در ده دقيقــه پاياني بايد خطــاي هند واضح مياد ســرلك در ميانه ميدان را ميديد و سوت ميزد. در بازي هفته هشتم با نفت آبادان كه به صورت معوقه برگزار شــد فغاني اشتباه تاثيرگذاري عليه يا به سود پرسپوليس نداشــت اما ميتوانست به مگنو باتيستا بابت لگد كردن پاي كاميابي نيا اخطار بدهد.

در ديدار هفته نهم مقابل اســتقال خوزستان در اهواز زاهديفر بوشــهری پنالتــي زيركانه مدافع ميزبــان روي نعمتي را نديد. البتــه او در اين بازي نبايــد كوليبالي را بعد از اعام پنالتي پرســپوليس اخراج ميكرد و يــك كارت زرد برايش كافي بود. با اين حال در همان پنالتي كه منشــا نتوانست تبديل بــه گلش كند بايد به خاطر بيرون آمدن بيش از حد شيخ ويســي دستور به تكرار ضربه ميداد. زاهديفر همچنين به خاطــر ندادن كارت زرد به عليپور براي فريب داور و بازيكن حريف به خاطر خطاي شــديد اشتباه كرد.

در شــهرآورد ســنتي پايتخت بيــژن حيدري اشــتباه بزرگي نداشت. مشخص شــد طبق قوانين جديد روزبه چشمي نبايد اخراج ميشده. البته او در دادن كارت زرد به كاميابي نيا اشتباه كرد و به ربيع خواه اخطار داد. هل دادن قرباني از سوي بيرانوند هم پنالتي تشخيص داده نشد چرا كه بازيكن استقال از بيرون زمين آمده بود.

در بــازي هفته يازدهــم مقابل ســايپا كه باز هم به زاهديفر ســپرده شــده بود حريف به صحنه اوت قبــل از گل به خودي كنعانــيزا­دگان(گل اول بازي) اعتراض داشــت كه بر اساس تصوير تلويزيوني نميتوان قضاوت كــرد كه توپ به پاي وحيد اميري خورده يا بازيكن سايپا. قضاوت بازي هفته دوازدهم مقابل پديده به زرگر سپرده شد و كارشناسان داوري اعــام كردند اين داور ميتوانســت در دقايق پاياني خطاي مدافع ميهمان روي شــايان مصلح را پنالتي اعام كند. اين بازي بدون گل تمام شد. براي فينال نيم فصل اول در جم اشكان خورشيدي قضاوت را بر عهده داشت و پنالتي نيمه اول روي وحيد اميري را نديــد. او در نيمه دوم در حالي كــه بايد به صالحي مهاجــم ميزبان به خاطر شــبيه ســازي كارت زرد ميداد براي حريف پنالتي گفت كه البته اين پنالتي گل نشد. در اين صحنه مهاجم حريف پاي خود را به دست بيرانوند گير داد تا داور فريب بخورد. در هفته ماقبل پاياني نيم فصل پرســپوليس در حالي بردي پــرگل مقابل ذوبآهن را تجربه كــرد كه زاهديفر يكي از خندهدارتري­ن پنالتيهاي تاريخ ليگ را براي ميهمان اعــام كرد. در حالي كه بــازي دو بر صفر به سود پرســپوليس بود داور برخورد ساده شجاع با تبريزي را پنالتي گرفــت در حالي كه مهاجم ذوب آهن اصا به زمين هم نيفتاده بود!

براي بازي پاياني نيم فصل اول در رشــت بيژن حيدري قضاوت بي نقصي داشــت و تنها ميتوانست در يك صحنه بــه بازيكن ميزبان اخطار بدهد كه از اين كار امتناع كرد. در نخستين بازي نيم فصل دوم هم موعــود بنيادي فر قضاوت بــي حرف و حديثي در اهواز داشــت و حتي صحت گل منشا كه به زعم بازيكنان ميزبان خطا بود از ســوي كارشناسان تاييد شد. بيژن حيدري قضاوت بازي هفدهم سرخها را هم به خوبي انجام داد و بــازي هفتاد هزار نفري مقابل تراكتورساز­ي هيچ صحنه خاصي نداشت اما در عوض رضا مهدوي مقابل ســكوهاي خالي قضاوت پر حرف و حديثي داشت. در اين بازي نصرتي سه بار (به زعم هواداران، كادر فني و بازيكنان پرســپوليس) مرتكب پنالتي aشــده. اولــي دقيقه 9 بــازي روي اميري، دومي دقيقه 44 به خاطر برخورد توپ به دســت و ســومي دقيقه 94 كه پاي عليپور را زد. كارشناسان معتقدند حداقل يكــي از اين صحنهها پنالتي واضح بوده. همچنين پرسپوليسيه­ا معتقدند در برخورد با خليلزاده داور بايد به نصرتي هم حداقل يك كارت زرد نشــان ميداد و كامدار در صحنهاي ديگر بايد از زمين اخراج ميشد كه كارشناسان نيز اين اشتباهات را تاييد كردهاند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran