Iran Varzeshi

هم‌افزایی‌به‌شیوه‌کی‌روش

- وصال روحانی ‪Vesal Rohani‬

اولین مینیکمپ جدید تیم ملی فوتبال ایران دیروز پایان گرفت و ملیپوشان به باشــگاهها­ی خود بازگشتند تا مهیای شــرکت در بازیهای آخر هفته لیگ برتر شوند. آنچه در مینیکمپ اول گذشــت، تاییدی بر باورهای قبلی در این خصوص بــود. کارلوس کیروش این گردهماییها را برای این میخواهد که نفرات ملیپوش هر چه بیشتر همسو با یکدیگر هماهنگتر و صاحب وحدت رویه شوند.

در این اردوها به جای اینکه تمرینات تاکتیکی و حتی تکنیکی مدنظر باشــد، سرمربی پرتغالی مایل است افراد را به یکدیگر نزدیکتر و از حاال وارد فضای اردویی جام جهانی بیست و یکم کند که فقط قدری بیش از 5 ماه تا شروع آن مانده است. این فرضیه درســت و به واقع اعتراض منطقی وجود داشــت که ملیپوشــان فقط یک روز پس از تهی شــدن از انرژی و تخلیه فکری در مســابقات سخت و سنگین و فرسایشــی لیگ برتر چه چیزی برای ارائــه در این مینیکمپها دارند و به قولی «جنازه»ای بیش نیســتند و حتی عالیم حیاتی هم در آنها مشاهده نمیشود(!) اما پاسخ کیروش به ابهامهای موجود نیز قابل مالحظه بوده است.

او با یک روز و نیم قرار دادن نفرات منتخب در شــرایط اردویی بر «همافزایی» آنها افزوده و جسمها و روحها و افکار را برای عملیاتی مشترک و انشاءا... مثمرثمر در جام جهانی روســیه مهیاتر ساخته و این روندی است که هر هفته تا 24 خرداد 1397 که روز شــروع جام جهانی اســت ادامه مییابد تا نفرات مقیم وطن فضا و ملزوماتی را کسب و حس کنند که برای به دست آوردن نتایج الزم در جام جهانی پیش رو به آن نیاز است.

بدیهی اســت که از 20 اردیبهشت 1397 به بعد که هم لیگ پایان میگیرد و هم جام حذفی، فرصتی فراهم میشود تا اردوی نهایی تدارکاتی برای تیم ملی آغاز شود و بخشی از آن نیز در خارج از وطن خواهد بود.

در این حد فاصل بازی دوســتانه با ترکیهای کــه از هیچ یک از رقبای ما در روســیه چندان ضعیفتر نیست و مســابقه با یک رقیب آفریقایی شبیه به مراکش و همچنین دیدارهایی دوســتانه با 5 رقیب دیگر نیز در دســتور کار کیروش قرار دارد و اگر نام این حریفان به صراحت اعالم نشــده، از یک ســو به این سبب است که سرمربی ایران هنوز درباره آن به یک جمعبندی نهایی نرسیده است و از جانب دیگر تالشهای فدراســیون برای چانه زنیهای مربوطه ادامه دارد و این مسابقات از قبل قابل برنامهریزی نبودند زیرا تا 10 آذرماه قرعهکشــی دور نهایی جام جهانی انجام نشده بود تا ایران تکلیف خود را بداند و روی حریفانی سرمایهگذار­ی نکند که احتماال با ما همگروه میشوند.

تا چنان زمانی کیروش راضی اســت که با شاخصهای مقیم وطن وقت خود را پر و ذهن آنها را آماده کارزاری کند که نظیر آن را کمتر دیدهاند. این ایراد البته هنوز به این روند همگونسازی رفتاری وارد است که پس از اضافه شدن لژیونرها در آخرین روزها شماری قابل توجه از حاضران در مینیکمپها اصال به روسیه گسیل نخواهند شــد اما الاقل در فضایی قرار میگیرند کــه برای میادین ملی بعدی و به ویژه جام ملتهای آســیا 2019 به کار میآید و این جامی است که 15 ماه بعد از جام جهانی 2018 برگزار میشود.

هنوز هم میتوان (و باید) گفت که اینگونه اردوهای یک تا یک روز و نیمه در هیچ جای دیگر دنیا و بخصوص زمانی که مسابقات باشگاهی جریان دارد و در اوج شــدت و حدت خود است، رواج ندارد و اصوال آن را برنمیتابند و قواعد بینالمللی و عرف فیفا نیز باشــگاهها را قادر میســازد که به طور قانونی و صریح جواب این درخواستها را با کلمه منفی بدهند.

در ایران، باشــگاهها به سبب عدم همراهی الزم از سوی فدراسیون و همچنین تمایل خودشــان به کمک به تیم ملی و خارج شــدن از روند ســتیزی بینتیجه با سازمان تیم ملی و متهم شدن به عدم رعایت مصالح ملی ورزشی وارد این بحثها نمیشــوند و نفرات خود را به اردوهایی میفرستند که مخل آسایش اندک آنها در جریان لیگ است.

اما کیروش همچنان در موضع خود ایســتاده و چون اعتقاد دارد که تمرینات باشگاهی در داخل کشور اســتاندار­د نیست برای جبران نقایص و همسو شدن آن با تمرینات باشــگاهها­ی خارجی (که پذیرای لژیونرهای پرتعداد ما هستند) برپایی ایــن اردوهای همافزایی را الزامی میداند. روندی که امیدواریم یوزهای ایرانی را در بهترین شرایط برای کسب نتایجی محترمانه راهی دیدارهای سختشان در روسیه کند و با شــناختی که از کیروش طی این سالها کســب کردهایم، امیدواریها و خوشبینیها در این زمینه اندک نیست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran