Iran Varzeshi

با پول كوتینیو چه ميكنند؟ توپ در زمين ليورپول است

- مارك اوگدن ‪Mark Ogden‬

فــروش فيليپه كوتينيو به بارســلونا اتفــاق مهمي براي ليورپول اســت كه اگر از آن درست استفاده كنند ميتواند باعث تحول مثبت اين تيم شــود تا جايي كه به جمع بزرگان اروپا باز گردند اما اگر نتوانند پول حاصل از اين معامله كه گفته ميشود 105 ميليــون پونــد اســت و ميتواند تا 142 ميليون پونــد افزايش يابد را عاقالنه و استراتژيك سرمايهگذار­ي كنند، فرصت طاليي پيش روي خود و مربيشان، يورگن كلوپ را از دست ميدهند.

واكنــش ابتدايي ليورپــول به فروش كوتينيو احتمــاال تالش دوباره براي جذب توما لمار، بال موناكو است كه تابستان هم او را ميخواســتن­د. اين بازيكن 22 ســاله چيزي حدود 90 ميليون پوند قيمت دارد و واقعا در سطح بسيار بااليي بازي ميكند. وسوسه او براي آمدن به آنفيلد يك انقالب براي ليورپول اســت و ايــن پيام را به رقبا ميدهد كــه ليورپول به دنبال پيشــرفت است و حاضر است خوب هزينه كند.

اما تاريخ اخير چه در ليورپول و چه در تيمهاي ديگر، نشان ميدهد سرمايهگذار­ي هنگفت روي يك ســتاره لزوما به معناي آن نيســت كــه آن پول درســت و خوب هزينه شــده. ليورپول در تابستان 2014 براي فروش لوييس ســوارس به بارســلونا 75 ميليون پول گرفــت اما اين پول براي امثال الزار ماركووريــ­چ، ديووك اوريگي و ماريو بالوتلي هدر رفت. تنها آدام الالنا(82 ميليون پوند) در ميان كســاني كه با پول فروش سوارس آورده شدند، بازيكن موفقي در آنفيلد بود. منچســتريو­نايتد در ســال 2009 براي فروش كريســتيان­و رونالدو به رئال مادريــد 80 ميليون پونــد گرفت و اگرچه ميخواســت به جاي او كريم بنزما و داويد ويا را بگيــرد، در نهايت به آنتونيو والنســيا، گابريــل اوبرتــان و مامه ديوف رضايــت داد و مايــكل اوون را بهعنــوان بازيكن آزاد بــه خدمت گرفت. تاتنهام هم بعد از فروختن گــرت بيل به رئال مادريد 85 ميليون پوند را هدر داد.

امــا ليورپــول نميتوانــد اشــتباه منچســتريو­نايتد را تكرار كند و مثل پول ســوارس، دوباره به جاي كيفيت بر كميت تمركز كند.

ليورپــول بزرگترين ســتاره خود را فروخته و بايد بازيكني بياورد كه جاي او را پــر كند. لمار اين فرصت را به آنها ميدهد ضمن اينكه به بازيكنان فعلي پيام ميدهد: «ما به دنبال بردن هســتيم و بازيكناني را ميآوريــم كه از عهده اين كار بر ميآيند» در غيــر اين صــورت اين تيــم تلويحا به محمد صالح و ســاديو مانه اجازه ميدهد در معرض انتقال بزرگ بعدي قرار بگيرند.

خريــدن ويرجيــل فاندايــك با 75 ميليون پوند و احتماال نبي كيتا از اليپزيگ نشــان ميدهد ليورپول يك بار ديگر خود را بهعنوان تيــم پولخرجكن مطرح كرده اما جدايــي كوتينيــو به اين تيم فشــار مضاعفــي وارد ميكند. ليورپول از مدتها قبل خود را بهعنوان ســكوي پرتاب براي بازيكناني معرفــي كرده كه ميخواهند در تيمهــاي ديگر افتخارات و جوايز بزرگتري به دســت آورند. اين رويه از ســال 1999 شــروع شد كه استيو مك منمن را به رئال مادريد فروخت و او با اين تيم دو قهرماني ليگ قهرمانان را به دســت آورد. ليورپول، اوون، ژابي آلونسو، فرناندو تورس، سوارس و رحيم اســترلينگ را بــه تيمهاي ديگر داده، كوتينيو مســافر جديد است و صالح بعد از گلزنيهاي فوقالعاده اين فصل خود ميتواند نفر بعدي باشد.

اما ليورپول بايد دكمه ريست را فشار دهد و با سرمايهگذار­ي سريع پول كوتينيو در خروجي را ببندد.

منابع مطلع خبر دادهاند لمار انتقال به آرســنال را رد كرده چون دلش با ليورپول بــوده و حاال كلــوپ ميتوانــد از فرصت اســتفاده كند بخصوص بــا توجه به اينكه موناكو از ليــگ قهرمانان اين فصل حذف شــده اما ليورپول به يك دروازهبان جديد نيــاز دارد و بايد خــط ميانياش را تقويت كند چون امره جان بعد از اتمام قراردادش احتماال به صورت بازيكن آزاد به يوونتوس مــيرود. حركت براي جذب لمار و شــايد يك دروازهبان طــراز اول مثل يان اوبالك از اتلتيكوماد­ريــد براي صرف پول كوتينيو هوشمندانه است.

حاال توپ در زمين ليورپول اســت و اقدام بعدي اين باشــگاه مشخص ميكند كــه اين تيــم ميخواهد دوبــاره به باالي جدول بهترينهــا­ي اروپا بازگردد يا اينكه مايل است هر چند ســال يك بار بهترين بازيكنانش را بفروشــد و پــول آنها را هدر بدهد. مترجم: سیدعلي بلندنظر

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran