Iran Varzeshi

صدر مال من است

-

اســتقالل در بازيهاي لیگ برتر رتبه دومی را از دست داده و مشخص نیست که در دو هفته پایاني آیا بتواند به این نقطه برسد یا خیر. نزول استقالل در جدول رده بندي لیگ اما نباید در بازيهاي لیگ قهرمانان آســیا تكرار شــود. استقالل در صورت از دســت دادن این جایگاه به یكي از قدرتهاي بزرگ منطقه غرب آســیا برميخورند و از میزباني در بازي برگشت مرحله یك هشتم نهایي نیز محروم خواهند شــد. همه دالیل در دست است تا از استقالل ایران انتظار داشته باشــیم در بازي آخر خود مقابل الهالل عربستان نیز با همه قوا راهي میدان شــود و لحظهاي پا پس نكشد. از استقالل انتظار کسب 3 امتیاز دیگر مقابل الهالل عربســتان را داریم تا جدا از تثبیت جایگاه خود در صدر جدول، بردي دیگر را مقابل این تیم ریشــهدار ســعودي در تاریخ تقابلهاي دو تیم به ثبت برساند.

حتي اگر اســتقالل بازي امشــب مقابل الهالل را ببازد ممكن است صدرنشين باقي بماند اما اين موقعيت زماني تثبيت خواهد شــد كه بــازي العين و الريان دو تيم 7و6 امتيازي اين گروه با تســاوي به پايان برسد يا الريان با اختالف گل كم برنده اين بازي لقب بگيرد كه در اين شــرايط نيز اســتقالل به لطف برتري در جدال رودررو و حتي برخورداري از شــرايط تفاضل گل بهتر ميتواند با صدرنشــيني بازيهاي مقدماتي را به پايان برســاند. تنها حالتي كه ممكن است استقالل را از رتبه اول به رتبه دوم بياورد شكست مقابل الهالل و پيروزي العين مقابل الريان اســت. در واقع از يك حالت از چند حالت ممكن استقالل از صدر به رتبه دوم تنزل جايگاه مييابد. ســقوط اســتقالل از رتبه نخست از اين منظر اهميــت دارد كه آبيها ناچار ميشــوند در مرحله يك هشــتم نهايي با تيم الدحيل بــازي كنند؛ تيمي كه از لحاظ قــواي هجومي يكــي از بهتريــن تيمهاي قاره محســوب ميشود و عقل حكم ميكند كه استقالل راه ديگري را براي رســيدن به مراحل باالتر ليگ قهرمانان آسيا برگزيند. بدون شك بازي با ذوب آهن براي استقالل بسي راحت تر از تقابل با الدحيل است و آبيها بايد تحت هر شــرايطي موقعيت خود را در صدر جدول حفظ كنند كه با انجام يك بازي هوشــمندان­ه رســيدن به اين هدف شدني است. الهالل عربستان به دليل حذف زود هنگام از اين گروه و رســيدن به قهرماني ليگ عربستان انگيزههاي آنچناني بــراي انجام يك بازي سرســختانه ندارد و بعيد است كه خودش را به تكاپو بيندازد. براي الهالل از جهت اعاده حيثيت مقابل استقالل حتي يك تساوي هم كفايت ميكند و چندان هم عاقالنه نيســت كه تصور كنيم تيم ســعودي با انگيزههاي بسيار گام به اين ميدان ميگذارد. البته استقالل هم از نوعي بيانگيزگي مفرط در هفتههاي اخير رنــج ميبرد كه نمونههاي آشــكار آن را در بازي با گسترش فوالد ديديم. وضعيتي كه صداي وينفرد شفر را هم درآورد و ســرمربي آلماني استقالل بيآنكه تعارفي با بازيكنان داشته باشد اعالم كرد كه شاگردانش در02دقيقه پاياني بازي با گســترش فوالد راه ميرفتند. بيشبهه اگر همان راه رفتنها در بازي با الهالل هم ادامه يابد استقالل نميتواند برنده اين بازي باشــد و الزم اســت براي ثبت بردي ديگر مقابل الهالل عربســتان استقالليها با انگيزه گام به اين ميدان بگذارند.

اســتقالل در شــرايطي مقابل الهالل قرار ميگيرد كه چشــمي و ابراهيمي دو بازيكن كليدي و تاثيرگذار در تركيب اين تيم نيســت. با اين حال دست شفر آن قدر باز هســت كه در غياب اين دو بازيكن ارزشــمند نيز تيمش را به آســاني ارنج كند. به احتمال بسيار اميد نورافكن به جاي چشــمي يا ابراهيمي در خط ميانــي قرار ميگيرد و فرشــيد باقري هم روي دســت اين بازيكن قرار خواهد داشت. با توجه به عاليق شفر به بازي با دو هافبك دفاعي، اين تاكتيك مقابل ســعوديها به كار گرفته خواهد شد تا كمربند خط مياني آبيها به خوبي ســفت و محكم شود. بازيكناني همچــون جباروف، اســماعيلي و بويان هم به احتمال بســيار به عنوان هافبكهاي هجومي در تركيب اســتقالل ايفاي نقش خواهند كرد و تــك مهاجم آبيها در اين بازي نيز ممكن اســت يكــي از ميان تيام يا علي قرباني باشد.

درباره خط دفاع اســتقالل هم ميشــود به حضور منتظري و سهرابيان در كنار هم به عنوان مدافعان مياني اشاره كرد و در دفاع چپ-اگر نورافكن به خط مياني برودميــال­د زكي پور قرار خواهد گرفت و در دفاع راســت نيز وريا غفوري. اين اسامي با يكي، دو تغيير تركيب استقالل مقابل الهالل عربســتان را تشــكيل ميدهند. دروازهبان استقالل هم سيدحسين حسيني خواهد بود. گرچه مهدي رحمتي هم كم شــانس نيســت و ممكن است شفر براي آماده نگه داشــتن رحمتي براي بازي فينال جام حذفي از اين بازيكن بهره بگيرد.

تركيب احتمالي استقالل

دروازهبان: مهدي رحمتي مدافعان مياني: پژمان منتظري، آرمين سهرابيان مدافعان كناري: ميالد زكي پور، وريا غفوري هافبكهاي دفاعي: فرشيد باقري، اميد نورافكن، هافبكهاي هجومي:بويان نايدنوف(داريوش شــجاعيان)، فرشيد اسماعيلي، سرور جباروف مهاجم: علي قرباني(مامه تيام)

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran