Iran Varzeshi

داورزني:‌قرارداد‌فدراسيو ‌نها‌را‌رصد‌م ‌يكنيم

-

اتفاقهاي فدراســيون كشــتي، كم شدن ســهميه وزنهبرداري در المپيك، لباس تيم ملي فوتبال و ضرورت حمايت از كاالي ايراني در ســال جديد، از جمله مسائلي اســت كه داورزني را به حرف وا ميدارد. معــاون ورزش قهرماني درباره بازيهاي آسيايي حرف ميزند و وضعيت ليستي كه در فاصله چهار ماه مانده تا اين بازيها، هنوز نهايي نشــده است: «ستاد چند جلســه تشكيل داده است، دوستان در كميته ملي المپيك هم جلساتي را با فدراسيونها داشتند. البته فهرست اوليه كاروان اعالم شده و اسامي تعداد زيادي از ورزشكاراني كه شــانس مدال در اين بازيها هســتند در اين فهرســت وجود دارد اما اينكه اين ورزشكاران قطعا اعزام خواهند شــد يا خير، حداكثر تا دو هفته آينده مشخص ميشود.»

كم شدن سهميهها به خاطر دوپينگهاي قبلي بوده

ماجراي وزنهبرداري و نااميدي كه به خاطر تصميم فدراسيون جهاني و كميته بينالمللي المپيك بين وزنهبردارا­ن پيش آمده، موضوع ديگري اســت كه داورزني به آن واكنش نشان ميدهد: «تصميمي كه در خصوص كم شــدن تعداد سهميه كشــورها گرفته شــده، عمومي اســت بهطوري كه كشــورهاي زيادي از جمله ايران را شــامل شــده اســت. در همين رابطه جلســهاي با وزير ورزش، رييس و دبيركل كميته و نصرا... ســجادي برگزار كرديم. قرار اســت كميتــه ملي المپيك و فدراســيون هم اعتراض خود را در اين خصوص بــه فدراســيون جهاني مطرح كنند؛ شايد بتوانيم از شدت اين تصميم كم كنيم.»

داورزني ادامــه ميدهد: «تصميمي كه گرفته شــده به خاطــر اتفاقات قبل بوده و فدراســيون جهانــي وزنهبرداري بــا آمار افــراد دوپينگي ايــن تصميم را گرفته و كميتــه بينالمللي المپيك هم آن را تصويــب كرده اســت. اين موضوع كار ما را ســخت ميكند امــا اميدوارم با پيگيريهايي كه ميشــود شدت تصميم را كم كنيم.»

مشكالت كشتي در نهادهاي باالدستي حل ميشود

او در بخشــي ديگر از اين گفت و گو كه با يكي از شــبكههاي راديويي انجام شــده، بــه موضوع فدراســيون كشتي اشــاره كرده و همان حرفهاي قبــل را به نوعي ديگــر تكرار ميكند: «هيچگونه مشــكل و اختالفي با خادم و فدراســيون كشــتي نداريــم. اينكه بيــن كشــتي و وزارت ورزش تفكيك قايل شــويم منطقي نيست. مسووليت ورزش بر عهده وزارت اســت و وزارت بايد پاســخگوي همه اتفاقات باشــد. يــك مأموريتي فدراســيون دارد؛ يك مأموريتــي هــم وزارت ورزش كه بر فدراســيون­ها به ويژه فدراسيونها­يي كه در اولويت هستند، نظارت ميكند. از كشتي در چند سال گذشته به ويژه از زمان حضور سلطانيفر حمايتهايي كه بايد انجام ميشــده، صورت گرفته اســت. به هر حال بين وزارت ورزش و فدراسيون، اختالفي نيست. بحثهايي وجــود دارد كــه بايــد در نهادهــاي باالدستي حل شود كه در همين راستا جلساتي برگزار شده است.»

بعد از جام جهاني، تيم ملي فوتبال از برند داخلي استفاده ميكند

با اين توضيحات بحث از رشتههاي ديگر به فوتبال كشــيده ميشود؛ جايي كه ســوژههاي زيادي دارد؛ مثل لباس تيم ملي: «سياســت كلي وزارت ورزش در ســال ۷9 اســتفاده از برنــد داخلي اســت. براي كمك به اشتغال كشور به فدراســيون­ها و ادارات اين ابالغ صورت گرفته اســت، سال گذشته نيز بخشنامه 20 مادهاي ابالغ شد. بعد از بيانات مقام معظــم رهبري سياســت وزارت ورزش اين شــد كه فدراســيون­ها از توليدات داخلــي اســتفاده كنند تا آنهــا هم در بهبود كيفيت گام بردارند. در فدراسيون فوتبــال نيز 8۱ رده داريــم كه ۷۱ رده از برند داخلي استفاده ميكنند. قرارداد حامیمالی كه با فدراسيون فوتبال امضا شده بود به اين صورت بود كه آنها ضمن تهيه لباس تيم ملي پولي را به فدراسيون ميدادند. در سال 96 طبق مصوبه دولت ورود كاالها و لباسهــاي برند خارجي به كشور ممنوع شــد، بنابراين شركتي كــه ميخواهد حاميمالي شــود وقتي ميبيند ورود محصولش به يك كشــور ممنوع اســت قراردادش را از اسپانسري بــه تجاري تبديل ميكنــد. به هر حال فدراســيون تالش كرده ايــن قرارداد را با تخفيفهايي كه گرفته تا جام ملتها به پايان برســاند.» داورزني حرفهايش را اينطــور ادامه ميدهــد: «ما گفتهايم فدراســيون­هايي كــه از قبل قــرارداد داشتند قرارداد جديد نبندند، فدراسيون فوتبال هم با توجه بــه اصالحي كه در قــراردادش دارد با شــركت موردنظر تا جام جهاني و جام ملتها همكاري دارد اما بعد بايد با برندهــاي داخلي قرارداد ببندد.»

داورزنــي درباره حواشــي كه حول و حــوش لبــاس تيم ملي وجــود دارد، تاكيد ميكند كه وزارت ورزش نســبت به اتفاقاتي كه ميافتد بيتفاوت نيســت: «ما نظارت اجمالي بر مجموعه قراردادها داريم. ســاير نهادها هم مانند ســازمان بازرسي بررسي الزم را انجام ميدهند، در رسانهها مواردي مطرح و عنوان ميشود كــه وزارت ورزش بايد پيگير باشــد در حاليكه اينطور نيســت كه وزارت ورزش بيتفاوت باشــد بلكه رصد الزم را انجام ميدهد. با توجه به حساسيت فوتبال اين نگراني در وزارت ورزش و هيأت رييســه فدراســيون هم وجــود دارد و هر جا كه الزم باشد اصالحات هم انجام ميشود.»

معاون ورزش قهرمانــي و حرفهاي وزارت ورزش بــه تعييــن تكليف هيات مديره پرسپوليس هم اشارهاي دارد: «اين اصالحات از اختيارات وزير ورزش است. با توجــه به اينكه بايد يــك عضو اضافه شود، احتماال شــرايط به سمتي ميرود كه اين اتفاق بيفتد.»

هياتمدیره درباره گرشاسبي تصميم ميگيرد

او درباره ادامه همكاري گرشاســبي هم توضيــح كوتاهي ميدهــد: «درباره ادامه كار، هيأتمديره بايد تصميم بگيرد و وزارت ورزش وارد جزييات نميشود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran