Iran Varzeshi

فصـــل شكفتـــن

-

فصل پيشروي پرسپوليس شــايد در نظر ما وحشــتناك جلوه كند اما خود پرسپوليســ­يها به چشــم يك فرصت نگاهش ميكنند. فرصتي براي خودنمايي و مهمتر از آن، شناســاندن چند ســتاره نوظهور به فوتبال ايــران. مثل صادق محرمي كه در كوتاهترين زمان ممكن خود را به اروپا رساند. يا علي عليپور كه بهانهاي شــده بود براي انتقاد از برانكو اما اجازه نداد حتي بعــد از جدايي طارمي، آقاي گلي از كف پرسپوليس برود.

پرسپوليس از اين جوانها كم ندارد. بازيكناني كه بعضيهايشــ­ان بيش از يك ســال است در تيم برانكــو تمرين ميكننــد و حاال حتما خــود را در نزديكترين فاصله از رويايشــان كــه همان قرار گرفتن در تركيب اصلي پرسپوليس است، ميبينند. تفاوت اين پرســپوليس با پرســپوليس فصل پيش هميــن بازيكنان جــوان هســتند. جوانهايي كه شوق شــكفتن را حاال در ســاقهاي آنها و تالش و تكاپويشان در رقابت با بزرگان تيم، ميتوان ديد.

آنها در واقع مهرههاي شــانس پرســپوليس هســتند و حتمــا از فرصــت نابي كــه محروميت پرسپوليس تقديمشــان كرده، غافل نخواهند شد. اين را از تمرين و تالشهايشــ­ان در اردوي كرواسي برداشــت كردهايم و به اندازه آنهــا ذوق داريم براي تماشاي هنرنماييشـ­ـان. جوانهاي پرسپوليس را ميگوييم؛ شاهين عباسيان، ابوالفضل درويشوند، ســعيد كريمي، احمد بهاروندي، احسان حسيني، ســعيد حســينپور، حميدرضــا طاهرخانــي و محمدامين اســدي كه اين دو نفــر آخر چند روزي اســت اردوي پرســپوليس را ترك كرده و به تهران برگشــتهان­د تا در تيم اميد ايران زيــر نظر كرانچار تمريــن كنند و اتفاقا هــر دو گل اميدهــا در بازي محرومیت نقل و انتقاالتي پرســپولیس با همه تلخيها و دردسرهایش، یك فرصت اســت براي جوانهایي كه شاید نه همه آنها اما دستكم یکي دو نفرشان ســتاره خواهند شــد در این فوتبال. بازیکنان جواني را ميگوییم كه این روزها در اردوي كرواسي همپاي پرسپولیس سنگینترین تمرینات بدنسازي را پشت ســر ميگذارند به امید قرار گرفتن در تركیب. براي آنها چند دقیقه بازي كردن هم ميتواند كافي باشــد اما حتما خودشــان آینده را خیلي گستردهتر از این ميبینند كه باز هم به نیمکتنشــی­ني و بــازي كردنهاي گاه و بیگاه دل خوش كنند. آنها به اندازه یك نیمفصل فرصت دارند تا توانایيهای­شــان را به برانکو اثبات كنند و در تركیب اصلي پرســپولیس جایي بــراي خود بیابند. مثل اتفاقي كه براي صادق محرمي افتاد و او را خیلي زودتر از تصورش به اروپا رســاند. دوستانه با بادران را اسدي به ثمر رساند.

احســان علــوانزاد­ه و آدام همتي هــم اگر چه ديگر ســهميه زير 23 ســال به حســاب نميآيند اما بعد از يكي دو سال نيمكتنشــي­ني اميد دارند كه در فصل پيشرو حضور در تركيب پرســپوليس را دوباره تجربه كنند؛ اين بار بيش از آن چند دقيقههاي قبلي. با وجود ســختگيريه­اي ايوانكوويـ­ـچ و بيميلياش بــه تغيير، هميــن االن همه اين بازيكنــان براي قرار گرفتن در تركيب اصلي پرســپوليس شــانس دارند. مثال احســان حســيني (مدافع ميانــي) ميتواند در بازيهاي تداركاتي به جاي سيدجالل و شجاع كه هر دو مصدومند، بازي كند.

يا شاهين عباســيان كه نشــان داده تا «صادق محرمي» شــدن راه درازي پيشرويش نيســت و اگر

كسي چه ميداند؛ شاید قهرماني سوم با مرد كروات را همین جوانهاي خام امروز رقم بزنند. بازیکناني كه البته همه آنها تجربه بازي در تیمهاي پایه در رده ملي را دارند و بعید نیست كه ستارههاي آینده پرسپولیس و فوتبال ایران، همینها باشند.

قرار به تغيير پست دوباره ماهيني باشد، ميتوان روي او حســاب كرد. حميدرضا طاهرخانــي و محمدامين اسدي هم شايد به اندازه سيامك نعمتي و بشار رسن و وحيد اميري تجربه نداشته باشند اما حتما نفوذيهاي قابل اعتمادي براي پرســپوليس خواهند شد. سعيد حســينپور، ســعيد كريمي و احمــد بهاروندي هم هســتند كه اگر برانكو يك روز آقــاي گل را در اختيار نداشت يا تصميم گرفت منشــا را دوباره روي نيمكت بنشاند، بتوانند در خط حمله به ميدان بروند. آنها البته اميد عاليشاه و مهدي شــريفي را هم بهعنوان رقبايي جدي كنار خود ميبينند و براي قرار گرفتن در تركيب پرسپوليس بايد به اندازه آنها موثر باشند. خالصه اينكه فصل، فصل شــكفتن جوانهاي پرســپوليس است. بازيكناني كــه براي خودنمايي و رســيدن به تركيب پرســپوليس به انــدازه يك نيمفصل فرصــت دارند. نيمه نخســت فصل را برانكو و تيمش بايد با حداقلها به سالمت پشت ســر بگذارند تا برســند به نيمفصل روياييشان با سروش و ترابي.

در اين ميان نقش جوانها غير قابل انكار اســت. جوانهايي كه در روز تنگ پرســپوليس، هر كدامشان ميتواننــد مهرهاي كارآمــد و ثابــت در تركيب تيم قهرمان باشــند و بازي كردنشــان در نيمه دوم فصل را هم تضمين كنند. كسي چه ميداند؛ شايد قهرماني ســوم با مرد كــروات را همين جوانهاي خــام امروز رقم بزننــد. بازيكناني كه البته همــه آنها تجربه بازي در تيمهاي پايــه در رده ملي را دارند و بعيد نيســت كه ســتارههاي آينده پرســپوليس و فوتبــال ايران، همينها باشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran