Iran Varzeshi

خوشخيالیها­ی پروفسور تاناس

- وصال روحانی ‪Vesal Rohani‬

اردوی 12 روزه پرسپوليس در كرواسی ديشــب پايان گرفت و اين تيم امشــب به تهران برمیگردد تا اوال مهيای ســوپرجام كشــور شــود، ثانيا تداركاتــش برای فصل جديد ليگ برتر را اســتمرار بخشــد و ثالثا برای يكچهارم نهايی ليگ قهرمانان آســيا دورخيز كند.

ســيمای پرســپوليس فصل -2019 2018 (و يــا طبــق معيارهــای خودمان )1397-98 كــه طی اين ســفر و در كمپ كرواسی و حين چهار ديدار دوستانه قرمزها رويت شــد نه اســباب نااميدی شد و نه به مــوازات وعدههای برانكو يك تيم عالی تازه نشــان داد. شكســت 5 بر يك سرخها در يكی از مســابقات دوستانهشان در كرواسی در روزی كه آنها به اكثر نفرات اصلیشــان اســتراحت داده بودند جای نگرانی ندارد و پيروزیهای خفيــف نظير يك بر صفر و 2 بــر صفر هم كه در بعضــی ديدارهای ديگر نصيبشان شــد جای شادی ندارد زيرا اوال رقبای پرسپوليس هيچ يك تيمهای درجه اولــی نبودند و ثانيــا در اين مقطع از فصل نتايج بازیهای دوستانه تاكيد و نشانهای از حقايق و عيار يك تيم نيست و فقط به طور نســبی از وضعيت يك تيم میگويد. تيمی كه مشغول دوبارهسازی خويش است.

حساستر از گذشته

تجديــد ســازمان پرســپوليس البته امســال حســاستر از گذشــته است و دو دليل عمده بر اين قضيه مترتب است. يكی اينكه پرســپوليس پس از سه سال حكومت مطلقــه بر ليگ داخلی (كــه فقط منجر به دو قهرمانی شــد و يك قهرمانــی ديگر به اســتقالل خوزستان رســيد) قطعا به يك بازنگــری در روشهای اجرايی خود محتاج اســت زيرا رقبا دستش را خواندهاند و ديگر از او نمیترســند و پادزهر تاكتيكهای اين تيم را پيدا كردهاند. فاكتور دوم اين است كه پرســپوليس در فصلی كه بازیسازان بسيار عمدهای مثل مســلمان و احمــدزاده را از دست میدهد (و به احتمال قريب به يقين از اميــری هم دور خواهــد ماند) احتياج به فرمولهای تــازهای برای بارور كردن مجدد سيســتمهای خود دارد و اگر فكرش خوب كار نكنــد قطعــا كم خواهــد آورد. اردوی كرواســی كمبودهای موجود در اين راه را به سرخها گوشزد كرده و بايد ديد سرمربی كروات آنها چقدر گوش شــنوا و چشمهای بينــا برای حس و لمس اين نيازها داشــته و برای كســب آن به تدويــن و تامين چه مواردی روی میآورد و آيا باشــگاه هم در راه ابتياع اين خواستهها پا به پای او خواهد آمد يا خير.

برنده اصلی

برانكــو البته از يــك ديــدگاه برنده اصلــی اردوی تازه پايان يافتــه قرمزها در كرواســی بود زيرا كمپ مورد نظرش را در شــهر واراژدين كرواسی برپا كرد كه زادگاه اوســت و او در جای جــای آن خاطره و در هر گوشــه آن خط و ربطی دارد و میتوان گفت كه به نوعی بر اين شــهر پادشــاهی میكند. اينكه ايوانكوويـ­ـچ چرا به رغم اين ميــداندار­ی رقبای تداركاتــی قویتری را برای پرســپوليس جور نكرده شايد به اين نكته برگردد كــه او برای اين موقع از فصل (و بهتر بگوييــم پيش فصل) چنين رقبايی را برای ســرخها الزامی نمیانگارد و ترجيح داده است كه تيمش آهسته و سبك برود و آهسته و ماليم بازگردد و فقط در تستهای اوليه شركت كند و كار آزموده شود و شالق آمادگی بــر تنش فرود آيــد و برای فصلی بسيار طوالنی آمادهتر شود.

قابل تحسين

خوشــبينی ذاتی برانكو و يا آنچه وی در ظاهر میگويد قابل تحســين است و در غير اين صورت نمیشــد فهميد چطور وی معتقد است با بازيكنانی نه چندان درخشان مثل نعمتی و رســن میتــوان جای نفرات بالقوه خالقتری مثل مســلمان و احمدزاده و اميری را پــر كرد. اگر بيرانوند هم در نيم فصل برود پيدا كردن دروازهبانی همســطح وی چالشــی عظيم به وجــود خواهد آورد. البته برانكو اميدوار اســت كه ضميمه شدن ســروش رفيعی و مهدی ترابی از نيم فصل دوم پرســپوليس را دوباره شــبيه به تيمی كند كه وی خواســتار شكلگيری و جوالن آن اســت اما ابتدای يك فصل و 10 هفته نخست هر ليگی به غايت سرنوشتساز است و اگر اين مقطع را از دســت بدهيد، جبران آن كار حضرت فيل خواهد بود. پرسپوليس اينك در دفاع راســت، دفاع وسط، هافبك وســط، هافبك چپ و نوك حمله يا مشكل جدی دارد و يا به نفر جانشين برای روزهای غيبت بازيكنان فعلی و فيكس خود نيازمند اســت و تعداد اين روزها به ســبب تعدد و فشــار باالی مسابقات ســرخها اصال اندك نخواهد بود.

او باز هم «منشا» نمیشود!

گادوين منشــا كه سهشــنبه شب در واپســين ديدار تداركاتی پرســپوليس يك پنالتی ديگر را از دســت داد تــا بازی اين تيم برابــر رقيبش يك بر يك تمام شــود، جديدترين نشانه را از اينكه همچنان خيال تبديل شدن به منشــای ايام پيكانیاش را ندارد بروز داد و ســوابق به ما میگويد كه امثال علــوانزاد­ه و همتی به درد بازیهای اصلی و «فشار باال»ی ســرخها نمیخورند و نفــرات اصلی و مقاوم ايــن تيم همانها هستند كه يا نامشان در سطور قبلی آمد و يا در سالهای اخير به عناصر سرنوشتساز تيم تبديل شدهاند و ســيدجالل حسينی، حســين ماهينی، كمال كاميابینيا، محمد انصــاری و حتی شــجاع خليــلزاده از آن قبيل هستند. برای تبلور بيشتر پرسپوليس جديد بايد پيش از اين صبر كرد اما از حاال مشخص و قطعی است كه امسال از هر سه سال قبلی برای برانكو و پرسپوليس سختتر خواهد بود و معلوم نيســت كه خوشــبينی مفرط ذاتی ســرمربی كروات سرخها برای رفع مشــكالت موجود آنان كفايت خواهد كرد يا خير.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran