Iran Varzeshi

قهرمانی بعدی زیاد طول نمیکشد

- منبع: دیلی میل

زمانی که یورگن کلوپ در اکتبر 2015 به لیورپول پیوست، یک هدف را به صورت جدی دنبال میکرد: «فکر میکنم که وقتی چهار سال بعد اینجا مینشینم، باید دست کم یک قهرمانی داشته باشیم». او در سال 2019 به این هدف خود رسید و لیورپول در مادرید توانست فاتح لیگ قهرمانان شود. یک سال بعد، کلوپ سرانجام به 30 سال انتظار باشگاه پایان داد و آنها را فاتح لیگ برتر کرد. حاال که لیورپول به آرزویش رسیده، کلوپ میخواهد آنها برای قهرمانی بعدی زیاد منتظر نمانند. او فرصت آن را دارد که میراث خود را در مرسیساید بجا بگذارد اما کلوپ برای به این هدف چه کارهایی انجام میدهد؟

کلوپ جایی نمیرود

در پاییز سال گذشته بود که کلوپ قرارداد جدیدی با باشگاه امضا کرد و طرفداران نفسی به راحتی کشیدند. از قرارداد قبلی این مربی آلمانی، دو سال و نیم باقی مانده بود و شایعه شده بود او در هنگام پایان قراردادش جدا میشود و شاید به تیم ملی آلمان برود اما کلوپ که در اکتبر 2015 جانشین برندان راجرز شد و باشگاه را متحول کرد، حاال تا سال 2024 در لیورپول میماند و طوالنیترین دوران مربیگری در لیورپول پس از باب پیسلی را تجربه خواهد کرد. گروه ورزشی فنوی همیشه میخواسته بابت کاری که کلوپ در لیورپول انجام داده، به او پاداش داده شود. آنها به حدی به دنبال ادامه کار با کلوپ بودند که در جریان فصل گذشته لیگ قهرمانان به او گفتند، حاضرند هر قراردادی که او میخواهد را امضا کنند. کلوپ در تابستان عجلهای برای تصمیمگیری درباره آیندهاش نداشت و پس از آنکه تیمش شروعی فوقالعاده در لیگ برتر داشت، او قرارداد جدیدی امضا کرد.

حفظ بازیکنان کلیدی

تیمهایی که قهرمان لیگ میشوند یک نکته مشترک دارند: اینکه ستون فقرات تیم سالها کنار هم بازی کردهاند. لیورپول هم آلیسون، فندایک، هندرسون و البته صالح، فیرمینو و مانه را مدتهاست که دارد. نکته مهم این است که تقریباً تمام این بازیکنان که بهترین سالهای دوران بازیشان را پیش رو دارند، قراردادهای بلندمدتی با باشگاه امضا کردهاند. به جز گئورگینیو واینالدوم که قراردادش در تابستان آینده منقضی میشود، تمامی بازیکنان کلیدی کلوپ دستکم دو سال دیگر در باشگاه میمانند. قراردادهای صالح، مانه، فندایک، فیرمینو، فابینیو، نبی کیتا، هندرسون و الکس اکسالد-چمبرلن تا سال 2023 است. البته تضمینی نیست که این بازیکنان تا پایان قراردادشان بمانند؛ برای مثال، فیلیپه کوتینیو و لوییس سوارس هم لیورپول را در میانه قراردادهای­شان ترک کردند اما در هر حال،

لیورپول با قراردادهای بلندمدتی که با بازیکنانش دارد، حتی در صورت فروش آنها هم میتواند قیمت باالیی تقاضا کند. باشگاهی مانند آرسنال این خطر را حس میکند که پیر امریک اوبامیانگ، ستارهاش در تابستان آینده این تیم را ترک کند اما لیورپول چنین اوضاعی ندارد. قراردادهای ترنت الکساندر آرنولد، اندی رابرتسون، جو گومز و آلیسون تا سال 2024 است و آینده لیورپول بسیار درخشان به نظر میرسد.

جوانان بااستعداد

موفقیتهای لیورپول در 18 ماه گذشته به این معنا بوده که آنها از تمام ظرفیت بازیکنانشا­ن استفاده کردهاند. زمانی که کلوپ و تیمش برای جام باشگاههای جهان به قطر رفتند، یک تیم از بازیکنان زیر 18 سال مقابل استون ویال در جام اتحادیه قرار گرفت. آنها شکست سنگینی را تجربه کردند اما سه بازیکن جوان به تیم اصلی راه یافتند و به نظر میرسد آینده خوبی در لیورپول داشته باشند. کرتیس جونز یکی از آنها است. او در دربی مرسیساید در دور سوم جام حذفی گل زیبایی زد و تیمش را مقابل اورتون پیروز کرد. نکو ویلیامز هم در پست مدافع راست خوش درخشیده و برابر کریستال پاالس در روز چهارشنبه به میدان رفت. البته الکساندرآر­نولد که مدافع راست اصلی لیورپول است درخشش بسیاری داشته است اما ویلیامز نشان داده که میتواند رقیب او باشد. سپس نوبت به هاروی الیوت میرسد که بااستعدادت­رین بازیکن جوان باشگاه است. او جوانترین بازیکن تاریخ لیگ برتر است و هنگامی که در فوالم بازی میکرد، در حالی که 16 سال و 30 روز داشت در لیگ برتر به میدان رفت. او در تابستان به لیورپول پیوست. اگر ژردان شکیری از لیورپول برود، به این بال تکنیکی فرصت بازی بیشتری خواهد رسید.

زمین تمرینی 50 میلیون پوندی

آکادمی لیورپول در حال حاضر دور از زمین تمرینی ملوود است اما کلوپ میخواهد آکادمی در نزدیکی زمین تمرین باشد تا بازیکنان جوان را بهتر زیر نظر داشته باشد. به همین دلیل است که باشگاه زمین تمرینی جدیدی میسازد که بودجه آن 50 میلیون پوند است. عملیات ساخت و ساز به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود اما حاال از سر گرفته شده است. باشگاه میخواست تیم اصلی را از ابتدای تابستان به کرکبی ببرد اما فعًال این کار انجام نشده است. پیمانکارها دارند تعداد کارکنان این زمین را افزایش میدهند، ولی هنوز تاریخ مشخصی برای اتمام پروژه اعالم نشده و لیورپول هم ضرباالجلی در این زمینه تعیین نکرده است. این مرکز تمرینی 9200 متر مربع مساحت خواهد داشت و در آن یک مرکز مجهز برای تیم اصلی و یک زمین تمرینی

مدرن برای تیمهای پایه در نظر گرفته خواهد شد. این مرکز تمرینی چندین زمین، دو باشگاه بدنسازی، یک تاالر ورزشی، یک استخر شنا و یک مرکز آبدرمانی خواهد داشت. همچنین قرار است استودیوهای تلویزیونی خاص، مرکز نشست خبری و دفاتر اداری در آن قرار بگیرد. حضور تیم اصلی در کنار آکادمی برای اولین بار در تاریخ لیورپول روی میدهد و به این ترتیب لیورپول میتواند یکی از جدیدترین و پیشرفتهتری­ن مراکز تمرینی انگلیس را داشته باشد. این به نفع پرورش بازیکنان بااستعداد و جوان خواهد بود.

ثبات مالی

لیورپول حاضر نشد تیمو ورنر را بخرد و به این ترتیب به نظر میرسید آنها در حالی که دروازه خالی مقابلشان قرار گرفته بود، توپ را گل نکردند اما همین کار آنها نشان داد که باشگاه حاضر نیست برای یک انتقال، اوضاع مالیاش را به هم بریزد. بحران ویروس کرونا باعث شده که لیورپول با دقت بیشتری به فکر خرید بازیکن در تابستان جاری باشد تا به باشگاه ضربهای وارد نشود. آنها با گروه ورزشی فنوی از نظر ثبات مالی وضعیتی عالی دارند و عملکرد هوشمندانهش­ان در بازار نقل و انتقاالت در فصلهای اخیر باعث شده که مبلغ خرید بازیکنان زیر نظر کلوپ تنها 75 میلیون پوند بیشتر از مبلغ فروش بازیکنان باشد. مایکل ادواردز، مدیر ورزشی لیورپول در خرید و فروش بازیکنان در بازار نقشی کلیدی داشته است. منچستر سیتی در تابستان گذشته ژوائو کانسلو، مدافع راست را با قیمت 60 میلیون پوند خرید اما کلوپ خرجی نکرد و تیمی که قهرمان اروپا شده بود را نگه داشت و با آنها فاتح لیگ برتر شد. اما در هر حال، اینکه هیچ کاری نکنید گامی رو به عقب است. لیورپول در تابستان جاری نیاز به سرمایهگذار­ی دارد، بهویژه اگر آدام الالنا، ژردان شکیری و دژوان لوورن هم از این تیم بروند. البته لیورپول قرارداد اسپانسرشیپ­ی با نایکی امضا کرده که طبق آن سالی 70 میلیون پوند دریافت میکند. این قرارداد از یک ماه دیگر آغاز میشود. موفقیتهای اخیر باشگاه هم باعث شده که آنها درآمدهای خوبی داشته باشند. در زمستان اعالم شد که لیورپول در سال مالی گذشته، بدون کسر مالیات 42 میلیون پوند سود کرده است. این در حالی بود که آنها 223 میلیون پوند صرف خرید بازیکن کرده بودند. به این ترتیب مشخص است که باشگاه در زمینه مدیریت مالی چقدر عالی عمل کرده است. روزهای هولناک مدیریت جورج ژیلت و تام هیکس سپری شده است. حاال گروه ورزشی فنوی دارند باشگاه را به سمت صحیحی به پیش میبرند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran