Israel Hayom

לא תורה משמיים: לימודי התנ"ך יעברו מהפכה "לעבור ללימוד חווייתי"

יותר חוויה, פחות שינון פסוקים ● החל מהשנה הבאה: תוכנית הלימודים תכלול סרטונים מונפשים וסיורים במקומות הקשורים לחומר הנלמד ● המטרה: להגביר את העניין של התלמידים ● השר בנט: "תהיה חגיגה גדולה"

- נועם )דבול( דביר כתבנו לענייני חינוך

יותר סיפורים תנ"כיים ופ חות שינון פסוקים: תוכנית הלימודים החדשה של התנ"ך תכ לול הנפשה של גיבורי התנ"ך בס רטונים, והחל משנת הלימודים הבאה התלמידים יסיירו באזורים רלוונטיים לחומר הנלמד, כמו בית שמש והגלבוע.

בסקרים שנעשו גילו במשרד החינוך כי חשיבות למידת מקצוע התנ"ך בעיני התלמידים נמצאת בשפל. סקר שנעשה בקרב מורים גילה כי התוכנית מיושנת מדי והת למידים אינם מגלים בה עניין. בע קבות הממצאים הללו, החל משנת הלימודים הבאה תשע"ט תילמד תו כנית חדשה בתנ"ך שתהיה רלוונטית יותר ותנסה ליצור עניין אצל התל מידים לצד הקניית ערכים.

התוכנית תפעל מכיתה ב' ועד כיתה י"ב בכמה רבדים: היא תכ לול הרבה יותר סיפורי תנ"ך ופחות שינון של פסוקים וחקר מקרא; כדי להפוך אותה לרלוונטית יותר, סיפו רי התנ"ך יקושרו לחיי היום יום; וכן יוקם אתר אינטרנט ללימודי תנ"ך ובו תכנים רבים והצעות לסרטונים קצרים, שימחישו וימחיזו את גיבורי התנ"ך והסיפורים במטרה לדבר בש פתם של התלמידים הצעירים. האתר ישלב גם מפות אינטראקטיב­יות של ערים תנ"כיות.

שר החינוך נפתלי בנט התייחס לתוכנית החדשה: "הקו הכללי הוא לעבור מלימוד אקדמי ללימוד הסי פורים, מלימוד היסטוריוגר­פי ללימוד חווייתי. לא צריך להתחכם יותר מדי, סיפורי התנ"ך הם מדהימים - אנחנו רואים בגיבורי התנ"ך חוזקות, חול שות, יצירתיות ומנהיגות. בן גוריון היה מתהפך בקברו אם היה מגלה את מצב לימודי התנ"ך בישראל. בגלל זה אנחנו הולכים למהלך משמעותי בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי. אנחנו חייבים להחזיר את התנ"ך להיות רלוונטי לילדי ישראל וזו חגיגה גדולה".

על החשש מפני ביקורת על הדתה אמר: "מי שרוצה לקטר שיקטר, התנ"ך לא שייך לדתיים, התנ"ך זה אבן היסוד של הציונות ומדינת ישראל. אנחנו עם הספר וצריכים להחזיר את הספר לעם".

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הסביר: "הנתונים שנאספו מדאיגים מאוד וצריכים להדיר שינה מעינינו. התנ"ך הוא ספר היסוד של האומה היהודית. הוא מהווה את הב סיס לזהות שלנו. הוא הצמיח את החוק ואת המוסר. למעשה, הוא אוקיינוס של חוכמה ומעיין החיים שלנו. לנוכח הנתונים, אנחנו פוע לים לגבש תוכנית מערכתית שתה פוך את לימודי התנ"ך למסקרנים ולמעוררי עניין. אני בטוח שהתו כנית תיצור את השינוי הנדרש".

משה וינשטוק, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, הוסיף: "התלמידים ילמדו רצף של סיפו רים, מסיפור אברהם אבינו, יציאת מצרים וכדומה, והם יהיו רלוונטיים לחיי היום יום. למשל הסיפור על קיין והבל מדבר על קנאה בין איש לאחיו, הסיפור על אברהם אבינו, 'לך לך מארצך' - הוא סיפור שהתלמי דים יעסקו בו באדם שמעז ומערער על המוסכמות לצד העובדה שמדו בר ביהודי הראשון שיוצא אל עבר ארץ ישראל. בנוסף, המורים יוכלו ללמד את הסיפורים הגדולים בצורה חווייתית בצירוף סרטונים מונפשים של קריעת ים סוף ויציאת מצרים - זה יהפוך את הלימוד ליותר חווייתי, התנ"ך יקבל חיים והתלמידים ידברו על השאלות הערכיות שבו".

בעקבות שמשון הגיבור

את התוכנית מובילה המפקחת על לימודי התנ"ך ענת צידון. כאמור, הלימודים יכללו סיורים וטיולים בעקבות התנ"ך והתלמידים יגיעו לסייר וללמוד באתרים ובאזורים המוזכרים בספר הספרים. למידה על דמותו של שמשון הגיבור תלווה בסיורים באזור בית שמש המזוהים עם פעולותיו התנ"כיות, ובאזור יש כמה אתרים הנושאים את שמו.

את סיפור הקרב בין דוד לגוליית, המתואר בספר שמואל, ילמדו הת למידים בסיור בתל עזקה, המשקיף אל עמק האלה. בלימודים על אודות שאול המלך, המלך הראשון בישראל, יסופר סיפור מותו בהר גלבוע ליד עמק יזרעאל.

כזכור חשף "ישראל היום" לפני פתיחת שנת הלימודים את ציוני תלמידי ישראל, שמהם עולה כי הציון הממוצע בבחינת הבגרות בתנ"ך אינו עובר את ה .80 כעת, גם בחינת הבגרות צפויה לכלול שינויים, בעקבות החומר החדש שיילמד בכיתות, והיא תכלול שא לות חשיבה.

לצד זה משרד החינוך יפעל לה כשרת מורים שאינם מוסמכים. רוב המורים המלמדים היום תנ"ך בבתי הספר היסודיים לא הוכשרו לכך והדבר יוצר קושי בהוראה, דבר שבמשרד החינוך מנסים לתקן. כמו כן, יינתן עידוד ומתן תמריץ לה שתתפות תלמידים בחידון התנ"ך.

 ??  ??
 ?? צילום: מרים צחי ?? בנט. "התנ"ך לא שייך לדתיים"
צילום: מרים צחי בנט. "התנ"ך לא שייך לדתיים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel