Israel Hayom

"בגלל איראן": טראמפ פיטר את טילרסון

המחליף המיועד: ראש ה CIA פומפאו, מתנגד חריף לאיראן

- יוני הרש, ארה"ב, ואלי לאון

בממשל טראמפ אין רגע דל, ואתמול רעדו שוב אמות הסיפים בבית הלבן: הנשיא הכריז כי הוא מפטר את מזכיר המדינה שלו, רקס טילרסון. ראש ה ,CIA מייק פומפאו, צפוי להחליפו.

קצת לפני 9:00 )שעון וושינגטון( הטיל הנשיא את הפצצה, כבדרך אגב, בציוץ בטוויטר. "מייק פומפאו, ראש ה ,CIA יהפוך למזכיר המדינה החדש שלנו", צייץ טראמפ. "תודה לרקס טילרסון על שירותו! ג'ינה האספל תהיה ראש ה CIA החדשה, והאישה הראשונה בתפקיד".

היו שיחות אזהרה

עצם הפיטורים אינם בגדר הפת עה גמורה, שכן חודשים ארוכים שה נשיא ומזכיר המדינה שלו אינם מש דרים על אותו הגל. רמז לכך התקבל כבר באוקטובר האחרון, כפי שנח שף ב"ישראל היום", בעקבות שיחה עם בכיר בממשל. אלא שהדרך שבה בוצע המהלך יצרה לא מעט מהדר מה. על פי סוכנות הידיעות אי.פי, המבוסס על בכירים בבית הלבן, ראש הסגל ג'ון קלי קיים עם מזכיר המדינה שיחות אזהרה בשישי וב שבת. הוא הודיע לו כי הנשיא צפוי לנקוט "פעולה מיידית" אם המזכיר לא יודיע בעצמו על סיום תפקידו.

טילרסון כינס אתמול מסיבת עי תונאים במחלקת המדינה. "חשוב לוודא שיהיה מעבר מסודר", אמר המזכיר, שנמנע מלתקוף את טרא מפ ונראה נרגש, "הסיום הרשמי של התפקיד יהיה ב 31 במארס. אני שב לחיים פרטיים, וגאה על ההזדמנות שהיתה לי לשרת את ארצי". נראה כי בבית הלבן לא רצו לפרסם את דבר הדח טילרסון עד שישוב ממסעו באפריקה, ואכן, ההודעה של הנשיא הגיעה שעות בודדות אחרי שמטוס מזכיר המדינה נחת בוושינגטון.

לפי בכירים בממשל, ההתקדמות מול צפון קוריאה, ובראשה ההחלטה לקיים פסגה בין טראמפ לקים ג'ונג און - צעד שטילרסון עצמו הודה כי לא היה שותף לו - הניעה את הנ שיא להדיחו. טראמפ עצמו הסביר את המהלך כמה שעות אחרי ההודעה במסיבת עיתונאים מאולתרת בבית הלבן, וייחס אותו לחילוקי דעות בינו ובין מזכיר המדינה שלו. "דווקא הס תדרנו די טוב, אבל לא הסכמנו על דברים", אמר הנשיא, "כאשר בוחנים את ההסכם עם איראן - אני חושב שהוא נוראי, והוא חושב שהוא בסדר. אני חושב שעכשיו רקס יהיה הרבה יותר מאושר".

על פומפאו, שיחליף את טילר סון, אמר טראמפ כי "יש לנו תה ליך מחשבתי דומה מאוד". ואכן, לפחות בנוגע להסכם עם איראן, נראה כי ראש ה CIA היוצא מח זיק בדעות ניציות וקרובות מאוד לאלו של הנשיא; לא פעם הביע התנגדות נחרצת להסכם הגרעין וטען כי הוא פגום, עמדות שנשאו חן בעיני טראמפ עוד כשהתמודד לנשיאות. גם לאחר מינויו לראשות ה ,CIA לא המתן וכינה את איראן "תיאוקרטיה רודנית".

פומפאו, קצין צבא בדימוס וחבר קונגרס לשעבר, נחשב לאחד האנ שים הקרובים ביותר לטראמפ. אם מינויו יאושר בסנאט, יצטרך להת מודד לא רק עם הסוגיות הבוערות במדיניות החוץ האמריקנית אלא גם עם מחלקת מדינה במשבר, שרבים מבכיריה עזבו ושתקציביה קוצצו דרמטית.

ג'ינה האספל, שמשמשת כיום סג ניתו של פומפאו, צפויה להחליפו בראשות ה .CIA אם מינויה יאושר בסנאט, היא תהיה האישה הראשונה לעמוד בראשות סוכנות הביון. אך הליך אישור מינויה לא צפוי להיות פשוט; האספל, בעלת קריירה ארו כה בסוכנות, פיקדה בעבר על מתקן מעצר סודי בתאילנד, שבו פעילי טרור היו נתונים לעינויים ולשיטות חקירה שנויות במחלוקת.

גם העוזר הקרוב פוטר

אגב, מזכיר המדינה רקס טילרסון אינו היחיד שנפרד בימים אלו מה ממשל: ג'ון מק'ינטי, עוזרו האישי הוותיק של הנשיא טראמפ, פוטר ול ווה שלשום אל מחוץ לתחומי הבית הלבן. על פי גורמים בממשל, מק'ינטי הועזב בגלל בעיות בסיווג הביטחוני שלו - בעיה שרבים בממשל, בכלל זה חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר, נתקלים בה לאחרונה.

אלא שב CNN דיווחו אתמול כי הסיבה האמיתית לפיטוריו היא חקי רה שמתנהלת נגדו במשרד לביטחון פנים בחשד לביצוע פשעים כלכ ליים חמורים. כך או אחרת, במטה הקמפיין של טראמפ, שנערך לבחי רות ב ,2020 הודיעו כי העוזר לשע בר ימונה ליועץ בכיר במטה.

 ??  ??
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? טילרסון
צילום: אי.אף.פי טילרסון
 ??  ??
 ??  ?? האספל. תקדים ב
האספל. תקדים ב
 ??  ?? פומפאו. מקורב לטראמפ
פומפאו. מקורב לטראמפ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel