Israel Hayom

נשיא צרפת: שכנעתי את טראמפ להישאר בסוריה

ניקי היילי הודיעה: "נכריז על הטלת סנקציות חדשות נגד רוסיה" חסן נסראללה ממשיך להתריס: "ארה"ב, בריטניה וצרפת מיהרו לתקוף כי הן יודעות שההאשמות על מה שקרה בדומא היו שקריות"

-

דניאל סיריוטי, אלי לאון, יוני הרש ושלמה צזנה

הדי התקיפה נמשכים: מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נאם בפעם השנייה בתוך 48 שעות והתייחס לתקיפה של ארה״ב, בריטניה וצרפת בסוריה תוך שהוא מדגיש כי ״האמריקנים בחרו ביעדי תקיפה מוגבלים שלא גרמו לנזק ממשי מכיוון שידעו שתקיפה נרחבת יותר תביא להסלמה חמורה במצב הביטחוני באזור ולתגובה קשה מצד סוריה ובעלות בריתה".

נסראללה הוסיף ואמר כי ״ארה"ב, בריטניה וצרפת מיהרו לתקוף בסוריה כי הן יודעות שההאשמות על מה שקרה בדומא היו שקריות. הם רצו לסיים את התקיפה לפני שהצוות הבינלאומי יגיע לשם. התקיפה בסוריה לא הצליחה להרתיע את הצבא הסורי וגם לא שרתה את האינטרסים של הטרוריסטים משתפי הפעולה של ישראל ולא את האינטרסים של ישראל".

"העבודה לא הסתיימה"

עם תום התקיפה בסוריה בסוף השבוע הצהיר הנשיא טראמפ כי "המשימה הושלמה". אלא שאתמול שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, הבהירה כי הממשל יודע שעבודה רבה עוד לפניו. "כולנו יודעים שהעבודה שלנו בסוריה לא הסתיימה", אמרה היילי בראיון לרשת פוקס ניוז. "אני יכולה להבטיח לכם שהנשיא צופה". שלשום בישיבת מועצת הביטחון הצהירה היילי כי ארה"ב "ערוכה ומוכנה" לפעול שוב אם יעלה הצורך. השגרירה התייחסה אתמול גם למערכת היחסים בין מוסקבה לוושינגטון, אותה היא הגדירה "מתוחה מאוד".

היילי טענה כי רוסיה לא סייעה בחיפוש אחר תגובה דיפלומטית למתקפה הכימית של בשאר אסד, וכי התגובה הצבאית האמריקנית "לא הייתה חייבת להתרחש" אילו מוסקבה היית משתפת פעולה. בשיחה עם CBS גילתה היילי כי שר האוצר האמריקני, סטיב מנוחין, צפוי להודיע על סנקציות חדשות נגד רוסיה.

בד בבד, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, טען אתמול כי הצליח לשכנע את טראמפ להגביל את התקיפה בסוריה לאתרים הכימיים של משטר אסד. מקרון הדגיש כי שכנע את הנשיא בחשיבות השארת הכוחות האמריקניים בסוריה.

בתוך כך, נשיא סוריה בשאר אסד נפגש אתמול בלשכתו בארמון הנשיאות בדמשק עם משלחת של חברי פרלמנט רוסים שהגיעו לביקור בסוריה ונפגשו עם חיילים רוסים המוצבים במדינה. הנשיא הסורי שיבח בפני חברי המשלחת את שיתוף הפעולה המדיני והביטחוני בין דמשק ומוסקבה ואמר למשלחת המחוקקים מרוסיה כי לסוריה ולרוסיה אינטרסים משותפים בשמירה על ריבונותה של סוריה ושמירת החוק הבינלאומי: ״סוריה נוהגת לפי החוק הבינלאומי ומכבדת אותו", אמר אסד. "התוקפנות של המערב כלפי סוריה ורוסיה מנוגדת לכללי החוק הבינלאומי האוסרים הפרה של ריבונות".

במקביל, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא איראן, חסן רוחאני, שוחחו אתמול בעקבות התקיפה בסוריה. במהלך השיחה פוטין אמר כי שיגורי טילים נוספים יובילו לתוהו ובוהו ביחסים הבינלאומיי­ם, כך על פי הקרמלין. שני המנהיגים הסכימו כי התקיפה המערבית תפגע בסיכויים להגיע לפתרון פוליטי בסוריה". סוכנות הידיעות הרוסית RIA ציינה כי "פוטין הדגיש כי אם פעולות אלה, המפרות את אמנת האו"ם, ימשכו אז זה יוביל באופן בלתי נמנע לתוהו ובואו בינלאומי".

פוטין גם שוחח אתמול גם עם עמיתו הטורקי, רג'פ טיפ ארדואן והשניים דנו על המצב בסוריה.

כמו כן, טהרן ממשיכה לשגר מסרים מאיימים כלפי ארה״ב בריטניה צרפת וישראל. ערוץ הטלוויזיה האיראני הממלכתי בשפה הערבית ״אל עלאם״ פרסם דברים שאמר עלי שירא־ זי, נציגו של המנהיג העליון באירן האייתוללה ח'אמנאי בכוח אל קודס במשמרות המהפכה, שהגיב לתקיפה בסוריה והזהיר כי התגובה תהיה קשה וכואבת: ״ארה"ב, צרפת ובריטניה צריכות לדעת שמצפה להם תבוסה גדולה יותר מזו שנחלו עד כה".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בפתח ישיבת הממשלה לתקיפה בסוריה ואמר: "ישראל תומכת תמיכה מלאה בהחלטה של הנשיא טראמפ לפעול כנגד שימוש בנשק כימי בסוריה. ישראל מברכת על הצטרפותם של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ונשיא צרפת עמנואל מקרון לפעולה זו".

 ?? צילום: אי.פי ?? לפני ואחרי. צילומי לוויין של התקיפה בסוריה
צילום: אי.פי לפני ואחרי. צילומי לוויין של התקיפה בסוריה
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? נסראללה
צילום: אי.פי.אי נסראללה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel