Israel Hayom

למרות ההישגים: המפכ"ל הפך את עצמו לברווז צולע

- אמנון לורד

על פי עדויות שונות, רנ"צ רוני אלשיך הוא עילוי; אדם משכמו ומעלה מבחינה אינטלק טואלית ומבחינה מקצועית. עוד תיחקר הסוגיה כיצד הסתבך בתפקיד המפכ"ל בכל מה שקשור לחקירות ראש הממשלה. זה לא היה מחויב המציאות. אבל כבר בהתחלה צריך להגיד: ההחלטה לא להאריך את כהונתו של מפכ"ל המשטרה היא לא החלטה דרמטית. החלטה דרמטית אולי היא מינוי המפכ"ל או הדחת המפכ"ל. למשטרה אכן יש הישגים. המ שטרה, כמו גופים אחרים במדינה, מתפקדת טוב יותר תחת ממשלת נתניהו. גם נגידת בנק ישראל הולכת הביתה בשעה שכלכלת ישראל והמערכת הפיננסית שלה במצב של איתנות ושגשוג, וגם היא באופוזיציה לראש הממשלה ושר האוצר; וגם במקרה של הנגידה פלוג, חלקה במצב הכלכלה בישראל הוא מינורי.

המשטרה הסתבכה בלחץ הפוליטי תקשורתי המא סיבי, שהתעצם בתחילת קיץ ,2016 להדיח במהירות האפשרית את ראש הממשלה נתניהו. אתמול במסי בת העיתונאים שלו הזכיר השר גלעד ארדן "מחלו קות". הוא לא הזכיר את חקירות נתניהו, אבל ברור שהמפכ"ל אלשיך שגה בהתנהלותו בנושא החקירות. השיא היה בפברואר השנה, באותה תוכנית של "עו בדה" שבה שודרה סדרת ראיונות איתו. שידור התו כנית, בד בבד עם הגשת "המלצות" המשטרה בתיקי ראש הממשלה, היה עניין פגום מיסודו. אלשיך הקרין בוז קר כלפי ראש הממשלה; העוינות כלפי מי שהמ שטרה והפרקליטות הפכו לחשוד זלגה ממנו. אפשר לומר שהוא הפך את עצמו, בעקבות הראיון ההוא, לברווז צולע. בתקופתו נחשפו מאגרי תיקים ומידע על אישי ציבור. זה יצר תחושה שגורל נבחרי הציבור ובכירי הממשל מוחזק בידי המשטרה.

פרשת טרפוד מינויו של גל הירש, שהיה המועמד למפכ"לות לפני אלשיך, חזרה לכותרות. כבר בעת הורדת המינוי היה ברור שקבוצת קצינים בדימוס, שייצגה חלק מהמנגנון הפנימי במשטרה, היא שגרמה לטרפודו של הירש. נתפר נגדו בהתאם תיק חקירה.

נראה שהפוליטיקא­ים בישראל, בחלקם, עיוורים לכללי הדמוקרטיה. כל מה שנמצא באופוזיציה לנת ניהו נחשב לדמוקרטי, גם אם הוא מריח מניסיון הפי כה. "את הפארסה המבזה הזאת של אופציית הארכת כהונה צריך לבטל", הכריזה ציפי לבני. היא רוצה שראשי הצבא והמשטרה יהיו "עצמאיים". מה הכ וונה? כנראה ללא פיקוח מדיני אזרחי. זה לא מקובל במדינה חופשית שאינה רוצה להפוך למדינת מש טרה. גם אלשיך עצמו מציג בתגובה תפיסה, שלפיה "משטרת ישראל עומדת בחזית ההגנה על דמותה, צלמה, ביטחונה ויושרתה של המדינה". מה בדבר האפשרות שייעוד המשטרה הוא לאכוף את החוק? ולא על ידי אכיפה בררנית.

מקרב המועמדים להחליף את אלשיך, יש מועמד אחד טבעי. צפו להמשך המאמץ לטרפד את מינויו בעקבות המחאות ואולי העתירות לבג"ץ בעניינו של אלשיך.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel