Israel Hayom

הנקמה הסונית מוגשת קרה

- אלדד בק

הנטייה להתייחס לאיראן כאל מקשה לאומית דתית חברתית אחת היא מטעה. כשאר מדינות המזרח התיכון, איראן היא פסיפס צבעוני של קבו צות אתניות. אמנם קבוצת הרוב בקרב האוכלוסייה האיראנית, המונה 82 מיליון איש, היא פרסית ;(61%) אך אליה נוספים האזרים בצפון, הכורדים במערב, הלורים, הטורקמנים, הבלוצ'ים על הגבול המזרחי עם פקיסטן והערבים - רובם סונים במחוז חוזיס טן, בדרום מערב המדינה, סמוך לגבול עם עיראק, שבבירתו אחוואז בוצע אתמול פיגוע הירי הראוותני והקטלני במהלך מצעד צבאי לציון 38 לתחילת מל חמת איראן עיראק.

בספטמבר ,1980 בעוד איראן מתמודדת עם השל כותיה של מהפכת הדמים האסלאמית, החליט שליט עיראק דאז, סדאם חוסיין, לנסות לכבוש את מחוז הגבול חוזיסטן - העשיר מאוד בבארות נפט. הוא קיווה שהאוכלוסיי­ה הערבית המקומית תעמוד לצידו ותסייע לו לממש את חלומות ההתפשטות וההתע שרות שלו, אך משטר הטרור באיראן הצליח להדוף את התקפותיה החוזרות ונשנות של עיראק, תוך כדי שהוא משלם מחיר אנושי ותשתיתי כבד ביותר. מחוז חוזיסטן היה אחד האזורים שסבלו ביותר מהשלכות מלחמת שמונה השנים בין שתי המדינות והמשטר האיראני, שראה באוכלוסייה הערבית גיס חמישי, פעל מאז לדכא ולהפלות מיעוט זה.

ב 1999 הוקמה "תנועת המאבק הערבית לשח רור אחוואז", במטרה להביא להקמת מדינה ערבית עצמאית בחוזיסטן. ב 2013 הוקמה לתנועה זרוע צבאית בשם "בריגדות השאהידים א נאסר מוחיידין", והתנועה והבריגדות ביצעו ב 20 השנים האחרונות פיגועים רבים נגד מטרות של ממשלת איראן ומש מרות המהפכה וגם פוצצו, לדבריהם, צינורות נפט.

המשטר בטהרן מגדיר את "תנועת המאבק הער בית" כארגון טרור וטוען שסעודיה עומדת מאחורי מימונו וחימושו. הסעודים, איך לא, מכחישים. לפני שנה נרצח בהולנד, קרוב לוודאי על ידי סוכנים של המשטר האיראני, אחד ממייסדי "תנועת המאבק", אחמד מולה ניסי. העובדה שאיש לא הואשם עדיין ברצח מצביעה בבירור על זהות הרוצחים: אנשי "כוח אל קודס", האחראים לחיסולי יריבים פוליטיים מחוץ לאיראן מבלי להשאיר עקבות. בחוזיסטן פעי לים ארגוני מחתרת ערבים נוספים, שפועלים לקדם את עצמאות החבל, הנקרא בפי חלקם "ערביסטן".

את הפיגוע במצעד הצבאי באחוואז יש לראות לא רק כ"פעולת הנצחה" למלחמת איראן עיראק, אלא כפעולת נקמה של גורמים סוניים במעורבותה הרצ חנית של איראן לצידו של "הקצב העלווי מדמשק", בשאר אסד. ממשלות סוניות רוצות להבהיר לטהרן שלרצונה להשתלט על סוריה יש מחיר כואב בבית. לא כואב כזה שספגו הסונים בסוריה, אך במצבה הנוכחי של איראן, כשהכלכלה דועכת, המשטר מת קשה להתמודד עם הסנקציות האמריקניות והאוכ לוסייה הסובלת מתחילה למרוד - איום על שלמותן של המדינה והחברה האיראנית עשוי להפוך לקיומי.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel