Israel Hayom

שני צדדים למטבע

כדורסל התקפי וחכם לצד רכות בהגנה ● שני גביעים, ללא איום ממשי על האליפות ● ונגיף אחד שייתכן שמנע ממנו את תואר המאמן הגדול ביותר שאימן בבירה ● סיכום הקדנציה של עודד קטש בהפועל בירושלים

- אבי סגל

דליית הארד במשחקים האולימפיים בסידני .2000 בהמשך שיחק בפולין, בצרפת ובלטביה לפני שפרש ב .2009 אבל איפה התארים?

בסופו של דבר, מאמן נמדד בהישגים ובתארים, בטח במועדון כמו ירושלים. בשלוש שנותיו כמא מן הקבוצה זכה קטש בשני גביעים, אבל נתקע פעמיים ברבע גמר ליגת האלופות ולא הגיע לגמר הפיינל פור בישראל. מהליטאי הציפיות יהיו לע לות לפחות שלב אחד גבוה יותר.

כשבוחנים את קריירת האימון של אדומייטיס )47( לא רואים הישגים מרשימים. מייד אחרי שפרש עבד שלוש עונות כעוזר מאמן וכמאמן ראשי בשלופסק הפולנית. לאחר תקו פה קצרה ולא מוצלחת ב 2012 כמא מן אנוויל ולוצלאבק, עבר לאמן את הנוער של ריטאס וילנה ושימש עוזר מאמן בקבוצה הבוגרת לפני שמונה לתקופה קצרה כמאמן ראשי. בהמשך התקדם ליובנטוס ולנפטונאס.

בשתי העונות האחרונות חזר לריטאס וילנה, שעימה זכה בגביע (התואר השני בלבד של הקבוצה בעשור האחרון) והעפיל לרבע גמר היורוקאפ כשבקבוצתו מככב כריס קרמר. במקביל, הדריך את נבחרת ליטא בשנים ,2019-2016 אך למ רות כדורסל איכותי שהציגה תחתיו היא הודחה בשמינית גמר אליפות אירופה 2017 וגם באליפות העולם .2019 לאחר הטורניר האחרון, הת פטר מתפקידו.

"שיחקנו כדורסל מצוין, אבל היה לנו מזל רע עם יריבות קשות במש חקים על העלייה לשמינית הגמר", מנסה מטקביצ'יוס להסביר את ההפ סדים במשחקים המכריעים, "לדעתי, אדומייטיס מאמן אנדרייטד. יש לו פוטנציאל גדול, הוא יודע להתמודד עם שחקנים עם שמות גדולים והרבה אגו. יש לו מרחב התקדמות עצום כמאמן. אני חושב שעדיין לא ראו מספיק את היכולות שלו, והמעבר לירושלים יכול לסייע לו".

הערב יצפה אדומייטיס בקבוצתו החדשה משחקת מול טורק טלקום. ניצחון ישים אותה בעמדת מצוינת להעפלה לשלב הבא בליגת האלו פות, שם יצטרך הליטאי להצליח גם במשחקים החשובים. על הפסד אף אחד לא רוצה לחשוב. כמעט

שלוש שנים אימן עודד קטש את הפועל ירושלים, ולת קופתו במועדון יש שני צדדים - הוא הטביע חותם גדול, אבל ידע גם תק לות בדרך ולא מעט נפילות במאני טיים. ואז הגיעה גם תקופת הקורונה, שפגעה בסיכוייו להיות אולי המאמן הכי גדול שאימן בבירה.

אחד הדברים הגדולים שאפ שר לומר על התקופה של המאמן בירושלים הוא שזו היתה הקבוצה של עודד קטש. המאמן הלך בדרך מסוימת מאוד של כדורסל התקפי, חכם, שוטף ויפה לעין. ירושלים שלו היתה קבוצה של 90 נקודות בממוצע, והתיאום הרב בין חלקיה בלט לעין.

מצד שני, החלק ההגנתי היה פחות בולט. ירושלים של קטש היתה רכה יחסית והתקשתה להתמודד עם אג רסיביות של יריבות. מהסיבה הזו, הציון האירופי שלו לא מספיק טוב. בתקופתו ירושלים הודחה פעמיים רגע לפני הפיינל פור בליגת האלו פות מול קבוצות ספרדיות קשוחות - טנריף ובורגוס. במקרה של בורגוס היה זה בטורניר השלמה של ליגת האלופות של העונה שעברה, שנערך בתחילת העונה הנוכחית.

צריך לציין את השדרוג הגדול שעבר תחתיו טיישון תומאס מזר בינוני בהפועל חולון לזר מוביל ודומיננטי שיש סיכוי גדול שי גיע ליורוליג, את הפגיעות בול עם הבאתם של ג'ייקובן בראון וסולי מאן בריימו, וכמובן את פריחתו של תמיר בלאט.

מצד שני, בלאט היה הישרא לי היחיד שבלט תחת קטש בירו שלים. בתקופתו, סר חינם של בר טימור וליאור אליהו, והם עזבו את הקבוצה אחרי שהיו קפטנים שלה.

גם נמרוד לוי בא לעונה אחת ועזב. באירופה, החבורה הישראלית, למעט בלאט, נדחקה לצד, ובזירה המקומית זה הלך לכאן ולכאן.

ירושלים של קטש זכתה פעמיים בגביע. בליגה ובפלייאוף עמד מאז נה על 94 ניצחונות מול 30 הפסדים, אבל היא נכשלה פעמיים מול אותה קבוצה (מכבי ראשל"צ) ולא הצליחה להעפיל לגמר הפיינל פור הישראלי. במילים אחרות - היא לא איימה על האליפות, ואחת הטענות נגד קטש, גם מתוך המועדון, היתה לחוסר מו כנות מנטלית או פיזית של הקבוצה בכמה אירועי מאני טיים.

שתי הערות לסיום: .1 העונה הרא שונה של קטש בקבוצה, כשהגיע לבירה באמצע חודש פברואר והע פיל לחצי גמר הפיינל פור והגביע, פחות נחשבת, שכן הוא הגיע באמצע העונה לקבוצה שלא הוא בנה והיתה פחות איכותית ומאוזנת.

.2 כשמסכמים את הקדנציה של קטש בבירה צריך לתת משקל רציני לתקופת הקורונה, שכן ייתכן שהנגיף מנע מירושלים את העונה הגדולה בתולדותיה. בעונה שעברה העמידה ירושלים את הקבוצה הטובה ביותר שלה זה שנים, ונראה היה שהיא בדרך לעונה היסטורית.

היא לקחה את הגביע ואת גביע ווינר, והיתה הקבוצה האיכותית ביותר בליגת האלופות, שם הגיעה לרבע הגמר עם יתרון ביתיות על בו רגוס, בידיעה שאם היא עוברת אותה הפיינל פור נערך בירושלים. אלא שאז המפעל האירופי הופסק, כמו גם ליגת העל הישראלית, וכשהק בוצה שבה לפעילות, ג'ייקובן בראון וטיישון תומאס לא חזרו.

ייתכן שאם הכל היה ממשיך ללא הפסקות ותקלות הקורונה, ירושלים היתה גומרת עונה עם לא פחות מאר בעה תארים - מה שהיה כנראה מסדר לקטש פסל בדמותו בכיכר ספרא.

 ?? צילום: מתוך אינסטגרם ?? אדומייטיס. "אוהב עבודה קשה ושחקנים שנותנים 100 אחוז"
צילום: מתוך אינסטגרם אדומייטיס. "אוהב עבודה קשה ושחקנים שנותנים 100 אחוז"
 ??  ??
 ??  ?? קטש. הטביע חותם בירושלים
קטש. הטביע חותם בירושלים
 ??  ?? בלאט. פרח תחת קטש
בלאט. פרח תחת קטש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel