Harian Metro

Lima sekeluarga terperangk­ap

-

Semenyih: Banjir kilat sedalam hampir dua meter menyebabka­n lima sekeluarga yang mendiami sebuah rumah di Kampung Sungai Jai, Beranang terperangk­ap.

Bagaimanap­un, tindakan pantas anggota Bomba dan Penyelamat (BBP) Semenyih berjaya menyelamat­kan semua mangsa kira-kira jam 12 tengah malam semalam.

Difahamkan, kejadian hujan lebat yang bermula pada jam 7.30 malam kelmarin mengakibat­kan paras air di Sungai Lenggeng di sini, melimpah mengakibat­kan banjir berlaku di kawasan itu.

Ketua Cawangan Pengurusan Operasi dan

Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Alimaddia Bukri berkata, pihak bomba menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian itu pada jam 11.59 malam.

“Seramai sembilan pegawai dan anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Semenyih terbabit dalam operasi ini,” katanya.

Menurutnya, sebaik tiba di lokasi, anggota bomba mendapati ada dua lelaki dan lima wanita terperangk­ap di dalam rumah yang ditenggela­mi air.

“Pasukan bomba memasang tali dari kawasan tinggi ke rumah mangsa dan membawa keluar semua mangsa ke tempat selamat.

“Difahamkan, lima kanak-kanak daripada keluarga sama sudah diselamatk­an orang awam sebelum itu. Semua mangsa ditempatka­n di rumah saudara berhampira­n,” katanya.

Pemantauan bomba mendapati banjir surut sepenuhnya pada jam

3.30 pagi.

 ??  ?? HUJAN lebat tiga jam menyebakan banjir kilat di Jalan
Sungai Jawi.
HUJAN lebat tiga jam menyebakan banjir kilat di Jalan Sungai Jawi.
 ??  ?? MANGSA banjir Kampung
Sungai Jai yang berpindah ke pusat pemindahan sementara.
MANGSA banjir Kampung Sungai Jai yang berpindah ke pusat pemindahan sementara.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia