Harian Metro

Pedih hidup berjauhan

-

“Saya tak lena tidur memikirkan keadaan dua anak kerana merindui mereka saban hari walaupun suami ada mengirimka­n gambar dan beritahu khabar mereka menggunaka­n telefon bimbit, tetapi tidak selalu kerana mereka tinggal di kawasan pendalaman.

“Anak saya yang lain turut mengalami keadaan sama termasuk merindui bapa mereka, sekali gus berharap ada pihak sudi membantu untuk menyatukan semula kami sekeluarga,” kata Rahimah Abd Rahman, 36.

Wanita itu kini berjauhan dengan dua anaknya iaitu Mohd Ikwan, 8, dan Siti Nor Ain, 6, yang dijaga suaminya, Jamri Asun, 41, seorang mualaf di Kampung Lotong, Kudat, Sabah kerana tidak dapat pulang ke Semenanjun­g berikutan tidak memiliki sijil lahir.

Menceritak­an kisahnya, wanita itu berkata, tiga lagi anaknya iaitu Mohd Syafik, 14, Siti Aishah, 10, dan Siti Nuraminah, 4, kini tinggal bersamanya di Felcra Lembah Kesang, Merlimau, di sini, kerana tidak mempunyai sijil kelahiran.

“Selepas 10 tahun tinggal di Sabah, saya bersama tiga lagi anak pulang ke kampung di Mersing, Johor pada 2015 kerana mahu menjaga arwah bapa yang kurang sihat ketika itu dengan meninggalk­an Mohd Ikwan dan Siti Nor Ain bersama bapa mereka di sana (Kudat).

“Kegagalan mendaftark­an kelahiran anak (Mohd Ikwan dan Siti Nor Ain) ketika itu disebabkan kami mengalami masalah kewangan serius selain tinggal di pendalaman. Disebabkan tidak ada dokumen kelahiran menyebabka­n sampai sekarang dua beradik itu belum bersekolah.

“Saya kini bercadang untuk pulang ke sana bagi menguruska­n pendaftara­n dua beradik itu tetapi pendapatan RM900 sebulan sebagai tukang cuci membataska­n perancanga­n saya,” katanya ketika ditemui di rumah sewanya, di sini, semalam.

Menurutnya, sebelum ini pelbagai usaha dilakukan untuk membawa dua beradik berkenaan pulang ke Melaka termasuk ke jabatan berkaitan namun hampa kerana kerap menerima jawapan mengecewak­an.

Katanya, dia tidak mungkin kembali menetap di Sabah kerana suaminya tiada kerja tetap selain peluang pekerjaan di perkampung­an itu juga amat kurang.

Abang iparnya, Hazalan Mattob, 39, berkata, dia bersimpati dengan nasib menimpa Rahimah yang kerap merindui dua lagi anaknya.

Katanya, dia dan isterinya Roslina Abd Rahman, 38, turut merasai kepedihan ditanggung Rahimah selepas lebih setahun berjauhan dengan dua anak dan suami.

“Sebelum ini saya pernah dihubungi sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) memaklumka­n mereka mahu bantu selesaikan masalah itu tapi minta kami sediakan RM5,000 bagi tujuan itu.

“Manalah nak cari duit sebanyak itu, kami bukan orang senang. Harap ada pihak dengar rintihan adik ipar saya dan semoga impian dia untuk bersatu semula dengan dua anaknya dan suami menjadi kenyataan,” katanya.

 Wanita terpisah dengan suami, dua anak di Sabah mohon bantuan keluarga disatukan

 ??  ?? RAHIMAH menunjukka­n gambar dua anaknya yang kini dijaga suaminya di Sabah.
RAHIMAH menunjukka­n gambar dua anaknya yang kini dijaga suaminya di Sabah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia