Harian Metro

PESONA HUJAN M

- Hadzlihady Hassan hadzlihady@hmetro.com.my

Georgetown

Mungkin ramai masih tidak menyedari kewujudan The Habitat iaitu hutan hujan Malaysia yang indah dan segar berkeluasa­n 10.04 hektar terletak di puncak Bukit Bendera.

The Habitat yang dibuka pada Januari 2016 itu bukan saja menawarkan keindahan flora dan fauna kepada pengunjung, malah ia turut membantu menjadi sumber pendidikan kepada orang ramai selain diwujudkan bagi memberi kesedaran pemulihara­an hutan hujan dan melindungi hutan simpan.

Ketua Pereka The Habitat Bukit Bendera Frederick Walker berkata, The Habitat memiliki kepelbagai­an spesies tumbuhan dan haiwan unik untuk dikaji dan kini penyelidik dari dalam serta luar negara komited dalam usaha untuk menyenarai­kannya sebagai sebahagian daripada Rizab Biosfera Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

“Semua pembinaan dijalankan di sini dilakukan menggunaka­n tenaga manusia untuk melindungi ekologi hutan dan habitat haiwan, selain turut mengekalka­n struktur bangunan sedia dan membaik pulih bangunan usang yang ditinggalk­an.

“Sebagai contoh, kandang kuda dibina pada awal kurun ke-19 dikenali sebagai atau kini diubah suai menjadi pejabat kaunter tiket,” katanya.

Frederick berkata, pengunjung berpeluang merentasi laluan hutan sejauh 1.6 kilometer diberi nama Denai Alam Semulajadi yang memang diukir pada zaman pentadbira­n British untuk menghalang berlakunya hakisan tanah.

“Denai ini diturap dengan menggunaka­n bahan khas dikenali sebagai tar yang meresap air hujan supaya tidak bertakung dan mengalir turun terus ke longkang serta mampu menghalang berlaku hakisan tanah.

“Laluan itu mudah dan sesuai untuk semua peringkat umur, termasuk bagi mereka yang berkerusi roda atau membawa kerusi roda bayi kerana tar terbabit mempunyai daya geseran tinggi,” katanya.

Frederick berkata, sepanjang laluan itu terdapat beberapa pondok untuk pengunjung beristirah­at dibina serta mempunyai permukaan reflektif supaya alam sekitar nampak seperti berada di sisi dan mereka boleh menikmati keindahan bunga bromeliad, orkid hutan dan pokok konifer.

Sementara itu, Universiti Sains Malaysia (USM) menerusi Pusat Inkubasi bekerjasam­a dengan beberapa ag dua kawasan hutan biosfera di bawah U

Satu daripadany­a

Georgeto ngan diiring tumbuhan hija menenangka­n ji semula jadi di Th

Udara segar de menjalar di kiri d seolah-olah tidak dalam hutan huj

Jika bernasib b memang dibiark kepada cuaca da mereka.

Untuk mereka atau di tempat k terapi sesuai bua

Penyelaras Pe berkata, ada lim buat masa ini, n yang sudah siap

Beliau berkata meter dari paras pengunjung untu flora dan fauna

“Buat masa in

The Habitat terletak di puncak Bukit Bend

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia