HUTAN ALAYSIA Kedamaian Puncak Curtis

Harian Metro - - Setempat -

gensi bagi menyenaraikan n di negara ini sebagai rizab UNESCO. a ialah kawasan Bukit Bendera dan kini USM giat mengumpul data saintifik hutan berkenaan bersama Jabatan Perhutanan negeri, Perbadanan Bukit Bendera dan Akademi Sains California (CSA) own: Menyusuri perjalanan sejauh 1.6 kilometer degi bunyian unggas, kicauan burung serta diliputi jau dan pokok berusia ratusan tahun ternyata dapat iwa pengunjung yang mahukan kedamaian alam The Habitat yang terletak di puncak Bukit Bendera. engan diliputi kabus selain melihat keindahan pokok dan kanan akan membuatkan pengunjung k puas serta tidak terasa kepenatan sepanjang berjalan jan Malaysia yang berusia lebih 200 tahun itu. baik, pengunjung dapat melihat hidupan liar yang kan bebas di depan mata, namun ia bergantung an pengalaman itu mungkin tidak dapat dilupakan

ka yang mungkin tertekan dengan kehidupan harian kerja, The Habitat mungkin boleh dijadikan sebagai uat mereka bagi menenangkan jiwa. emasaran The Habitat Shamsul Naim Muhd Jefri ma tarikan utama disediakan kepada pengunjung namun hanya satu iaitu Puncak Curtis (Curtis Crest) p dibina sepenuhnya. a, Puncak Curtis yang berada pada ketinggian 820 s laut menawarkan pengalaman menarik buat tuk melihat kedamaian alam semula jadi dengan serta pemandangan mempesona sekeliling. ni hanya Puncak Curtis sudah siap dibina

dera kaya pelbagai spesies tumbuhan, haiwan

Amerika Syarikat.

Selain itu, penyelidikan dilakukan turut menemui beberapa spesies bunga orkid baru selain pokok konifer serta spesies periuk kera. sepenuhnya dan pengunjung akan mendaki anak tangga hingga ke puncak untuk merasai sendiri kecantikan pemandangan alam semula jadi.

“Malah, mereka akan dapat melihat keseluruhan Pulau Pinang dan jika cuaca baik pengunjung turut dapat melihat Pulau Langkawi, Kedah,” katanya.

Shamsul Naim berkata, ketika di berada di Puncak Curtis, pengunjung akan dapat merasai suasana indah dengan melihat beberapa sejarah peninggalan British di Pulau Pinang seawal 1800 antaranya Bel Retiro yang pernah menjadi kediaman dan rumah rehat rasmi gabenor selama lebih 200 tahun.

“Selain itu, pengunjung dapat melihat kewujudan Hotel Crag yang dibuka pada 1880-an dan Banglo Pemulihan (Convalescent Bungalow),” katanya.

Malah, apa yang lebih menarik, pengunjung yang tiba di pejabat jualan tiket The Habitat pasti akan terpegun melihat keunikan premis berkenaan yang sebenarnya diubah suai daripada rumah rehat golongan kuli serta kandang kuda kepada pengendali kuda pada abad ke-19.

The Habitat dibuka bermula jam 9.30 pagi hingga 6 petang setiap hari dan pintu gerbang The Habitat terletak kira-kira 200 meter dari stesen puncak bukit.

Harga tiket ditawarkan bagi pengunjung dewasa ialah RM50, kanak-kanak berusia tiga hingga 13 tahun, pelajar dan warga emas adalah RM20 dan orang kurang upaya (OKU) percuma.

Shamsul Naim Muhd Jefri

Malah, mereka akan dapat melihat keseluruhan Pulau Pinang dan jika cuaca baik pengunjung turut dapat melihat Pulau Langkawi, Kedah”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia

© PressReader. All rights reserved.