Harian Metro

TBM sudah lepasi Kennington

-

Dua terowong sepanjang

3.2 kilometer dari Battersea Power Station melalui Nine Elms sudah dibina berikutan mesin pengorek terowong (TBM) yang besar sudah melepasi Kennington, sambungan utama yang pertama ke laluan Tube London sejak laluan Jubilee pada akhir 1990-an.

Sime Darby Property Bhd dalam kenyataan berkata, sejak pelancaran­nya pada musim bunga, dua mesin terowong beroperasi sepanjang masa untuk mewujudkan terowong utara dan selatan yang akan melanjutka­n cawangan Charing Cross Northern Line dan ia disasarkan siap pada 2020.

Battersea Power Station antara pusat bandar baharu terbesar di Central London yang amat dinanti-nantikan dan kira-kira separuh daripada pembanguna­n itu terdiri daripada kedai, restoran dan ruang pejabat.

“Kejayaan hari ini detik penting bagi projek yang akan memberi manfaat yang besar kepada selatan London. Sambungan Northern Line bukan saja menjadikan perjalanan ke Battersea dan Nine Elms lebih mudah, ia turut menyediaka­n puluhan ribu pekerjaan baru dan kediaman ke kawasan ini.

“Ini satu lagi contoh yang baik sebab infrastruk­tur baru begitu penting kepada kejayaan London dan ekonomi yang lebih luas,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia